Tetszetős rókabőr

Ókovács Szilveszter
2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre merészebb, piacosított vezérfonalú válogatásokkal rukkol elő a lemezipar, pláne, ha bakelitjeit újra kiadta, és lézerkorongként is már kétszer átcsomagolta. A hagyományok szerint adta magát a portré-összeállítás komponista vagy előadó közös nevezője szerint, és végső nyúzásként még ott voltak az efféle hangulattallózások, mint Esték az Operában, vagy Híres zeneművek, esetleg Álmodozás a kandallónál. Igen, Träumerei am Kamin – hú, de csípik az ilyesmit a német nyelvterületen, még popzenei leágazása is fakadt Kuschel Rock gyűjteménynév alatt. Jelentem, új rókabőrt találtak az archív rétegek alatt.
Ma már bevett kompilációs hívó szó, ha a főszereplő – legutóbb Bryn Terfel walesi bariton – ördögarccal komorul a borítón, és gonosz figurák áriáit énekli a vokális irodalomból összecsemegézve. S az még hagyján, hogy így adják el, de eleve ennek a PR-újításnak szellemében is vették fel ezt az albumot! Egy másik friss, virtigli ollózat pedig a Hősök és démonok címet hordja magán, aligha ékítményül, inkább botrányként, mint Hester Prinn az ő skarlát betűjét. Ilyen felirattal támadni a giccslektűrök népét biztos csak egy marketingesnek juthatott eszébe. De kár lebecsülni a ponyvafüzetfüggőket. Ha a címlapon nem egy Fable vagy Lawrence, de holmi Gounod vagy Giordano neve rejtezik, csak lepattan a hárompontosnak hitt nagy dobás. A Warner válogatása viszont rá sem hederít a klasszikus zenét bottal piszkálókra. Primadonnák címen mutatja meg újra tizenegy korábbi, sikeres operafelvételének nőies metszetét.
Főszabályként a főhősnő áriáját emelik ki, kivétel csak a bájos, ám az anyadarab egésze szempontjából csekélyebb jelentőséggel bíró Levél-kettős a Figaróból. Erény, hogy nemcsak a legnépszerűbb művekből, a leghíresebb énekesektől idéz. Hildegard Behrenst például nem kapta fel úgy a forgószél, mégis feltűnő Senta-balladát vezet elő Wagner fogós Hollandijából. Van igénye, és képes is a hatalmasat dörrenő sorelők dacára lírát is láttatni ide – és ereje sem fogy el az utolsó strófára, miként annyi pályatársnak. (Más kérdés, hogy a feldúlt Erik betoppanását kitakarandó, darabolóbárdhoz hasonlatos vágással szembesülünk.)
Dawn Upshaw viszont egyértelmű világsztár, csak mifelénk nem járt, pedig kontrollált, megkapó Händel-éneklését (Theodora) szívesen hallottuk volna az amerikai zenében, de Mozartban is jártas, fiús művésznőnek. Érdekesség, hogy Edita Gruberova velencei Traviatája a kilencvenes évek elején még mennyire nélkülözi a későbbi merész, verizmust előrevetítő előadásokat! Itt inkább dámáskodik, főleg az utóbbi idők keményebb, a szenvedést reálisabban ábrázoló Violettáinak fényében. Kihagyhatatlannak ítélték a szerkesztők két kedvencemet: Catherine Malfitano teljes átlényegülését Salomévá – kár, hogy a Hétfátyoltáncot követő ária után csak a halott Jochanaant csókoló pózt adják le, a darab pillanatokon belül bekövetkező végét már nem. Ugyanilyen alapélmény a különlegesen cool Maria Ewing-énekelte Carmen is. Négy zártszám jöhet szóba, ezúttal mégis a nem tipikusat, a Lillas Pastia-kocsma fülledt, dekadens jelenetét élvezhetjük. És még Mattila, Te Kanawa, Verrett, Bonney, Fleming és Kabaivanska művészetét. Príma újrakiadvány – second hand anyagokból is az.
(Prima Donna – Warner DVD, 2009.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.