Történelmi esélyek

Olyan óriási felhatalmazást kapott a most felálló kabinet, hogy reális esély nyílik a hazai gazdaság versenyképességének növelésére. Ez ugyanis az oktatástól kezdve a közigazgatáson át egészen az adórendszerig átalakítást igényel – véli Bienerth Gusztáv, az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnöke, aki szerint ha most lerakjuk a jó alapokat, akkor tíz év alatt teremthető egymillió munkahely.

Szabó Anna
2010. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy évvel ezelőtt, a két választási forduló között, tizenöt másik szakmai szervezettel együtt kiáltványt adtak ki, amelyben a gazdaság szükséges átalakításának lépéseit sorolták fel. Mi valósult meg ebből?
– Az akkor meghirdetett célok közül gyakorlatilag semmi nem érvényesült, egyetlen dolog változott: a helyzet lényegesen romlott. A 2006-os kiadványt ma akár meg lehetne ismételni. Pedig már akkor sem véletlenül választottuk a kiáltvány formáját: úgy éreztük ugyanis, hogy amennyiben a magyar gazdasági irányítás és a politika nem hoz érdemi és átfogó intézkedéseket egy sor kiemelt területen, akkor baj lesz. Az aláírók a közigazgatás és az adórendszer átalakítását, valamint átlátható, kiszámítható gazdaságpolitikát követeltek. Radikális változást sürgettünk annak érdekében, hogy Magyarország versenyképessége ne romoljon, az állam eladósodása ne folytatódjon, és megálljon a külkereskedelmi cserearány romlása. Sajnos igazunk lett, és mindez még a világgazdaság pénzügyi krízise előtt történt! Azóta adóreformra nem került sor, a közigazgatás átalakítása elmaradt, és az átláthatóság terén nagyobbak a zavarok, mint valaha, miközben számos olyan eleme van a magyar gazdaságnak, amely a világos és vállalható gazdaságpolitikát igényli.
– Most azonban az új kormány soha nem látott arányú felhatalmazást kapott arra, hogy kezelje ezeket a problémákat. Milyen esélyt látnak arra, hogy végre változás történjen?
– Szerintünk ez egy óriási lehetőség. Olyan felhatalmazás, amelynek birtokában valóban hozzá lehet fogni olyan alapkérdések megoldásához, amellyel végre rendezhető az eladósodottság, megállítható a versenyképesség drasztikus romlása és hatékonyabbá tehető az európai uniós források felhasználása. Ma már nem az az elsődleges kérdés, hogy milyen új befektetéseket hozhassunk Magyarországra, hanem az, hogy miként lehetne a korábbi befektetéseket megtartani vagy növelni. Az a feladat, hogy a hazai kis- és középvállalkozások miként szállíthatnának be minél nagyobb arányban a multinacionális vállalatokhoz, tudást, tőkét, kapacitást és piacot tudjanak szerezni annak érdekében, hogy egy idő után meghaladják a beszállítói pozíciót.
– Milyen változtatást tartanak most a legsürgősebbnek és a legfontosabbnak?
– Ha fontossági sorrendet kell felállítani, akkor a közigazgatással lehetne kezdeni. Bármennyire fáj ezt kimondani: a magyar közigazgatás jelenleg nem működik, ezt belföldiek és külföldiek, kis- és nagyvállalatok egyaránt érzik. A másik kiemelten fontos kérdés az adórendszer: itt a leegyszerűsítés mellett azt várnánk el, hogy többen fizessenek kevesebb adót. Fenntarthatatlan ugyanis az a helyzet, hogy alig több, mint egymillió ember tart el tízmilliót, és a teljes magyar személyijövedelemadó-bevétel hatvan százalékát körülbelül 150 ezer ember fizeti be. Az adórendszer jelenlegi szerkezete a fekete- és szürkegazdaság irányába nyomja a cégeket, és kétszeresen bünteti a fehér vállalkozásokat, ők fizetik meg az adókat a feketegazdaság helyett is.
– Mit értenek adóreform alatt?
– A vállalkozói réteg számára elsődleges fontosságú a társasági adókulcs, a munkavégzést terhelő adók és járulékok szintje, valamint a teljes rendszer leegyszerűsítése. Erre a legjobb példa a rengeteg kis adó: van olyan tagvállalatunk, egy százmilliárdos forgalmú cég, ahol az egyik adónem mindössze 150 ezer forintot tesz ki éves szinten. Ez még a ráfordított adminisztráció költségét sem fedezi. A helyi iparűzési adó eltörlését is már többször kezdeményeztük, mert rendszeridegen és versenyhátrányt okoz.
– A működésképtelenség határán egyensúlyozó, súlyosan eladósodott önkormányzati szektor számára azonban ez az adóbevétel ma a túlélést biztosítja.
– Mi abból indulunk ki, hogy az egész társadalom jólétének alapja, hogy a gazdaság hatékonyan működjön. Nem állítanám szembe a gazdaság érdekeit a társadalmi, illetve az önkormányzati érdekekkel. A helyi iparűzési adó a versenyképességet rontó elem, hiszen független a vállalkozás vagyonától és nyereségétől. Elismerjük ugyanakkor, hogy az önkormányzatok finanszírozása és az iparűzési adó között ma szoros összefüggés van, azonban ezt nem tartjuk helyesnek.
– Korábban önök többször is javasolták a vagyonadó bevezetését, ezt azonban még az év elején elutasította az Alkotmánybíróság.
– A megsemmisített törvény legnagyobb hibájának tartjuk, hogy nem tette lehetővé a vagyonadó beszámítását a legálisan adózott jövedelembe. A törvény szerint az adózási kötelezettség alá eső ingatlanok nagyon sok ember egész életének a megtakarítását terhelték volna a gazdaság kifehérítése helyett. Fel kell tennünk a kérdést: olyan országot szeretnénk, ahol a legújabb Porsche szélvédőjén rokkantigazolvány díszeleg, miközben a tulajdonosa minimálbérre van bejelentve?
– A nemzetközi versenyképességi ranglistákon az utóbbi években harminc helyet csúsztunk hátrébb. Milyen lépéseket kell tenni, hogy megállítsuk e folyamatot?
– Magyarország versenyképessége szinonimája egy erős Magyarországnak, ennek a versenyképességnek a gyors és jelentős javítása mindenkinek a közös érdeke. Véleményem szerint Magyarországnak tíz éven belül ismét a régió legversenyképesebb gazdaságává kell válnia, csak így lehet egymillió új munkahelyet létrehozni, az eladósodás mértékét csökkenteni és hosszú távú növekedési pályára állítani a nemzetgazdaságot. A közbeszerzések átláthatatlanságát fel kell számolni. Én még egy olyan országot nem láttam, ahol az offshore-struktúrákkal ennyire visszaélnek. Van arra példa, hogy egy közhivatalt ellátó személy olyan cég javára döntött, amely mögött egy offshore vállalat közbeiktatásával saját maga áll.
– Az uniós támogatás maradt szinte az egyetlen olyan fejlesztési forrás, amely kiutat jelenthet a szűkre szabott költségvetési keretek között. Önök milyen átcsoportosítást tartanának kedvezőnek?
– Elfogadhatatlan, hogy fejlesztési pénzeket például ravatalozók, főterek építésére fordítsanak. Szerintem a források száz százalékát az oktatásra, képzésre, valamint a kis- és középvállalkozások felzárkóztatására, versenyképességének javítására kellene fordítani.
– Lesz annyi lendület és türelem a társadalomban, hogy a fent említett területek átalakításához hozzá lehessen kezdeni?
– Nincs más út. A választások eredménye mutatja, hogy erre kaptak felhatalmazást a kormányra kerülő pártok. 2007-ben részt vettem azon a megbeszélésen, ahol az akkori kormányfőnek és a nemzeti fejlesztési miniszternek ugyanezeket a pontokat tettük le az asztalára; a javaslatainkat nem fogadták meg. Most azért van kétharmados többsége a kormányra lépő erőknek, hogy ezekhez a kérdésekhez bátran, jól előkészített intézkedésekkel hozzá merjenek nyúlni. Ez mindannyiunk közös érdeke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.