A civilek támogatják az alkotmányozást

A történelmi hagyományokat, a nyugati mintát és az Alkotmánybíróság tizennyolc kötetnyi döntéseit egyaránt figyelembe kell venni egy új alaptörvény kimunkálásakor. Erre a következtetésre jutott az a konferenciasorozat, amelyet a Független Jogász Fórum (FJF) bonyolított le az elmúlt egy esztendőben. Cservák Csaba alkotmányjogász, az FJF elnöke lapunknak azt mondta: szakmai, társadalmi szervezetként segíteni kívánják az Országgyűlés most induló alkotmányozó munkáját. Szeretnék átadni azokat a tapasztalatokat, amelyeket a Civil Összefogás Fórummal együttműködve szereztek saját kezdeményezésre megtartott rendezvényeiken.

Kulcsár Anna
2010. 07. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vérszerződéstől az Aranybullán át az 1949. évi sztálini alkotmányig számos történelmi előzmény szóba került a civil szervezetek szakmai eszmecseréin. A társadalom életének keretei ugyanis az idők folyamán különféle formákat öltöttek. Mindezt figyelembe kell venni. Néhány éve folytatódik a vita: betöltheti-e a húsz éve elfogadott alaptörvény a rendeltetését. Alkalmas-e a stabilitás garantálására és különösen a közvagyon sorsának megnyugtató rendezésére.
Zétényi Zsolt ügyvéd, a Nemzeti Jogvédő Alapítvány elnöke azt vallotta, egy új alkotmány önmagában nem oldaná meg a társadalom gondjait. A gondok többsége ugyanis politikai eredetű. Ugyanakkor szükséges a gyökeres változtatás. Ha lesz új alkotmány, annak valóban újnak kell lennie, hiszen az 1949-ben megfogalmazott alaptörvény 1989. évi módosítása több okból sem megfelelő. Létrejöttének körülményei, a folyamatosság hiánya és az alkalmazás fogyatékosságai egyaránt a változtatást sürgetik.
A mostani alaptörvényt még a régi jogszabály alapján megválasztott pártállami Országgyűlés szavazta meg, s 1989. október 23-án hirdették ki. Nyugati mintára sikerült ugyan megteremteni a demokratikus intézményrendszert, de ez számos hibától szenved. Zétényi ezt részben annak tulajdonítja, hogy a történelmi hagyományokat felszámolták. Az ország 1944-es megszállása, majd az azt követő totalitárius berendezkedések megszakították a folyamatosságot, és tagadták a demokráciát. A rendszerváltozás után főként az intézmények működését érte kritika.
A jelenlegi alkotmányból teljességgel hiányzik a pénzügyi-gazdasági fejezet. Ezt Tersztyánszkyné Vasadi Éva egyetemi tanár, volt alkotmánybíró fejtette ki a Független Jogász Fórumban. Szerinte és más jogászok szerint is meg kellene határozni a piacgazdaság fogalmát, hiszen 1989-ben vajmi kevés elképzelés lehetett arról, mit is értsünk ezen. Kevés szót veszteget a jelenlegi alaptörvény a közteherviselés fogalomkörére is. Rögzíteni kellene ennek főbb ismérveit, például azt, hogy a befizetett adót csak közcélokra lehet fordítani. A közvagyon mibenléte, rendeltetése is vitás.
A gazdasági, a vagyoni szabályozás kérdéskörének elemzéséhez Zlinszky János volt alkotmánybíró és Bencze Izabella, a Kincstári Vagyoni Igazgatóság volt elnökhelyettese járult hozzá a civil rendezvényeken. Úgy vélték, mivel a közjavak fogyatkoznak, a vagyon kérdése a korábbinál is hangsúlyosabbá vált. Zlinszky az Aranybullára utalva figyelmeztetett: mindenkor szabály volt a tulajdon tisztelete. A király disznói sem makkolhattak például mások erdeiben. A közvélemény 2007 óta vár arra, hogy az Alkotmánybíróság (AB) eldöntse: állami vagyon-e a nemzet vagyona. Azonos-e az állam a nemzettel? Nyilvánvalóan két különböző dologról van szó, az állam, a közhatalom nem tehet egyenlőségjelet önmaga és a népesség közé. Bencze Izabella nem helyesli, hogy az alkotmány egyetlen mondatot tartalmaz a közvagyonról. Eszerint a közvagyon a nemzet tulajdona. Az Országgyűlés viszont a 2007-es vagyoni törvényben úgy rendelkezett, hogy a közvagyon az államé. A T. Ház eszerint törvénnyel módosította az alkotmányt. Az ügy végére az AB tesz majd pontot.
Jogtudósok szerint az alkotmány francia és német mintára is rendelkezhetne a közösség vagyonáról. Mindkét változat kizárná azonban, hogy elvonják a tulajdont. Vitatott emellett, hogy az önkormányzatok tulajdona közvagyonnak számít-e, vagy csak az állam javai tekinthetők ilyennek. A rendszerváltozáskor erre nem terjedt ki a jogalkotók figyelme, vagyonról, pénzről, közteherviselésről, szociális jogokról kevés paragrafust fogalmaztak meg a kodifikátorok.
Cservák Csaba, az FJF elnöke elmondta, hamarosan újabb szakmai konferenciákat rendeznek, és a Civil Összefogás Fórummal együttműködve támogatni fogják az Országgyűlés alkotmányozó munkáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.