Nagyító alatt a Malév és a BA

Rövidesen megkezdődnek a tárgyalások a meglehetősen cudar helyzetben lévő, nemrég visszaállamosított Malév rendbetételéről az állam és az orosz partnerek között. Mindeközben a Fidesz felülvizsgálná a Budapest Airport privatizációját is.

Bodacz Péter
2010. 07. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rövidesen tárgyalóasztalhoz ül a Malév helyzetének rendezése érdekében a kormány a légitársaságban tulajdonosi résszel bíró orosz partnerekkel. A téma várhatóan a magyar–orosz gazdasági kormányközi bizottság ülésén is napirenden lesz. Mint azt Márton Attila légi ügyekért felelős miniszteri biztos tegnapi sajtótájékoztatóján közölte, elkészült a Malév helyzetéről szóló jelentés, amely szerint a márciusban visszaállamosított társaság a jelenlegi formájában nem tartható életben. Szavai szerint már a légitársaság privatizációs szerződése is problémákat vet fel, az ezzel kapcsolatos vizsgálódás azonban már Papcsák Ferenc elszámoltatási kormánybiztos feladata lesz. Kiemelte, hogy a tőkehiányos Malév értékesítésekor a privatizációs szervezet nem írta elő a vevő AirBridge Zrt.-nek, hogy feltőkésítse a társaságot.
A cégnek 90 millió euró hitelt kellett átvállalnia, de csak 32 millió euró bankgaranciát kötött ki az eladó. Az AirBridge már 2008 májusától nem teljesítette kötelezettségeit, a vagyonkezelő azonban csak 2009 áprilisában kezdeményezte a bankgarancia lehívását. A folyósítást Veres János akkori pénzügyminiszter utasítására szakították meg, az akkortájt meginduló magyar–orosz tárgyalásokkal indokolva a lépést – közölte Márton, kiemelve: a vállalatvezetés komoly jelzáloggal terhelte meg a Malév vagyonát. Az adósságállományról Márton nem közölt részleteket, azt azonban elmondta, hogy a kényszerpályán vannak, és az, hogy mit lehet tenni, a VEB-bel folytatandó tárgyalásoktól függ.
A hazai légi közlekedést ugyancsak mélyen érinti, hogy a Budapest Airport (BA) privatizációs szerződésének átfogó felülvizsgálatát kéri a kormánytól a Fidesz. A párt nevében Riz Levente országgyűlési képviselő tegnapi sajtótájékoztatóján szólt arról, hogy a BA-t 2005-ben adták el a Ferihegyi repülőtér 75 évre szóló üzemeltetési jogával és egyéb ingóságokkal együtt összesen 464,5 milliárd forintért. A szerződésben vállalt 2006 és 2011 közötti fejlesztések döntő részét a vevő, a British Airport Authority nem valósította meg, ám ennek nem lett következménye. A kormány a vizsgálatra ígéretet tett.

Fejek hullanak A GYSEV-nél is. A GYSEV tegnapi közgyűlésén kezdeményezte Székely Csaba vezérigazgató és Szabó András igazgatósági elnök felmentését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Feladataikat elnök-vezérigazgatóként Dávid Ilona veheti át. Dávid eddig a MÁV könyvelésének vezetőjeként ténykedett, az első Orbán-kormány alatt az akkor még állami tulajdonban lévő Dunaferrnél volt pénzügyi vezető.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.