Alice Orla 12 éves mozgássérült ír kislány három éve rendszeresen jár Magyarországra, a Pető Intézetbe. Itt ugyanis évi négy alkalommal a konduktorok két-három héten át – szavai szerint – járni tanítják. – Bár az izomerősítő gyakorlatok megerőltetők, szeretek itt lenni – meséli a gyermek. Apukája otthon vízvezeték-szerelőként dolgozik, anyukája ápolónő. A folyamatos ingázás miatt a család úgy döntött, lakást vesz a Pető Intézet közelében. Hetente öt napon át folynak a fejlesztések, de a hétvégék, akár más iskolákban, itt is szabadok. Alice anyanyelvén kívül jól érti a németet, és ma már tökéletesen beszél magyarul is. A kislány egyike annak az évi ötszáz külföldinek, akik a különleges kezelés miatt jönnek Magyarországra.
– Láttunk a televízióban egy filmet egy Joe nevű kisfiúról, akinek nagyon súlyos volt az állapota, de a Pető Intézetben mégis tudtak rajta segíteni – mondja Marie-Therese Hale, aki fiát – annak újszülöttkori agysérülése miatt – négy és fél éves kora óta minden nyáron elhozza Budapestre. Mathias, aki ma már 29 éves, 12 éves koráig járt az intézetbe. Azóta azonban jó barátság alakult ki az egyik konduktorral, aki nyaranta, szabadságának ideje alatt foglalkozik vele. – Valószínűleg a terápia jobban működik olyan gyerekeknél, akik a fiamnál kevésbé sérültek, de nagyon hálásak vagyunk azért, amit itt kapunk – magyarázza Marie-Therese Hale. – Azért is döntöttem úgy, hogy a határokon túl keresek segítséget, mert Nagy-Britanniában rettenetes állapotok voltak. Azt mondták, hogy a fiam még beszélni sem tud megtanulni. De tévedtek, Mathias ugyanis nemcsak angolul, hanem mamája anyanyelvén, franciául és magyarul is kitűnően beszél.
– Korábban sokan érkeztek Angliából, manapság azonban elsősorban arab országokból és Moszkvából érkeznek terápiára – válaszolja Makk Ádám konduktor, az intézet kommunikációs vezetője. – Nyugaton az az általános trend, hogy megpróbálják kényelmesebbé tenni a sérült emberek életét, de ettől visszaeshet az egyéni motiváció, és elveszhet a fejlődés lehetősége. Mi komplex személyiségfejlesztés közben neveljük őket mozgásra, hogy maguk is ki akarjanak szállni a kerekes székből.
Pető András professzor 1950-ben nyithatta meg a budapesti Villányi úton az Országos Mozgásterápiai Intézetet, amely ma is működik Pető András Mozgássérültek Nevelőképző és Nevelő Intézete néven. Módszerének alapja az aktív tanulás. A központi idegrendszer sérülése miatt kialakult dezintegrált funkciókat lépcsőzetesen épülő és minőségében állandóan bővülő program segítségével alakítják helyes működéssé céltudatosan tervezett nevelési folyamat útján. A világon egyedülálló kezelés egyidejűleg fejleszti a mozgást, a beszédet, az értelmet, az érzékelést, az észlelést, az akaratot és az emóciókat is.

Így hagyták meghalni társai a traktorbaleset áldozatát