Reménytelenség és emberszeretet

A ma esti eredményhirdető gálával zárul Közép-Európa legrangosabb filmünnepe Karlovy Varyban. A 45. Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában magyar film nem indult, az utóbbi két nap termése olyan nyomasztóra sikerült, hogy az itt egyébként szokatlan kánikula enyhítette csak a vetítőteremben szerzett lelki sebeket. Még jó, hogy Rajko Grlics csütörtök esti nemzetközi premierje helyrebillentette a bizalmat.

Muray Gábor
2010. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még jó, hogy hoztam magammal Hrabalt, van mibe kapaszkodni Karlsbad művi világában. Mintha egy keletszláv díszletvárosban sasszéznék, amelyet az orosz maffia épített fel a Cote d’Azur és a Monarchia kellékeiből, ebben a fennkölt eleganciában van valami disszonáns, zavaró. Mi tagadás, émelyítő a pacsuliszag. A korzózó tömeg úgy feszeng az egykor valóban elegáns közegben, mint az észak-koreai válogatott a fokvárosi jakuzziban. Karlovy Varynak hamiskás a mosolya, itt-ott kivillan az arany metszőfogak mögött az amalgámtömés, bőven meglátszik a pártállami múlt, s az azután a várost elbitorló nem éppen arisztokratikus – alvilági – szemlélet. A hamiskás mosoly ellen pedig leginkább Hraballal védekezhet az ember Csehországban, mert a Karlovy Vary nemzetközi filmfesztivál (KVIFF) versenyfilmjei rendszerint nem kedélyjavításra szolgálnak.
A ’77-es, pekingi születésű Chi Zang a makaói Lio Chi Heng regényét adaptálta (Diago): a kínaiak, portugálok és a vegyes házasságokból született „makaóiak” által lakott parányi gyarmat 1999-es visszacsatolásának apropóján a társadalmi-lélektani változásokat veszi górcső alá. Ki marad az országegyesítésre törekvő új Kínában és ki megy Portugáliába – ez a kérdés, a helyzetet szerelmi patthelyzetek, eltitkolt szülő, tisztázatlan vérrokonok bonyolítják. Az egyébként valószínűleg kifejezetten érdekes regény filmváltozata olyan bús lett, mint a portugál fado, elvágyódással ellenpontozott, keserű honvágy járja át, az egyre ismétlődő közhelyek és modoros fordulatok után azonban unalomízű lesz a Diago, és a végén már a fene sem bánja, mi lesz Makaóval.
Az igazi erőpróba azonban az orosz Dimitrij Mamulija filmje, az Another Sky (Másik égbolt) volt. Ali, a kecskepásztor a jószágok elhullása után kisfiával nekivág Moszkvának, hogy felkutassa a metropolisban eltűnt feleségét. A Tarr Béla-i tempóra, a török Semih Kaplanoglu bénító csendjére hajazó lélektani dráma annyira filozofikusra sikerült, hogy a rendezőt felkonferáló moderátor ki is hangsúlyozta: Mamulija diplomás filozófus. A reménytelenséget sugárzó ipari blokkok, peremvárosi konténerlakások Moszkvája ez. Csodálatosan barázdált arcok, kisemmizett életek vegetálnak Dimitrij Mamulija komor televényében, és csak azért maradunk a másfél óra végéig, hátha meglátjuk a megcsillanó reményt, a mondanivalót – de nem. Ez a film kiszalad a sötét éjszakába, leken egy pofont a nézőjének, nem kínál sem támaszt, sem vigaszt, élvezhetetlen, akár a 99 százalékos étcsokoládé.
A szerdai gyötrelmek után a KVIFF horvát–szerb–szlovén versenyfilmje menti a menthetőt: az 1970-es években a híres prágai FAMU-n (filmművészeti egyetemen) diplomázott, zágrábi Rajko Grlics keserédes tragikomédiája, a Just between us (Köztünk marad) visszacsempészi a fesztiválra a humort, a magányról, az elhazudott kapcsolatokról, megbicsaklott házasságokról olyan emberismerettel és -szeretettel mesél, ami egyébként nem túl gyakori a versenyszekcióban. A Just between us csütörtök este bőven megtölti az óriási nagytermet, nyilván nemcsak pikánsan vászonra vitt témája, de a főszereplő Miki Manojlovics miatt is (Manojlovics az Underground óta Európa-szerte ismert, utoljára A világ nagy és a megváltás a sarkon ólálkodik című bolgár–magyar–német koprodukcióban láthattuk).
A magyar rádiós kolléga mondja még az orosz versenyfilm után: egy rendező nem teheti meg, hogy egyszerűen elengedi a néző kezét. A Just between us premierjekor újra eszembe jut ez a mondat, Grlics – képzeletben – velünk marad a vége főcím után is. Tragikomédiája elkísér a karlsbadi éjszakába, utóíze a frissen csapolt Krusovice habjából is kiérződik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.