Aki fecseg, az repül

Stefan Lázár
2010. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyaralásából Berlinbe viszszaérkezett Angela Merkel német kancellár a kormánypolitika új „marketingfőnökével” lát ismét munkához. A kabinet döntéseit és terveit a sajtó munkatársainak tálaló kényes szerepben cserére került sor.
Az eddigi kormányszóvivő távozott, a helyét elfoglaló utód, Steffen Seibert a köztársaság történetében huszonnegyedikként tölti be ezt a szerepkört. Elődei hosszú időn keresztül „szürke eminenciásnak” számítottak, akik a háttérből diszkrét súgóként látták el feladatukat. Most első alkalommal vezeti közismert személy a sajtóértekezleteket. Steffen Seibertet milliók ismerik mint a ZDF közszolgálati televízió aktuális hírműsorainak egyik sztárját. Merkel az iránta megnyilvánuló szimpátiával igyekszik ellensúlyozni a kereszténydemokrata–liberális kormány eddigi működése körüli bizalmatlanságot. A jelek szerint az új kormányszóvivőre sokkal fontosabb és nehezebb feladat vár, mint elődeire bármikor.
Pedig sok korábbi szóvivő sem volt kényelmes helyzetben. A hetvenhárom éves korában kormányfői rangra jutott, a sajtót kétkedő gyanúval szemlélő Konrad Adenauer regnálásának első három éve alatt három kormányszóvivőn adott túl. Az elsőről kiderült, hogy fél a repüléstől, és nem akar külföldi utakat vállalni; a második repült, mert kibeszélt bizalmas dolgokat; a harmadikat a kancellár gyávának minősítette azzal, hogy „fél tőlem”. A számtalan alkalommal mogorva benyomást keltő kereszténydemokrata politikus – saját megfogalmazásában – leginkább egy „demokratikus Goebbelst” látott volna szívesen az akkor szövetségi sajtófőnöknek nevezett kormányszóvivő posztján, abból kiindulva, hogy ebből a pozícióból irányítani lehet az újságírókat. Az 1952-ben hivatalba lépett Felix von Eckhardtot egy kormányülés során a következő megjegyzéssel szembesítette: „Nem tud gondoskodni arról, hogy a sajtó felhagyjon ezzel a témával? Maga a főnök!” Az „öreg” radikális lépésektől sem riadt vissza. Ide tartozott az 1962-es Spiegel-botrány, amikor az állítólagos hadititkokat nyilvánosságra hozó hírmagazin irodáit a rendőrség átkutatta, és több szerkesztőt őrizetbe vett. Tizennégy esztendős kancellársága idején Adenauer hét megviselt kormányszóvivőt koptatott el. A rekordot azonban Helmut Kohl tartja, aki tizenhat év során nyolc kormányszóvivőt „fogyasztott el”. A sajtóval szemben tanúsított módszerét a kirekesztés taktikája jellemezte. A „nincs rájuk szükségem” meggyőződés eredményeként kiselejtezte őket. Csak a fekete-fehér, a jó és a gonosz megoldást ismerte. Így a kormány repülőgépén nem tűrte meg maga mellett az oknyomozó újságírás képviselőit, különösen a Spiegel és a Die Zeit munkatársait. Gyanakvása az elbizonytalanodott kormányszóvivőkre is kiterjedt. A főúri megjelenésű Peter Boenisch például csak a kancellár első számú bizalmasától, Eduard Ackermanntól kapott felületes információkat, aki inkább saját maga táplálta hírekkel a „hordának” tartott tudósítókat. Mindezek tudatában aligha meglepő, hogy az adóhivatalok az újságírókat az artisták kategóriájába sorolták, egy szintre helyezték őket a zsonglőrökkel és bűvészekkel.
Az NSZK megalapításakor a szövetségi sajtóhivatal Bonnban egyetlen személyből állt. Pillanatnyilag Berlinben 370, a volt ideiglenes szövetségi fővárosban továbbra is kilencven munkatársat foglalkoztat. Húsz fő látja el a kormányszóvivő közvetlen munkakörét. Steffen Seibert napjai reggel fél kilenckor a kancellári hivatalban kezdődnek. Ezeken az üléseken mindössze Merkel négy legbizalmasabb embere, köztük a kormányszóvivő vesz részt. A szűk kör kitér a legkényesebb témákra is. Innen eddig még soha nem szivárgott ki semmi, és a szigorú játékszabályt már az „új fiú” is ismeri: „aki fecseg, az repül”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.