Derűs összhangban

<p>A hét végén a Budapesti Őszi Fesztivál szervezésében a Nemzeti Színházban vendégszerepelt a korábban Grazban bemutatott, Bodó Viktor rendezte néma dráma, a Peter Handke által 1992-ben írt Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról.</p>

Pethő Tibor
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Próbababa vagy utcalány áll a szín bal oldalán, aztán olajozatlan rézkilincses ajtó módján nyikorogva fordul a másik oldalára. A háttér közepén diák vagy csöves ébredezik a padon, a késő hajnali életképet diszkrétre hangolt tavaszi madárdal kíséri. Ez a kezdőképe Bodó Viktor a grazi Schauspielhausban is nagy sikert aratott Handke-rendezésének. Bodót legjobb rendezőként az osztrák Nestroy-díjra jelölték (2008-ban egy rendezésének látványtervéért egyébként már megkapta), a darabot pedig meghívták a berlini Theatertreffen, a német országos színházi fesztivál főprogramjába. (A szereplőgárda osztrák és magyar, a Bodó-féle Liliomban főszerepet alakító Pető Katát vagy a legutóbb a tavalyi évadban Pesten bemutatott Kockavetőben játszó Fábián Gábort láthatjuk viszont.)
A folytatásban aztán hamar feléled a táj, csatornaszerelő, térképét reszketegen tartó turista, teremőr, balfék drogdíler, tisztviselőnő, két prostituált, egy perverzióra hajlamos őrült tűnik fel az egyre gyorsuló kavarodásban. A madarak énekét felváltja a továbbra is párbeszédek nélkül játszódó darabban a zenekari árokból szóló, a jazztől az ötvenes évek amerikai slágerein át dübörgő korunkig érő muzsika. Megelevenedik a kétoldalt álló, elsőre bazársornak tűnő enteriőrlánc: espresszó, kórterem, áporodott konyha, csatorna, női vécé, praktikus irodai szoba, performance-alapú, középen lyukas képet kiállító múzeumi terem a performance-ban is részt vevő őrrel.
Kézi kamera mutatja a belsőket, az ott játszódó tragikomikus, erős iróniába ágyazott jelenettöredékeket alkalmanként a színpadon is végigkövethetjük. Ritka pillanat egyébként idehaza, hogy a vetített kép nem felesleges modorosság, hanem értelmet, vizuális élvezetet adó, valóban nélkülözhetetlennek tűnő eszköz. A feltámadó avantgárd némafilmes reminiszcencia elsősorban Ruttmann 1927-es nagyszabású Berlin-opusának, illetve az egy esztendővel későbbi, itthon Kezek-lábak titulussal jelölt, nagy ritkán játszott, a fiatal Manninger János rendezte rövidfilmjének (németül szójáték: Eine beinliche Angelegenheit a címe) hangulatát, bizonyos képeit pendíti meg bennünk.
A gyermeki önfeledt játékosság – legalábbis az elkészült munkát tekintve – szervező alapelve az ugyanazon helyzetekre ironikus variációkat nyújtó, a humoros banalitáskritikából, mozgás- és mimikasorozatból valamiféle derűs összhangba gyúrt drámának. Bodó Viktor a Handke-darab pusztán szerzői utasításokból felépített némajátékát az említett játékossággal megfejelve bizonyos filozófiai tartalmakat is hangsúlytalanná tesz. Az előadás harmonikus pörgését kiemeli a nyelvről való bölcseletet háttérbe szorító, az előadásra folyamatosan reflektáló, szinte végig munkában lévő filmes stáb Christian Schütz operatőrrel az élen.
(Peter Handke: Az óra, amikor semmit sem tudtunk egymásról. A Szputnyik és a grazi Schauspielhaus előadása. Rendező: Bodó Viktor.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.