Dollárhegy a listáért

A képviselőjelöltek bejegyzésének lezárásával célegyenesbe fordult az önkormányzati választások kampánya Ukrajnában. Következésképpen a választók szerdától már személyesen is megismerkedhetnek a választásra benevezett pártok listáján, illetve az egyéni választókerületekben induló jelöltekkel, akikről elemzők szerint egyvalamit már most biztosan lehet állítani: nem szegény emberek.

Székely Gergely
2010. 10. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az október utolsó vasárnapján tartandó önkormányzati választással mindenképpen új fejezet kezdődik az ukrajnai választások történetében, hiszen először fordul elő, hogy a képviselők fele a pártlistákról, fele pedig az egyéni választókerületekből kerül majd be a tanácsi testületekbe. Elemzők szerint azonban ahhoz, hogy valaki célba érjen, messze nem elegendő, hogy csak jó és szép, netalán még okos is legyen. A pártok ugyanis, félretéve a finnyáskodást, szinte bárki mögé hajlandók odaállni, aki leteszi az asztalra a belépési díjat, ami a kijevi Szegodnya című napilap szerint 30 ezer és 100 ezer dollár között mozog. A szórás természetesen rendkívül nagy, ami azt jelenti, hogy ennél lehet jóval kevesebb, de több is, mivel minden attól függ, hogy ki hol akar mandátumhoz jutni. A Glavred hetilap elemzője például úgy tudja, hogy Kijev megyében, ahol az utóbbi időben igencsak megemelkedtek a földárak, a jelöltektől 150-200 ezer dollárt is elkérnek. Ugyanakkor a kis pártok, amelyeknek bizonyára a részvétel és nem a győzelem a fontos, néhány száz dollár belépési díjjal is megelégednek.
Ám tévedés lenne azt hinni, mindez csupán azt jelenti, hogy a pártok egyszerűen áruba bocsátják a képviselői helyeket, s a mandátumért tolongó politikusoktól és üzletemberektől kapott pénzt valakik egyszerűen zsebre vágják. Ugyan ez is benne van a pakliban, ám maga a választás is pénzbe, nagyon sok pénzbe kerül. Mindenekelőtt meg kell nyerni a szavazók rokonszenvét, amit viszont ma már egy-egy ajándékcsomaggal, néhány kiló grecskával (hajdinával), főképpen a diákság körében, nem lehet elérni. A megvesztegetési tarifa pedig, elsősorban a megnövekedett konkurenciából adódóan, 50-től kezdődően a több száz hrivnyát is elérheti (1 hrivnya 25 forint). De nem kevés pénzt emésztenek fel a választási reklámok, az óriásplakátok, a brosúrák, a szórólapok, a pártok jelképeivel díszített különféle ajándéktárgyak sem. Becslések szerint az ilyen jellegű kiadások például Kijev és a többi milliós nagyváros egy-egy kerületében elérhetik a 250-350 ezer dollárt is. Mindemellett meg kell fizetni a reklámanyagok kikézbesítőit és azokat a személyeket, akiket a pártok a választási bizottságokba delegáltak. A bizottsági elnökök járandósága például 2000, az elnökhelyetteseké 1500, míg az egyszerű tagoké 1000 hrivnya körüli. A territoriális bizottságokban tevékenykedők tarifája azonban ennél jóval magasabb, ami érthető, hiszen a választások végeredménye végül is ott dől el, ezért egyik párt sem engedheti meg magának azt a luxust, hogy az ezzel járó felelősséget alábecsülje.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.