Madárka, madárka, csácsogó madárka – kezd bele a szép palócföldi búcsúzó dallamába Csík János a tőle megszokott szerénységgel. Torkát köszörüli, bajsza alatt somolyog, az üvegfal mögül alig hallani. A kis budai stúdiószobában tucatnyian zsúfolódnak, ki-ki mantrázza a neki szánt szólamot, fejenként csak néhány dallamfoszlány jut, meg a kórus, abba kell mindent belesűríteni. Ferenczi Gyuri persze nem bírja megállni, percenként villant valami betyárgeget, viháncol, mint egy kamasz, csak jutna már sorra. Addig marad az elektromos szipka. Herczku Ágnes és a Csík zenekar női hangja, Majorosi Marianna egymásra hangolódva készülnek a felvételre – kint a kertben egy cseresznyefa alatt dúdolnak. Két kamera máris ott terem.
Miközben az autentikus népdal feldolgozója, a nap dalának szerzője, Szirtes Edina Mókus odabent a folkberkekből verbuvált kórus épp soron következő tagozatát vezényli, a kertben dőlnek a sztorik; a prímet ki más vinné – Ferenczi Gyuri. – Összehoztuk Hendrixet az árgyélus kismadárral! Új nóta, megőrülsz, úgy szól! – bizonygatja Herczku Áginak két eszmefuttatás között arról, vajon kijelenthetjük-e, hogy értjük, érezzük a zenét, miközben a mai napig élő afrikai, indiai archaikus kultúrákhoz képest csak a felületen szagolgatunk. Csillaghegy, vénülő nyár, matinéidő.
A Csík zenekart, Lovasi Andrást, Balogh Andrást (Kalyi Jag, Etnorom), Balogh Gusztávot (Fabula Rasa), Ágoston Bélát, a csíkszeredai Rolét, a Duna Művészegyüttest, Ferenczi Gyurit és a Rackajamet, a Pannónia Filharmonikusokat, Herczku Ágit, Nikola Parovot egy produkcióba szervezni eleve nem csekély dolog, s a sor ráadásul folytatódik, még ha az októberi örömzene-örömtánc fesztiválhoz készülő klip forgatásán messze nincs is jelen mindenki.
A pécsi EKF-rendezvény ötletét az m1-en három éve futó, azonos című tehetségkutató adta, a két színpadra tervezett október elsejei kavalkád lényegében annak interaktív továbbgondolása. A kiindulópont a zene világnapján is a Kárpát-medencei kultúrkincs lesz, hogy aztán a népzene egy ötórás műsorfolyamban – Novák Péter műsorvezetése mellett, tánckoreográfiával kísérve – találkozhasson a dzsesszel, a bluesszal, a rockkal és a klasszikus zenével. A Jókai téri kisszínpadon ezalatt a tehetségkutató idei győztesei és korábbi felfedezettjei kapnak bemutatkozási lehetőséget. Akinek még ez sem elég, kedvére bóklászhat majd táncházból hangszerbemutatóra Pécs közterein.
A zenei világnap szellemének megfelelően a nap dala is egy eredeti népdal többstílusú feldolgozása, amelyben az összes meghívott művész közreműködik a zenemaraton elején és végén egy tizenöt perces blokk erejéig. A klipet és a dal rövidített változatát tévébe, rádiókba szánják az alkotók – már ha a kereskedelmi adók arra érdemesítik.
Bayer Zsolt: Erről van szó!