Erkel-operák az emlékévben

Ókovács Szilveszter
2010. 10. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi húsz évben ha valakinek gondja lett volna azzal, miként címkézze át a november 7-i naptárszelvényt, javaslom Erkel Ferenc születésnapját. November 7-e az is, sőt: épp kétszáz éve történt. S ha nem így alakul, sekélyesebb lenne nemzeti operánk, tartalmatlanabb Himnuszunk.
Erkel zongoravirtuóznak indult, de ugyan ki nem indult annak Liszt, Chopin vagy Schumann korában. Ám Erkelt sosem hagyta cserben valóságérzéke: vonzotta a színház is, a stabil kereset is, hát karmester lett. Ez akkoriban még nem sztárszakma volt, betegség esetén a zenekar koncertmestere simán ledirigálta az előadást – hogy aztán a bonyolódó romantikus, soktempójú faktúra miként szólalhatott meg a vonóját lengető hegedűs láttán, azt nehéz a korabeli gáláns kritikákból mába fordítani. Talán Erkel 54 esztendőn át tartó dirigensi pályájának is van némi köze ahhoz, hogy a század közepétől végre a karmester is felfér a plakátra minálunk.
De egyik első komoly sakkmesterünket, továbbá a Zeneakadémia első igazgatóját, illetve még az Operaház első, tiszteletbeli fő-zeneigazgatóját, valamint az első magyar szimfonikus együttes, a Filharmóniai Társaság Zenekar alapítóját tisztelhetjük benne: mégis, nekünk most operaszerzőként a legfontosabb. Kilenc operájából hatot szemléz a Hungaroton archív lemeze – említeni sem szükséges, hogy a kultúra és a nemzettudat szűk esztendeiben nem tud készülni új felvétel, a legfrissebb is harmincéves. Így a Névtelen hősök és más darabok részleteit neves hősök, az énekeslegendárium rég holt alakjai zengik, szerencsére bámulatosan. Eleve reveláció a Hunyadi László: Erkel második operája már világszínvonal. Nem a Báthori Mária útkeresése, hanem az olasz hagyományból kinövesztett, magyaros hangsorokkal, magyar instrumentumokkal egyedivé tett nemzeti hang hallatszik itt, a Bánk bánéval ekvivalens minőségben.
És Erkel Ferenc hungaricum: kötve hinném, hogy van még operaszerző, aki minden szüzséjét a nemzeti históriából kölcsönzi! S hogy csak alig tíz dalmű íratott e hosszú, nyolcvan év fölé nyúló életben, az a honi zenekultúra robotosának időszűkéből fakad. Száz opera betanítása, félszáz év vezénylete, s a feljebb sorolt más, kulturális kötelmek ennyit tettek lehetővé. De az a Hunyadi és az a Bánk! Ami Dózsa esküjéből, a Brankovics-monológból, vagy akár a Névtelen hősök Takarodó-férfikarából kicsillan, az mind a két nagy mestermű tömény világszínvonalára felel. Mit lelkesedünk harmadrangú szerzők obzséiért, holnapra felejtett botrányötletek atyjaiért – eközben a szigorú tekintetű nemzeti komponistát ismeretlenül toljuk félre…
Hallgathatjuk a fénylő Simándyt, az üde Ilosfalvyt, a roppant erejű Joviczkyt, Kováts Kolos Brankovicsát és Gyurkovics Mária kristályos-dolce Gara-caba-lettáját: retrospektív örömünk a külföldmajmoló sznobság és az emlékévi mulasztások ürömébe merül.
(Erkel-operarészletek, Hungaroton-CD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.