Kétmilliárd a határon túli kirándulásokra

<p>Jövő tavasszal, az érettségi szünetben elindulhatnak azok a programok, amelyek keretében államitámogatással akár százezer magyar iskolás juthat el határon túli magyar területekre – mondta lapunknak Pokorni Zoltán (Fidesz), a határozati javaslat egyik beterjesztője.</p>

Szilágyi Richárd
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma szavaz a parlament arról a határozati javaslatról, amellyel a nemzeti összetartozás napjának különböző üzenetei szerves részévé válhatnak az iskolák mindennapjainak. A szimbolikus gesztuson túl milyen gyakorlati előnyökkel járhat a megvalósítás?
– A javaslat legismertebb eleme az, hogy minden magyar gyereknek lehetőséget biztosítsunk arra, hogy az általános és középiskolás osztálykirándulások keretében legalább egyszer eljusson valamelyik határon túli magyar területre. Célunk, hogy ne csak a történelemórákon találkozzanak azzal a gondolattal, hogy kilencven évvel ezelőtt hogyan szakította szét a világpolitika az akkori Magyarországot, hogyan sodort sok millió embert idegen államok fennhatósága alá, hanem személyesen is megtapasztalják, milyen a kisebbségi magyar lét, milyenek a határon túli magyarok mindennapjai. A gyakorlati előnyöket hadd illusztráljam egy személyes példával: legnagyobb fiam iskolája egy olyan szórvány kistelepülésre szervezett munkával egybekötött utazást, ahol nincs magyar iskola. Az volt a feladatuk, hogy helyrehozzák az iskola udvarát, a kaput és egy hintát, de az utolsó napokban a román fiatalok rokonai egy terepjáróval zúzták szét azt a munkát, amin napokig közösen dolgozott az a 20-30 fiú és lány. Ennek ellenére ott maradtak még két napot, és újra megcsinálták azt, amit mások szétromboltak. Természetesen nem ilyen tapasztalatot kívánok a diákoknak, de a fiamnak már nem kellett elmagyarázni, mi a kisebbségi sors, milyen feszültségek és gondok vannak az együttélés során.
– Az Országgyűlés várhatóan nagy többséggel fogja támogatni az indítványt, de mik lesznek az ezt követő konkrét – szakmai és pénzügyi – lépések?
– Hoffman Rózsa oktatásért felelős államtitkár asszony már megbízta az Apáczai Közalapítvány igazgatóját egy részletes koncepció kidolgozásával. A szakmai támogató munkának annak ellenére is el kell indulnia 2011 elején, hogy még nem jött létre a Magyarság Háza, amely nemcsak pedagógiai, módszertani segítő- és továbbképző központ lenne, hanem egyben reprezentatív kiállítási tér is, ahol minden érdeklődő számára – legyenek azok magyarok vagy külföldiek – meg tudnánk mutatni, mi történt itt kilencven évvel ezelőtt, és mi történt azóta. Ma is létezik Várpalotán egy Trianon Múzeum, de szerintem ennek a magyar fővárosban is helye lenne. Felvettük a kapcsolatot a vagyonkezelővel, hogy tegyen javaslatot egy megfelelő, már létező állami tulajdonú épületre, ami ezt a feladatot el tudja látni. Ez olyan korszerű és hatásos intézmény lenne, mint amilyen például a Terror Háza.
– Kinek az irányítása alá tartozik majd a ház?
– Ennek eldöntése természetesen nem az én dolgom, a közigazgatási és igazságügyi minisztertől kezdve a kultúráért felelős miniszteren át egészen a külügyi tárcáig sok mindenki hivatott a kérdés kezelésére. Ráadásul ez azért is érzékeny téma, mert a határon túli magyaroknak megvannak a maguk szervezetei, amelyek néha egymással is rivalizálnak. Személy szerint nem támogattam, hogy a kormány a Magyarok Világszövetségét (MVSZ) bízza meg ezzel az üggyel, mert régi, lassan évtizedes konfliktus van az MVSZ elnöke által irányított szervezet és a magyar politika között. Ez szakmailag nagy kihívás, és a diplomáciai, politikai hátteret megteremteni is rendkívül nehéz munka.
– A határozati javaslat harmadik eleme a Trianon-emléknap iskolai bevezetése. Tizenéves gyerekek körében szerencsés egy kötelező emléknaphoz kötni a békediktátum okozta évtizedes problémák megértését?
– Az iskolai emléknapok műfaját tíz évvel ezelőtt alakítottuk ki, most pedig egy olyan új formáját alkottuk meg, amely a nemzeti ünnepek mellett egy másik vonulatot jelent az iskolák életében. El szeretnénk kerülni, hogy csak egy pót-történelemóráról vagy egy végigunatkozott iskolai emlékünnepélyről legyen szó. Az összetartozás napján nem csak a kilencven évvel ezelőtt történt fájdalmas dolgokat idézzük fel, hiszen legalább ennyire fontos a jövő szempontjából, hogy ezeket a kérdéseket elevenségükben őrizzük meg a gyerekeink számára. Nem elég búsongani az elcsatolt területek okozta veszteség felett, és közben nemet mondani a határon túli magyarok állampolgárságára, meg kell mutatnunk, hogy kilencven év elmúltával feladat és lehetőség is van előttünk, ha a határon túli magyarokkal az együttműködésről gondolkodunk. Legyen ez olyan nap, amely segít nekik a mindennapi életük tisztességes megélésében.
– Ebben kulcsszerepük lesz a pedagógusoknak is, akik közül a többség valószínűleg szintén segítségre szorul. Hogyan oldható fel ez a helyzet?
– Már most 50-100 tanár pályáztatását kell elindítani, akik aztán segítenek majd a többieknek. Ehhez a feladathoz néprajzi, történelmi, földrajzi ismeretek kellenek, és nem minden osztályfőnök van ennek a birtokában. Ebben is segítséget nyújthat a Magyarság Háza, amely módszertani anyagokat gyűjthet, előadásokat szervezhet, és ahol szakavatott előadók segítségével készülhetnek fel az útra.
– A tervek szerint a jelenlegi hatezres létszám tízszeresének, de akár 100-120 ezer iskolásnak a határon túli kirándulását is támogatja az állam. Milyen összeg áll rendelkezésre 2011-ben erre a célra?
– A parlament döntése után jó esély van arra, hogy a támogatás nem attól függ majd, egy településnek van-e erre pénze, vagy sem, az éppen adott polgármester, iskolaigazgató szereti vagy nem szereti a programot. Kezdetben pályázati úton támogatjuk a kirándulásokat, majd két-három év tapasztalata után megalkotjuk azokat a normatívákat, amelyeket már a költségvetésben szerepeltetni tudunk. Erre a célra a jövő évi költségvetésben kétmilliárd forintot javasolunk elkülöníteni, és nagyon bízom benne, hogy már jövő tavasszal, az érettségi szünetben elindulhatnak ezek a programok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.