Véget ért az idei designhét. Ősz lévén, tíz napon keresztül a főváros ismét designmetropolisszá alakult, hogy felmutassa, itthon milyen innovatív tervezők dolgoznak, milyen irányokat követnek az új generációs designerek, legyen szó öltözéktervezőről, bútorkészítőkről. A designhéten persze kaptunk ízelítőt a finn és az észt trendekről is, sőt találkozhattunk Paola Navone (képünkön) olasz bútortervezővel, kurátorral is – ő volt az idei designhét díszvendége. Navone nem tipikus designer, nem a fennhéjázó, önmagukat is „agyonkreált” sztártervezők közé tartozik. Közvetlen ember, akire jó odafigyelni, hallgatni az anekdotáit. A budapesti Roomba Home Culture-ban mutatta be legújabb Evergreen bútorkollekcióját, amelyet a Baxter cég gyártott le, és Magyarországon a fent említett cég forgalmaz. Navone a bemutatón könnyedén ráhuppant a kanapékra, nyomkodta őket, hogy így szemléltesse, mennyire kényelmesek is a munkái. A bútorai rusztikusak, egzotikusak és végtelenül elegánsak egyszerre. Az viszont egyedül a Baxter érdeme, hogy mennyire sikeresen tudták átértelmezni a bőr férfias textúráját: Navone kanapéi nemcsak első pillantásra, hanem tapintásra is inkább bársonyra, selyemre emlékeztetnek. Ugyanígy testközelből lehetett megismerkedni a hazai tervezők egy szeletével a Nyitott műhelyek programjain. A Dresscode ruhatervezőinél például egymásnak adták a kilincset a szakirányú iskolák diákjai, hozzájuk még vidékről is érkeztek csoportok. A lányok – Csergő Noémi, Keresztury Kata, Bálint Sára és Mohari Kinga – nemcsak egyedi ruhatervezéssel foglalkoznak, filmes és színházi projektekben is részt vesznek, egyikőjük épp Angelina Jolie készülő filmjének statisztajelmezeit készíti. És persze mindegyikük vállal esküvői ruhákat is: ennek mindig nagy keletje van. Egyikük igazán találóan fogalmazta meg ezt a fonák helyzetet: ahhoz, hogy a dizájnerek itthon életben tudjanak maradni, pókká kell változniuk. Ha ez egyik lábukat kirúgják, kell lenni másik hétnek, amivel talpon tudnak maradni. A Kepp Showroom és az Esztille Műhely is hasonlóan sokakat vonzott: érdeklődő volt bőven, de kevesen voltak, akik pénzt is áldoztak a vásárlásra. Mintha csak a kíváncsiság hajtotta volna őket. A designhét magyar vonatkozású programjait végigjárva, úgy, ahogy minden évben, most is megbizonyosodhattunk arról, mennyi kreatív energia lakozik ebben az országban, és a dizájnerek között történt generációváltás is csak ezt a tendenciát erősíti. De ez bármennyire jól hangzik, a közeljövőben kilátás sincs arra, hogy ezek a dizájnerek ne a külföldi piacra dolgozzanak, hiszen Magyarországon szinte képtelenség, hogy stabil vevőkört tudjanak kialakítani. Az viszont tény, a mostani tervezőgeneráció legfőbb erénye, hogy igazi túlélőkről beszélünk. Nem burokban születtek, megtanulták eladni magukat. És ezt nagyon jól is csinálják, csak hát itthon keresletre nemigen számíthatnak. Pedig igény lenne rá, de az emberek pénztárcája nem engedi, hogy egyedi tervezésű termékekre költsenek. Nekik marad a tucatáru vagy a turkáló. És nem ez a szégyen, hanem hogy bármennyire is szeretnék, nem tudják támogatni a magyar ipart, a hazai tervezőket. (Makrai Sonja)















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!