Mire megvénülünk

Lóránt Károly
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

lóA hatvanas-hetvenes évek fordulóján a 2000. év, kerek formája és távolisága miatt mágikus erővel hatott a gazdasági és társadalmi előrejelzésekkel foglalkozókra, talán úgy, mintha most a 2050. év világáról elmélkednénk. Sorra születtek az optimista jóslatok a boldog aranykorról és pesszimista jóslatok a növekedés határairól. Az előbbi kategóriába tartozott az amerikai Hudson Intézet két vezetőjének, Herman Kahnnak és Anthony Wienernek a munkája a 2000. évről, amelyben azt vizionálták, hogy a termelékenység növekedése következtében az akkor fejlett nyugati országok az ezredfordulóra már eljutnak a posztindusztriális társadalom korszakába, amikor is például a heti munkaidő négy napra rövidül és naponta legfeljebb hét és fél órát kell dolgozni. Mit látunk ezzel szemben most, egy kissé túllépve a mágikus évszámot? Hosszú munkaidőt – már akinek van munkája – és a nyugdíjasok eltartásának ellehetetlenülésétől való félelmet. Számítások szerint 2020-ra Franciaországban a jelenlegi helyzet változatlansága esetén a nyugdíjkassza 50 milliárd eurós hiányt mutatna, ami a GDP 2,5 százalékát tenné ki, és tarthatatlan helyzetet eredményezne. Az Európai Bizottság azt javasolja, hogy az átlagéletkor növekedésének megfelelően a nyugdíjkorhatárt is emelni kellene.
Mi történt, hogy a Kahn–Wiener-jóslat nem vált be? Talán nem növekedett eléggé a termelékenység? Dehogynem, alig maradt el a szerzőpáros jóslatától. Ami megváltozott azóta, az a világszemlélet. A hatvanas években még nemzetállamokban gondolkodtak, fel sem merült, hogy nemzetközi társaságok kezébe kerül át a hatalom, hogy nem demokratikusan választott intézmények határozzák meg egyes nemzetállamok sorsát. A hatvanas években még természetes volt, hogy az a jobb társadalom, amelyben egyenletesebb a jövedelemelosztás, és ennek érdekében erőteljesen progresszív adórendszert működtettek, ahol a legfelső jövedelműek adósávja elérte a 70-90 százalékot, és ily módon sikerült is egy politikai stabilitást biztosító széles középréteget kialakítani. Természetes volt az is, hogy az állam (vagyis a közösség által választott vezetés) azért van, hogy felelősséget vállaljon állampolgáraiért, például biztosítsa a lényegében teljes foglalkoztatást, és aktívan avatkozzon be a gazdaságba, ha az recesszióba fordulna. Nemzetközi szervezetek, például az akkor is létező IMF, vagy akár a Közös Piac nem szólhattak bele az egyes országok gazdaságpolitikájába, azok érdekei ellenére.
A hetvenes évek végén kezdődő neoliberális fordulattal azonban az egyéni érdekek a közösségi érdekek fölé kerültek, és ezzel a jövedelemelosztás is megváltozott. Olyan szabályok léptek életbe, amelyek a multinacionális társaságok számára lehetővé tették a nagymértékű jövedelem- és ezzel a hatalomkoncentrációt, amely által a nemzetállamok fölébe kerekedtek. A még teljesen el nem dőlt hatalmi harcban a nemzetállam gyengítésének egyik eszköze a (sok pénzt kezelő) nyugdíjrendszer támadása, például a privatizáció erőltetésével vagy a nyugdíjkorhatár felemelésével. Az európai demográfiai helyzet valóban tragikus, de nem a nyugdíjasok ellátása szempontjából, hanem azért, mert hosszú távú perspektívája az európai keresztény civilizáció felszámolódása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.