Multikulti

D. Horváth Gábor
2010. 10. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem is tudom, eddig hányszor hallottam már azt az érvet, hogy azért is indokolt a nagy, multiáruházláncok léte Magyarországon, mert elhozzák hozzánk a kereskedelmi kultúrát. Ami addig hiányzott. És tényleg. Ma már itt van, mindennap találkozhatunk vele. E kultúráról érdemes megkérdezni itthoni beszállítóikat, munkavállalóikat és a vásárlókat, akik egyre jobban ismerik a kottát. Arról, hogy milyen dölyffel és fölénnyel tekintenek ránk a nyugati cégek, s hogyan kezelnek le bennünket, magyarokat. Pedig nem érdemeljük meg, hiszen mi is ugyanúgy otthagyjuk náluk a pénzünket, mint a saját országaikban a hazai vásárlóik.
Az Auchan például nem turkálhat a francia vásárlók kézitáskáiban Franciaországban úgy, mint amilyen leplezetlen utálattal teszi azt itt, a mieinkben. A franciákat nem kezelheti ilyen leplezetlenül pitiáner tolvajoknak hazájukban, mert abból irdatlan botrány lenne. De a brit Tesco sem fogadhatja úgy hazai vásárlóit Londonban, mint Budapesten, pedig az uniós statisztika szerint a legtöbb áruházi szarka épp abban az országban található. Ám mégsem ott, hanem itt, a Fogarasi úton tapasztalható, hogy már a parkolóban, kezükben gumibotot lóbáló biztonsági őrökkel kedveskedik a Tesco az érkező vásárlóknak, nem törődve azzal, hogy még mindig sokakban kelthet félelmet a magán biztonsági cégek erőszakossága Magyarországon a gyurcsányi évek után.
Szomorú, de ehhez a kultúrához lassan hozzászokunk. Az emberek fásultan legyintenek az itthoni láncok még mindig szaporodó áruházainak lelkiismeretlen és embertelen hozzáállására. Mindenkinek van egy rettentő története, amelynek azonban általában az a vége, hogy a tenyérbe mászó pimaszsággal szemben nem léptek fel a jogaikat érvényesítő fogyasztóként, és nem csaptak botrányt. Ezennel megosztom az olvasókkal a legutóbbi, saját tapasztalatomat, amelyet a Tescóhoz hasonlóan ugyancsak elfogadhatatlan magatartást tanúsító francia Decathlon nevű sportáruházban szereztem a minap.
A dologhoz hozzátartozik, hogy jó pár évvel ezelőtt rájöttem arra, hogy a borsos ára ellenére megéri több pénzt áldozni egy jó minőségű futócipőre annak, aki rendszeresen mozog. Elnyűttem már néhányat, s mivel a legutóbbi kilyukadt, egy új pár cipő beszerzése után néztem. A budaörsi Decathlon sportszakáruházba mentem, ahol kiválasztottam egyet. Felpróbáltam, tettem bennük pár próbalépést, s miután úgy tűnt, hogy minden rendben, irány a kassza.
A bajt azonban már az első futás alkalmával éreztem. A ballal semmi probléma nem volt, a jobblábas cipőtől azonban fájni kezdett a talpam, később pedig a térdem is. Majd betörik, gondoltam, de így jártam a második és a harmadik alkalommal is. S mivel negyedszer is ezt tapasztaltam, nem törődve a péntek délutáni dugóval, a vásárlástól számított ötödik napon rászántam magam, és újra elmentem a Decathlonba, hogy cseréljék ki az alkalmatlan árut. Az áruházba elkísért egy Amerikából 35 év után hazatért barátom, akinek jeleztem a balsejtelmem, hogy ebből óriási vita lesz. Ő azonban legyintett, mondván, hogy a dolog semmiség, ha rossz a cipő, az óriáscég szó nélkül ki fogja cserélni. Persze nekem lett igazam, s a körülbelül egy órát tartó vitát szájtátva kísérte figyelemmel.
Az információs pultnál elsőként egy fiatal hölgy hallgatott meg, s a „szemrevételezés” után már az első mondataim után olyan szakértelemmel ingatta a fejét, mintha a szocializmusban tanulta volna a kereskedelmet. – Ez bizony nem fog menni, hiszen használt a cipő, ami látszik rajta, így pedig hogyan veszi meg majd a következő vásárló? – akart lehengerelni a végső érvvel. – Használat nélkül azonban hogyan jöttem volna rá, hogy a cipő selejt? – győzködtem, s ennek a cipőnek ráadásul nem a polcon, hanem a szemétben a helye. Hamarosan odajött egy másik, majd egy harmadik eladó, mind fiatalok, majd az ott is elengedhetetlen kellék, a biztonsági őr is. Nem jutottunk dűlőre, pedig mindent bevetettek a fogyasztói érvek ellen. Olyan megoldásokat javasoltak, hogy ha nem tudok benne futni, akkor sétáljak az utcán. Egyikük azt mesélte, hogy ő is így járt egyszer, ám nem reklamált, hanem odaadta egyik rokonának, ő pedig vett egy másikat. Az a jó tanács is elhangzott, sámfázzam ki, hogy táguljon és nyúljon a cipő, ami már csak azért is lehetetlen, mert a cipő talpa öntött, a felső része pedig még rugalmasabb műanyag. Szó szót követett, ekkor a tisztességes kereskedőhöz méltatlan álláspontot hajtogató eladóktól azt kértem, hogy hívják oda főnöküket. Az „ügyeletes igazgató” odaérkeztéig a szemembe ötlött a falra kiszögezett, a vásárlóknak szóló vicces, ám komoly ígéretet tartalmazó tájékoztató: „Elégedett vagy elégedett? Ha meggondolja magát a megvásárolt termékkel kapcsolatban, 30 napon belül kicseréljük azt, vagy visszafizetjük az árát a blokk ellenében.”
Az ügyeletes igazgató, Román Péter, ugyancsak fiatalember, azzal kezdte, hogy ő is rendszeresen fut, és a cipőnek ránézésre semmi baja. Miután újra elmondtam, hogy mi az, ami ugyan nem látszik rajta, mégis használhatatlanná teszi a cipőt, ő – kollégáihoz hasonlóan – arról kezdett papolni, hogy mivel használtam már, nem tudja kitenni újra a polcra, hiába ellenkezik a boltban több helyütt olvasható reklámszövegekkel. Amikor rámutattam a falra kifüggesztett, öles betűkkel írt tájékoztatójukra, azt mondta, hogy az nem érvényes, csak ki van függesztve, a törvény azonban más. Deja vu érzetem támadt. A Decathlonnak épp olyan a magatartása, mint a külföldi tulajdonban lévő kereskedelmi bankoké, amelyek egymás után két etikai kódexet is alkottak a maguk korlátozására és az ügyfelek jogainak érvényesülésére, hogy azután egyiket se tartsák be. Ahol nem látják be, biztosan vesztesek lesznek: a fogyasztókat védő hatékony törvény és a betartásukhoz szükséges korbács nélkül kizárólag a bennszülötteket fejőstehénnek néző multi járhat jól.
Szóval hajthatatlanok maradtunk mindketten, a vita végül egy furcsa egyezséggel zárult. Az ügyeletes igazgató azt javasolta, hogy a következő három hétben még fussak a cipőben, s ha akkor sem múlnak el panaszaim, kicserélik egy újra. Minderről papírt is írtunk, amire az aláírások mellett pecsét is került. A dokumentum az addigi összes érvüket cáfolta, és intézkedésük álságosságáról lerántotta a leplet. Így ugyanis kiderült, hogy három hét múlva mégiscsak kicserélik az alkalmatlan cipőt, akkor is, ha már kipróbált és kopott, s a cserének nem akadálya, hogy a polcra nem tudják visszatenni a használt terméket.
A sportszakáruházból távozóban felhívtam Hagymási Miklós ortopéd orvost, akit épp egy sportorvosi konferencia szünetében értem utol. A szakember az esethez a következő véleményt fűzte, amiből kitetszik, hogy mi is a fogyasztó elemi érdeke, amelyet a Decathlonnak sportszakáruházként mindenekelőtt figyelembe kellene vennie. „Sportolásnál a szervezet vázrendszerére lényegesen nagyobb terhelés jut, mint a normál, mindennapi életben. Különösen nagy az igénybevétele a lábnak, ezért a legtöbb sportcipőt gyártó cég speciálisan kiképzett cipőket kínál a felhasználóknak. Futás közben a lábra nagyon nagy terhelés hárul, a testsúlynál lényegesen nagyobb. Különösen nagy a terhelése a láb hosszanti és haránt boltozatának, de a teljes izomzat, illetve minden ízület, csont a mindennapi élet igénybevételének többszörösét szenvedi el. Ezért készítenek speciális futócipőket is, amik ezeket a fokozott erőbehatásokat, túlzott rezgéseket kompenzálják, tompítják a talp rugalmasságával, a hosszanti és haránt boltozat támasztásának megoldásával, speciális kiképzéssel. Ha egy ilyen cipőt visel valaki, akkor a futásnak csak az előnyös hatásait élvezheti. Ha viszont a cipő nem megfelelő, akkor a láb fájdalma jelzi, hogy a terhelés növekedésének kompenzálása nem megfelelő. Ilyenkor egyértelműen cipőt kell váltani, mert ellenkező esetben a sport közben jelentkező fokozott terhelés a lábra károsan hat. Ilyenkor ugyanis nem a cipő, hanem a láb kompenzál. A mozgás túlterheli az izomzatot, az ízületeket, csonthártyagyulladás, ínhüvelygyulladás alakulhat ki. Ráadásul a láb túlterhelése mellett a szomszédos nagyízületek is túlzott terhelést kapnak, ami a későbbiekben a térd, a csípő, a derék fájdalmához vezethet. Ha tehát azt észleljük, hogy új cipő vásárlása esetén a korábbiakban nem észlelt fájdalom alakul ki, azonnal cipőt kell váltani. Ellenkező esetben a sport jelentősen káros mellékhatásai alakulnak ki.”
Az orvosi tanács ellenére a cipőt az incidens óta kétszer is használtam, az egyik eladó ugyanis felemelt mutatóujjal jelezte, hogy észreveszik a csalást. A mozgást kísérő mellékhatások mindkét esetben jelentkeztek. Az ügyeletes igazgatóval történt megállapodás szerint a határidő november 2. Addig sántikálva is kibírom.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.