Zene és túlélési gyakorlat

Tölgyesi Gábor
2010. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merev emberek játszanak merev embereknek merev zenét – ez a legrosszabb, ami csak egy koncertteremben történhet Takács-Nagy Gábor hegedűművész és karmester szerint. Még a legnagyobbak is unalmassá válnak, ha műveik nem kapják meg a hangok mögött rejlő spirituszt – azaz épp a lényeg veszik el. Gidon Kremer is arról ismert, hogy a kompozíciók mélyére ás. Három éve tartó, évente változó műsorú turnéja, a Being Gidon Kremer azonban nem a koncerttermek áhítatát próbálja megteremteni: lazít az íratlan formai szabályokon, önéletrajzi elemekkel átszőtt irodalmi-színházi estet teremt, és ami szokatlan e helyütt: sokszor megnevettet. Zenei tréfákkal, iróniával, öniróniával, továbbá zenekara, a Kremerata Baltica színpadi megmozgatásával, színészi feladataival.
Pampampampam – a nyitányra a nagybőgő diktálta lépésekkel vonul be a zenekar, mintha csak egy cirkuszi műsor kezdődne. Kremer tökéletes intonációval színészi képességeit csillogtatja egy szószéket idéző pulpitusnál, bevezetőjében arról elmélkedik, hogy az emberek mindig úton vannak, de sokszor nem ismerik a célt. Az odafigyelést igénylő komolyságot és a humort mind a zenei programban, mind a prózai részeknél váltja: Eugene Ysaye Gyermeki álmát Rimszkij-Korszakov Dongója, Edward (Teddy) Bor Egy kis éji zenéjének skótos átirata követi, s bár meglepetésre az elején néhány negyedhang arrébb megy, talán ettől is emberi a muzsikustitánként elkönyvelt művész játéka: muzsikája eleven. Aki azért nem tudja kihagyni a ziccert, hogy még a legkonzervatívabb ízlésű hallgatóság szívébe is „tőrt döfjön” Csajkovszkijjal, de még inkább Beethoven „slágerével”, a D-dúr hegedűverseny (op. 61.) egy részletének elegáns, érzelmes, magától értetődően könnyed interpretációjával a szünet előtt. Utóbbi „merényt” kacsintással követi el: Alfred Schnittkét csempészi bele a műbe, önéletrajzi indokkal.
A szünet után Bachtól Dvorákig a zenei program emelkedett, kevésbé derűs, a prózai önvallomásokból pedig kiderül: a szupersztárként irigyelt, hatvanhárom éves Kremer a mai napig az élet alapvető kérdésein filozofál. A gyermekkorból – nagy adag iróniával – felidézi, hogy tizenkét és fél órát gyakorolt a hangszerén, elégedetlen apja kedvében járva, és hogy minden drága holminál értékesebb volt az a talált sárga gomb, amelyet első ajándékaként adott a nagymamának. Banalitásnak tűnő értékelvűség. Kremer hasonlón gondolkodik a muzsikáról is: nem a több mint nyolcvan kiadott lemez, a hírnév, a körítés, a felhajtás számít, hanem az, hogy amit az ember tesz, odaszánással, jelen időben, örömből tegye. És legfőképp szeretettel. Egy magyarnak különösen sokat mondanak Kremer szatirikus közbevetései az egykori kommunista illetékesekről: a lettországi német és zsidó felmenőkkel bíró művésznek háromszorosan bizonyítania kellett a műveletlen és cinikus elvtársaknak „szovjet patriotizmusát”: minden muzsikusverseny túlélési gyakorlat volt neki. A Kremerata a Búcsúszimfónia koreográfiájára, Piazzolla tangójának szívfacsaró átiratával szállingózott el a színpadról. Legvégül Kremer, aki gyerekként pincér szeretett volna lenni. Szerencse, hogy mégis a családi hagyományt követte.
(Being Gidon Kremer – Egy művész tündöklése és bukása. Kismarton, Esterházy-kastély.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.