A gazdasági alkotmányozás kihívása

Pelle János
2010. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A készülő új alkotmány az emberi és állampolgári jogok terén minden bizonnyal megismétli majd – legföljebb más szavakkal – mindazt, amit az 1989-es is tartalmaz, megerősíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket a Magyar Köztársaság a különböző nemzetközi szervezetekkel kötött szerződésekben magára vállalt. Gazdaságpolitikai tekintetben azonban hozhat, s remélhetőleg hoz is majd újdonságokat, annak ellenére, hogy az alaptörvény és a mindennapok gyakorlata között bonyolult, áttételes kapcsolat áll fenn. Ezért aztán a legbölcsebb alkotmányozók sem képesek egy csapásra rendbe tenni a gazdaságot, mint ahogy a szociálpolitika, a külpolitika, az egészségügy vagy a közoktatás problémáit sem. Az úgynevezett szakpolitikákat ugyanis a kormánynak kell végrehajtania, erre kap felhatalmazást a választóktól.
Ha a jogi alapok szilárdak és megbízhatók, és a törvényhozók figyelembe veszik az Alkotmánybíróság döntéseit, az kihat a gazdasági életre is. A mulasztásokért magas árat kell fizetni. Súlyos következményekkel járt, hogy az 1994-ben, Horn Gyula miniszterelnöksége idején kezdődött alkotmányozási folyamat végül 1998 tavaszán kudarcba fulladt. Pedig az erre a célra létrehozott, neves szakemberekből és a pártok képviselőiből álló bizottság figyelemre méltó módosításokat indítványozott a parlamentnek olyan kulcsfontosságú területeken, mint a Magyar Nemzeti Bank jogállása, az adózás és a pénzügypolitika alkotmányos keretei. Másfél éve Bihari Mihály, az MSZP egykori képviselője, az új alkotmányt előkészítő bizottság elnöke beszélt erről e sorok szerzőjének: „Ha akkor érvénybe lép az alkotmánytervezetünk, amely már az Alkotmánybíróság értelmezési gyakorlatából sok mindent tartalmazott, jóval kiszámíthatóbb lehetett volna a későbbi kormányzatok pénzügyi politikája. Az alkotmány nem a gazdaságot irányító törvény – azt úgynevezett feles törvények és kormányzati döntések határozzák meg –, de alkotmányos kereteket és garanciákat jelenthet a gazdaság szereplői számára, kihathat a később bekövetkező fejleményekre, illetve a válságra való tekintettel jelentősége lehetett volna.”
Ismeretes, hogy a képviselők kétharmados többségét maga mögött tudó Fidesz–KDNP-kormány és az Alkotmánybíróság konfliktusa épp a gazdasági alkotmányozás terén bontakozott ki váratlan erővel. Az ellenzéki pártok a végkielégítések elvonása ügyében az Alkotmánybíróság védelmére keltek a kormánnyal szemben, támogató tüntetéseket szerveztek, a demokráciát és a jogállamot fenyegető veszélyt kiáltottak. Miután azonban az Alkotmánybíróság, ahová e tárgyban kilencvenegy beadvány érkezett, visszaküldte a parlamentben a nagy összegű végkielégítések megadóztatásáról szóló törvényjavaslatot, a többség módosítva újra elfogadja. Ezt már remélhetőleg jóváhagyja az Alkotmánybíróság, ugyanúgy, mint a nyugdíjpénztár-választás szabadságáról október 25-én elfogadott törvényt, amelynek jelentősége kulcsfontosságú az államháztartás egyensúlya, illetve a jövő évi költségvetés szempontjából.
Az Alkotmánybíróságnak el kell ismernie a kétharmados parlamenti többség felhatalmazását a gazdasági alkotmányozásra. A testületnek tekintettel kellene lennie a gazdasági kényszerhelyzetre és a közakaratra. Hiszen ami a gazdaság szabályozását, illetve az ellenőrzésére hivatott, a parlamenti többség által felügyelt intézmények jogkörét illeti, az Alkotmánybíróság kompetenciája inkább a jogalkotás technikáját érinti, azaz inkább formai, mint tartalmi.
Úgy tűnik, hogy a hatályos alkotmányhoz kötődő gazdasági jogok nehezen feloldható ellentétbe kerültek azzal a társadalmi és gazdasági válsággal, amelynek leküzdését a kormány, illetve a Fidesz– KDNP még most is elsöprő többségben lévő hívei mindennél fontosabbnak tartják. Lehet ugyanis jogi fogást találni a parlamenti többség döntésein, de nem állíthatjuk, hogy a gazdaság jogvédői mögött tömegek sorakoznának fel. A közvélemény nem támogatja a nagy összegű, érdemtelenül igényelt végkielégítések kifizetését, nem helyesli, hogy az MSZP–SZDSZ-kormányok tisztségviselői nagy összegekkel kistafírozva távozzanak tisztségükből, miközben még az állammal szerződött vállalkozók is hiába futnak a pénzük után úgy, mint például a Megyeri híd alvállalkozói. Vigyázni kell azonban arra, nehogy a jogos szankciók a szociális demagógia lejtőjére tévedve indokolatlan megtorlások formáját öltsék, hiszen a szükség törvényt bont politikai logikája rendkívül kockázatos. A XX. századi magyar történelemben számtalan, szörnyű visszaélésre és esztelen pazarlásra került sor, amikor a „szent cél érdekében” hatályon kívül helyezték a formális jogot, amelynek jelentősége felmérhetetlen. A végkielégítések ügyében a kormánynak mindenképpen figyelembe kell vennie az Alkotmánybíróság határozatát, azt a jogelvet, hogy inkább hagyjunk futni száz bűnöst, mint hogy egyvalaki ártatlanul bűnhődjön. Itt összesen csaknem egymilliárd forintról van szó, ennyi forog kockán a Fidesz–KDNP választási ígéretén kívül. Elismerem, hogy a tét nem csekély, de azért nem akkora, hogy érdemes lenne miatta kockáztatni a jelenleg még hatályos 1989-es alkotmányra épülő jogrendszer stabilitását.
Más a helyzet a nyugdíjkérdéssel, mert ott nincs hová hátrálni. Már húsz éve, a rendszerváltás idején is sejteni lehetett, hogy idővel a magyar társadalom legsúlyosabb problémája lesz. Akkor is nyilvánvaló volt, hogy nem tartható fenn tovább a társadalombiztosításnak az a rendszere, amit a létező szocializmusból örököltünk. De az átalakított, három pillérre, azaz állami nyugdíjalapra, a kötelezően és az önkéntesen választott magánpénztárakra épülő nyugdíjrendszer, amit még Horn Gyula kormánya vezetett be 1998-ban, nem vált be. Itt az ideje, hogy végre tisztázzuk: kinek az érdekeit szolgálta a három pillér? A nyugdíjasokét? Az államét? A magánnyugdíjpénztárakat fenntartó, az alapokat kezelő bankokét? Ehhez képest kell majd eldönteni, hogy mit tartalmazzon majd a nyugdíjrendszerről az új, gazdasági alkotmány.
Azt pontosan tudjuk, napjainkban mi a magyar gazdaság, a költségvetés érdeke: az, hogy forrásokhoz jusson anélkül, hogy a deficit növekedne. Azt viszont, hogy mi jó a különböző korosztályokhoz tartozó aktív dolgozóknak, és miként érinti őket az, hogy a kormány tizennégy hónapon át átirányítja a járadékokat a kötelezően választott nyugdíjpénztáraktól az állami nyugdíjalapba, még mindig nem lehet tudni. Minden attól függ, milyen intézkedéseket hoz a továbbiakban az állam, kárpótolja-e az átlépésre buzdított pénzári tagokat, hogyan alakul a magyar gazdaság fejlődése és a világgazdasági helyzet, kilábalunk-e végre a válságból stb. Matematikában ezt nevezik sokismeretlenes egyenletnek. Egy biztos: ha a legnagyobb magyar ellenzéki párt, a tolvajt kiáltó MSZP és a gazdasági jogvédők népszavazást kezdeményeznek nyugdíjügyben, megjósolhatatlan, hogy az Országos Választási Bizottság, illetve az Alkotmánybíróság mintegy másfél-két év múlva jóváhagyja-e a beterjesztett kérdéseket. Addig még a 2011 tavaszára ígért alkotmány is életbe léphet, mely a Donáti utcában székelő testület számára is egészen új helyzetet teremt.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.