A pedagógusszakmáról, árnyaltabban

Olvasónktól
2010. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mészáros Zoltán aneszteziológus, intenzív terápiás és sürgősségi szakorvosnak a Magyar Nemzet október 12-i számában megjelent írása késztetett arra, hogy tollat ragadjak. Ő maga is egy korábbi cikkre reflektált, amelyben arról (is) olvasott, hogy a szerző szerint a pedagógusoknak járna egy év fizetett szabadság bizonyos ledolgozott idő után, úgymond kiégés ellen. Mészáros doktor nem vitatja ezen felvetés jogosságát, ugyanakkor ennek ürügyén cikkében összehasonlító elemzést végez a pedagógusok és az orvosok tevékenysége, ledolgozott óraszáma stb. tekintetében, és megállapítja, hogy az orvosoknak legalább annyira járna az efféle feltöltődést szolgáló pihenőév. Ebben teljesen igaza van. A két szakma összevetése közben azonban sajnos olyan kijelentéseket tesz, amelyek véleményem szerint tovább erősítik a közvéleményben amúgy is mélyen élő sztereotípiákat a pedagógusok mihaszna létéről. Úton-útfélen, vonaton-buszon el lehet kapni olyan beszélgetésfoszlányokat, amelyekben épp a pedagógusokra tesznek dehonesztáló kijelentéseket, miszerint ők hetente csak húsz órát dolgoznak, s ott van nekik a nyári és a többi szünet. Pedagógusként néhány információval árnyalnom kell a cikkből kirajzolódó tanárképet.
Munkaidő. Valóban, a pedagógusok heti kötelező óraszáma az általános iskolák felső tagozatán 22 óra. Ez azonban nem azt jelenti, hogy a tanár ennyit dolgozik. Azt jelenti, hogy ennyit tölt a tanteremben órát tartva a gyerekek között. Intenzíven, egy percre sem kikapcsolva. Ezekre az órákra lelkiismeretesen fel is kell készülni, ami napi szinten legalább a letanított órák fele idejét kiteszi. Egy témazáró dolgozat összeállítása pedig 2-3 órás munka, kijavítása legalább ennyi. A pedagógus ezenkívül adminisztrál, ügyel a folyosón, szülőket fogad, fogadóórát tart, értekezleteken ül… A nemrég elkészült kutatás szerint egy tanár több mint heti 50 órát dolgozik. De a kötelező munkaidején túli tevékenységét senki ki nem fizeti.
Szünetek. Való igaz, együtt a diákokkal kapja a tanár is a szünidőt. De amíg a diák pihen, addig a tanár például a nyári szünidőben még hetekig bejár az iskolába júniusban, majd iskolakezdés előtt augusztusban is. (Valamint ezekben a hetekben továbbképzi magát, új tankönyvvel ismerkedik, feladatlapokat gyárt vagy éppen nyári táborban van a diákokkal stb.) Ugyanakkor viszont azt senki nem tartja számon, hogy év közben a tanár szombaton vagy akár egész hétvégén kirándulni megy az osztályával, hogy esténként színházba, délutánonként múzeumba viszi a gyerekeket. Ja, kérem, a pedagógus szórakozik. Pedig valószínűleg szívesebben menne a saját gyerekeivel kirándulni, és lehet, hogy más színdarabot nézne meg a férjével. Továbbképzés. A tanári továbbképzések a legritkább esetben vannak iskolaidőben. Azokat általában péntek délután és szombaton tartják, tehát megint a szabadidő megy rá. Ezek költségeit szerencsés esetben valamilyen pályázatból lehet fedezni, néha adódnak ingyenes tanfolyamok, egyébként saját zsebből kell finanszírozni, ugyanis megszűnt a központi támogatás a továbbképzésekre.
Munkakörülmények. Közismert a szakma alulfinanszírozottsága. De azt hiszem, mindent elmond az a tény, hogy gyakorlatilag a tanár mindent maga vásárol meg, amire a munkájához szüksége van. Olló, ragasztó, csomagolópapír, mappa, toll, kiegészítő könyvek, és még sorolhatnám, mi terheli havonta az amúgy is vékony pénztárcát. Nem tudom, van-e még olyan szakma, ahol előfordul, hogy az alkalmazott maga vásárolja meg vagy hozza be otthonról a szükséges eszközöket a munkájához.
Elismerés. A társadalmi elismerés hiányát jól mutatták a fent említett példák arról, mi él az emberek fejében a tanárok munkájáról. Az anyagi elismerés hiánya viszont nem annyira köztudott, mert sokak fejébe mélyen bevésődött a 2002-es nagy béremelés, amikor a szocialista kormány átlag 50 százalékkal növelte a béreket. Arról persze már senki nem beszél, hogy azóta szinte alig, egy ideje pedig egyáltalán nem volt béremelés.
Talán a kormányváltással valóra válhatnak reményeink. Mind az egészségügyben, mind az oktatásban pozitív folyamatok indulhatnak el. Mi, pedagógusok bizakodóan tekintünk a jövőbe. Reméljük, az egészségügyben is elindulhatnak azok a változások, amelyek nemcsak a betegek, hanem az orvosok helyzetén is javíthatnak.
Martikán Beatrix
tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.