Bartók B betűje

A kézjegy árulkodó. Nemegyszer merengünk el egy-egy jeles történelmi alak vagy művész aláírása láttán. Sok mindenre következtethetünk belőlük: a korra, személyiségre jellemző tulajdonságokat olvashatunk ki a betűkből. De vajon memorizálhatók-e a szignatúrák?

Kő András
2010. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó Tibor festőművészhez megyek Nyíregyházára. Festmények, fotók, emlékek tárháza a maroknyi műterem. Az egyik polcon Varga Zoltán ajándéka, egy futball-labda, a neves játékos elhalványuló soraival.
– Az idei naptár, amelyet Bugya István költő barátommal csináltunk – egy vers, egy kép hónaponként –, már-már a misztikus határán van – mondja vendéglátóm. – Küldtem belőle egyet Zolinak is. Még nem tudtuk, milyen évünk lesz, amikor az április hónaphoz a Halottak faluja című festményem került. „Tibi, milyen kép ez? – kérdezte. – Hogy jön a halottak faluja áprilishoz?” Azt válaszoltam neki, hogy: „Zoli, nem tudom.” És áprilisban halt meg…
Kettejük barátsága a futballra épült. Szabó Tiborról azt mondták: olyan játékos volt, mint az újpesti Göröcs. Technikás, akiért érdemes volt meccsre járni. És nem számított, hogy melyik osztályban futballozott.
– Zoli nekem olyan, mintha testvéremmé vált volna – hallgatom a vallomást. – Nem tudott olyat mondani, amellyel ne azonosultam volna. Kevés ember volt rám ekkora hatással. Nagyon hiányzik.
Szabó Tibor megjárta a hadak útját. Tizenhét éves volt, amikor – a nemzetőrök kérésére – felírta a nyíregyházi dohánygyár falára, hogy: „Független Magyarországot akarunk, oroszok nélkül”, s ez a tette elsodorta a világba. Az egyik nyomozó – civilben futballista – tudtára adta, hogy legjobb, ha elhagyja az országot. Németországba, Münchenbe került, ahol alkalmazott grafikát tanult. Közben futballozott. Aztán hazajött 1963-ban, mert ráébredt, hogy élni csak itthon tud. Az várt rá, ami a többiekre, akik hazamerészkedtek: bizalmatlanság és megfigyelés. Rendszeresen jelentkeznie kellett. Kitanulta a szitanyomást, amely évekig tisztes megélhetést jelentett. Sportmezek festésére, zászlók készítésére pazarolta a tehetségét. Lepergett néhány év, amíg a hetvenes évek elején egy kiállításon is bemutatkozhatott. Nagykállón élt barátja, Ratkó József költő szervezte meg Szentendrén (és később a Fészek Klubban) a tárlatot. Az esemény rangját növelte, hogy a megnyitón mutatták be a közönségnek Günter Grasst, a későbbi Nobel-díjas német írót, aki a város vendége volt. Amikor megkérdezték Szabó Tibort, mikor kezdett művészettel foglalkozni, azt felelte: kétéves korában. Közben arra is fény derült, hogy nagyszerűen tudja utánozni híres emberek aláírásait.
– A gödöllői kiállításomon éppen Kossuth és Petőfi aláírását reprodukáltam – mondja a művész –, amikor odajött hozzám egy orvos, bemutatkozott, és azt kérdezte, bemennék-e a kórházukba, hogy felvételt csináljanak az agyamról… Azt válaszoltam, hogy nem vagyok beteg. Elmagyarázta nekem „szakmailag”, hogy az agy képtelen átállni ilyen rövid idő alatt egyik aláírásról a másikra; nem tudja feldolgozni a kívánt képet. Nem mondta ki, de arra célzott, hogy valami rendellenesség lehet a dologban. Nézze – jegyeztem meg –, beleolvastam a grafológiába, tiszteletben tartom, de én az írásból mást olvasok ki, mint amire maga gondol. És ebben maradtunk. Az írás ugyanis a legnagyobb híradás egy ember személyiségéről.
Szabó Tibor adottságát ismerik a környéken. Kimegy Tiszadobra, leül egy asztalhoz, s máris ott terem két gyerek, s egyikük azt kéri, írjon egy Arany Jánost a barátjának, mert ő még nem ismeri a költő aláírását. És a festő örömmel megteszi.
– Mikor jött rá erre a képességére?
– Azt hiszem, már negyedikes koromban aláírtam édesapám nevét, és nem tudták megmondani, melyik az övé. A magyartanárom viszont, aki a frontról jött haza, azt mondta: „Azért majd vigyázz ezekre a dolgokra!”
– Először látja Zola aláírását: a következő pillanatban már képes arra, hogy pontos másolatát adja? Vagy valóban kell egy rövidebb-hosszabb idő, amíg a kézjegyet feldolgozza?
– Az az igazság, ha nem érdekel a személyisége, akkor nem megy.
– De ha szereti mondjuk Maupassant-t, akkor…
– És ha látom valahol az aláírását, akkor megtanulom. Nem tudom persze, hogy nevezhető-e ez tanulásnak, de az biztos, hogy némelykor teleírok oldalakat addig, amíg megjegyzem a jeleket.
– S ha megjegyzi, ez meg is marad, mint például egy vers?
– Valószínű, hogy a gödöllői orvos is ezt akarta tudni: lehet-e memorizálni az aláírásokat? Hogy van az, hogy én, mint általában minden ember, elfelejtek bizonyos dolgokat, ezt meg nem. Egyszerűen megmarad bennem. S ha kell, előjön. Most például rágondoltam Széchenyire…
Vendéglátóm már rajzolja is a gróf betűit, s közben magyaráz:
– Nagyon érdekes az S és a z, ahogy a kettőt kapcsolja. Tudniillik az ad az egésznek lendületet.
Németország kerül szóba. Arról faggatom, hogyan tanulta meg a nyelvet. Elmondja, hogy temetésekre is járt, mert a papok szépen artikuláltak, s ez segítette a kiejtését. Egyszer megkérdezték a gyászolók: „Ki maga, és mit keres itt?” „Ma három temetésem van” – felelte. Nem értették, de addig-addig társalogtak, amíg kiderült a szándék, és a végén meghívták a halotti torra, amit nem fogadott el.
– Kinek az aláírásával bajlódott sokat? – tudakolom.
– Felkeresett egy ügyvéd, Horthy nagy tisztelője, és arra kért, reprodukáljam a kormányzó nevét – mondja. – Nem tudtam, hogy az aláíró hogyan kezdi. Aztán rájöttem, hogy a félig kész H betűből húz egy vonalat – mutatja –, s erre építkezik. Végül pedig a másik h-t is hozzáköti. Addig gyakoroltam, amíg megfejtettem. Nemrégiben valahol láttam a kézjegyét, s ez megzavart, mert más volt, mint amit lemásoltam. Kiderült, hogy kétféle Horthy-aláírás van. Vagy itt van például Kölcsey szignatúrája, ahogy áthúzta a K betűt. Erre is rá kellett jönnöm, mert egy lendülettel kell csinálni. Bartók B betűjével is elég sokat vesződtem. Úgy vagyok azokkal, akik fontosak nekem, hogy addig nem nyugszom, amíg nem tudom pontosan visszaadni a kézjegyüket.
Szabó Tibor elmeséli, hogy a lánya elvitte hozzá a barátnőjét, aki egy biztosítótársaságnál dolgozik, és arra kérte, vessen össze két kézjegyet. Nem merik ugyanis kifizetni a pénzt az illetőnek, mert szerintük a két aláírás nem egyezik. A festő ránézett, és kijelentette, hogy igenis egyezik, majd levezette nekik, hogy miért. Kényszerhelyzetben vagy különböző lelkiállapotban másként ír az ember, mint nyugalomban.
– Ady Endre aláírása sem egyszerű – folytatja vendéglátóm. – Rendkívül gyors írás. Öt-hat mondattal előbbre jár a gondolkodása, mint a kézjegye. A fizikai tevékenység nem tud lépést tartani a mentálissal.
És újfent serceg a filctoll a papíron. Furcsa érzés a költő autogramját ilyen formán, „élőben” megtapasztalni. Elképzelem, amint Ady szürke szemével, rövidlátón, ahogy Dénes Zsófia írta, „félig hunyt szemmel, elhúzott, grimaszos szájjal, nikotinsárga ujjal az asztal szélén” papírra veti a verset, s aztán aláírja. S vajon Szabó Tibor mit érez olyankor, amikor ki tudja, hányadszor kanyarítja alá a költő nevét?
Különös pillanatokat is átélt, merthogy híre mehetett ebbéli képességének. Még Münchenben történt – hallgatom a visszaemlékezését –, hogy kétezer márkát ajánlottak egyetlen hamisításért, miközben havi ösztöndíja háromszáz márka volt. Kétezer márkáért már autót lehetett kapni! De nem vállalta. Eszébe sem jutott, hogy ilyen csalásra adja a fejét. Ugyanakkor nem tagadta meg például Ratkó József gyermekének a kérését, aki azzal fordult hozzá, kanyarítsa alá az iskolai értesítőben az édesapja nevét. De figyelmeztette őt, hogy nem csinál ebből gyakorlatot.
– Utána én Ratkó Jóskával tisztáztam a dolgot – kapom a magyarázatot. – Válaszképpen közölte a helyi könyvtár helyettes igazgatónőjével, hogy ha őt magát nem tudják elérni, Szabó Tibor bármikor aláírhatja a nevét.
A képek történetéről beszélgetünk. Megtudom, hogy amikor hazajött Németországból, találkozott Nagykállóban egy ballonkabátos emberrel, aki németül húsz forintot kért tőle. „Miért nem beszélsz magyarul?” – kérdezte Szabó Tibor. „Mert szégyellem magam a hölgy előtt” – hangzott a válasz. Szabó Tibor első feleségével – aki korán meghalt – együtt dolgozott a dekorációban. Az elmegyógyintézet igazgatója elmondta, hogy nem tudják a férfi nevét, és ez volt az első alkalom, hogy megszólalt. 1945-ben, amikor a német katonák a környéken vonultak, a sebesülése miatt hátramaradt, végül pedig a településen ragadt. Évek múltán emlékezetből festette le a művész a férfit, ahogy bandukol az úton. A háttér lekopaszított fái a magányosság érzését keltik a szemlélőben.
Az aláírásokra terelődik ismét a szó.
– Megkérdezték, hogy kinek a kézjegyét tartom a legkülönbnek, s én a következő nevet írtam le…
A papírról Johannes Paulus, azaz II. János Pál nevét olvasom ki.
– Amikor a pápa itt járt, mielőtt ellátogatott Máriapócsra, a kápolnában pihent le, ötven méterre a műhelyemtől. Én meg mentem vissza dolgozni. Állítom, mintha megszűnt volna a gravitáció. Ilyet még nem éreztem. Istenem, hogy lehet ez? – tettem fel a kérdést. Olyan volt, mint mikor egy jó zeneművet hallgat az ember, és a világ magához öleli. Azt mondtam magamban: ez az ember olyan tiszta, mint a kristály. Makulátlan. És ebben az állapotban úgy írtam le a kézjegyét, ahogy láttam valahol, emlékezetből. Úgy jött ki belőlem, hogy még helyes is volt. Ezek után fogalmaztam meg a kérdést, hogy van-e a pápáéhoz hasonlatos írás. Először azt mondtam: nincs. Aztán rájöttem, hogy mégis… egy van. Megdöbbentő, de a három elemit végzett édesanyámé. Amikor jött a postás, azt mondta: „Tibi, írd alá!” A postás azonban ragaszkodott ahhoz, hogy az édesanyám keze nyoma álljon a papíron. És akkor írta reszkető kezével… Ezt soha nem tudom felülmúlni!
Nézzük a mama, Szabó Józsefné aláírását, és nézem a festő arcát: a hallgatása többet elárul, mint a szavai. Különben is rejtőzködő ember. Maga vallja: „Ambíciók nélkül éltem.” Ez értendő a futballra, a festészetére is. „Tibi, miért nem akarsz többet?” – kérdezte egyik barátja. „Én nem tudom, mi az a több” – felelte. Képet nem ad el, csak ajándékoz. Klaudiának, Varga Zoltán barátnőjének az arcát rajzolta le, s mellette ott van a költő, Juhász Gyula alakja is, meg a híres vers néhány sora: „Milyen volt szőkesége…”
– Úgy volt, hogy Zoli lejön a hét végén, akkor adtam volna át neki a rajzot, de elment meghalni. Így aztán a rajz nálam maradt.
Lefestette Sánta Ferenc Kossuth-díjas írót is, aki miután meglátta a róla készült portrét, bezárkózott vele a szobájába. Hosszú idő után a fia bekopogott hozzá, és megkérdezte tőle: „Apa, rendben van minden?”
– Azt mondta Feri bácsi: összefoglaltam az arcát – dereng fel a tegnapi emlék. – És azt is mondta nekem a telefonba: „Tibor, ez időnként megmozdul, tudod-e?”

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.