Újabb jelentős tőkeinjekció a Malévnak

Újra nagy összeggel, 13,75 milliárd forinttal kénytelen támogatni a kormány a Malévot, mert a reprivatizáció és a korábbi többszöri tőkejuttatása ellenére a cég veszteséges. A légitársaság átalakítása Orbán Viktor kínai útján, a Csen Fenggel, a Hainan Group légitársaság elnökével folytatott beszélgetésen is szóba került.

Hajdú Péter
2010. 11. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Malév tőkeemelésére 13,75 milliárd forintot irányoz elő a jövő évi költségvetési törvényjavaslat. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nél a tulajdonosi jogok gyakorlására fordítható 14,374 milliárd forint 95 százalékát szánják tehát a nemzeti légitársaság helyzetének stabilizálására. Legutóbb alig másfél hónapja, szeptember 24-én segítették ki a vállalatot, amikor 14,7 milliárd forintot juttattak a Malévnak. Ennek kisebbik része, 5,3 milliárd forint a költségvetés általános tartalékából származó készpénzes tőkeemelés volt, a maradék fejében pedig a korábbi hiteleket tőkésítették.
Ismeretes, a Malév részvényeinek többsége az idén márciusban került ismét állami kézbe, amikor 25,4 milliárd forintos tőkeemeléssel a vállalat részvényeinek 95 százalékát vásárolták vissza. A maradék az orosz állami Vnyesekonombank kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt. kezében maradt. Az akkori ügylet során 20,7 milliárd forint készpénz cserélt gazdát, a maradék pedig tőkévé alakított adósság.
A Malév korábban is több alkalommal jutott állami pénzekhez: a Bajnai-kormány idején 2,16 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt kapott az MNV Zrt.-n keresztül, az idén szeptemberben pedig – szintén a vagyonkezelő segítségével – a likviditás biztosítására 5,7 milliárd forintot juttattak a nemzeti légitársaságnak. A tavaly 25 milliárd forintos veszteséget elkönyvelő Malév életben tartásával kapcsolatosan Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter szeptemberben a parlamentben arról beszélt, hogy a következő két évben a tőkepótláson túl harmincmilliárd forintot kell a vállalatba pumpálni a sikeres működéshez.
A nemzeti légitársasággal kapcsolatos november eleji hír, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kínai látogatása során is tárgyaltak a cégről, amikor a Csen Fenggel, a Hainan Group légitársaság elnökével folytatott beszélgetésen szóba került egy közös légitársaság létrehozása, illetve a Malév átalakítása. A Hainan Airről tudni kell, hogy már a 2007. tavaszi privatizáció idején érdeklődött a Malév iránt, de végül is nem tett ajánlatot a légitársaság megvásárlására.
A Malév privatizációjának ügyében Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztos az MTI-nek adott nyilatkozatában arra mutatott rá, hogy a légitársaság magánkézbe adásának ügyében több olyan kormánytag is érintett, akinek neve korábban már más ügyekben is felmerült. Budai példaként Veres János volt pénzügyminisztert említette, akinek büntetőjogi felelősségét – a birtokában lévő iratok alapján – mindenképpen vizsgálni kellene a légitársaság magánosítása ügyében csakúgy, mint a moszkvai külkereskedelmi központ értékesítésével kapcsolatosan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.