A Malév tőkeemelésére 13,75 milliárd forintot irányoz elő a jövő évi költségvetési törvényjavaslat. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nél a tulajdonosi jogok gyakorlására fordítható 14,374 milliárd forint 95 százalékát szánják tehát a nemzeti légitársaság helyzetének stabilizálására. Legutóbb alig másfél hónapja, szeptember 24-én segítették ki a vállalatot, amikor 14,7 milliárd forintot juttattak a Malévnak. Ennek kisebbik része, 5,3 milliárd forint a költségvetés általános tartalékából származó készpénzes tőkeemelés volt, a maradék fejében pedig a korábbi hiteleket tőkésítették.
Ismeretes, a Malév részvényeinek többsége az idén márciusban került ismét állami kézbe, amikor 25,4 milliárd forintos tőkeemeléssel a vállalat részvényeinek 95 százalékát vásárolták vissza. A maradék az orosz állami Vnyesekonombank kisebbségi tulajdonában lévő AirBridge Zrt. kezében maradt. Az akkori ügylet során 20,7 milliárd forint készpénz cserélt gazdát, a maradék pedig tőkévé alakított adósság.
A Malév korábban is több alkalommal jutott állami pénzekhez: a Bajnai-kormány idején 2,16 milliárd forintos tulajdonosi kölcsönt kapott az MNV Zrt.-n keresztül, az idén szeptemberben pedig – szintén a vagyonkezelő segítségével – a likviditás biztosítására 5,7 milliárd forintot juttattak a nemzeti légitársaságnak. A tavaly 25 milliárd forintos veszteséget elkönyvelő Malév életben tartásával kapcsolatosan Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter szeptemberben a parlamentben arról beszélt, hogy a következő két évben a tőkepótláson túl harmincmilliárd forintot kell a vállalatba pumpálni a sikeres működéshez.
A nemzeti légitársasággal kapcsolatos november eleji hír, hogy Orbán Viktor miniszterelnök kínai látogatása során is tárgyaltak a cégről, amikor a Csen Fenggel, a Hainan Group légitársaság elnökével folytatott beszélgetésen szóba került egy közös légitársaság létrehozása, illetve a Malév átalakítása. A Hainan Airről tudni kell, hogy már a 2007. tavaszi privatizáció idején érdeklődött a Malév iránt, de végül is nem tett ajánlatot a légitársaság megvásárlására.
A Malév privatizációjának ügyében Budai Gyula elszámoltatásért felelős kormánybiztos az MTI-nek adott nyilatkozatában arra mutatott rá, hogy a légitársaság magánkézbe adásának ügyében több olyan kormánytag is érintett, akinek neve korábban már más ügyekben is felmerült. Budai példaként Veres János volt pénzügyminisztert említette, akinek büntetőjogi felelősségét – a birtokában lévő iratok alapján – mindenképpen vizsgálni kellene a légitársaság magánosítása ügyében csakúgy, mint a moszkvai külkereskedelmi központ értékesítésével kapcsolatosan.
Lézerfegyvereket is kapnak a magyar Gripenek - videó