Vissza a művészmozikba!

Nem várják ölbe tett kézzel, míg a művészmozikból teljesen kivonul a közönség – új megoldásokkal próbálja visszacsábítani a nézőket a magyarhangya mozgalom. A közösségi hálózatokra épülő modell siker esetén nagyban változtathat a filmforgalmazás eddigi rendszerén.

Rajcsányi Gellért
2010. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napozz Holddal. Egyetlen napon, november 24-én játsszák a mozik Merényi Dávid Napozz Holddal című filmjét, amelyet a Kispál és a Borz augusztus 9-i búcsúkoncertjéről készített. A koncert mellett a Kispál és a Borz történetéről is szó esik, a zenekar és barátai is megszólalnak a filmben. Bemutatják a búcsút megelőző egy hónapot és az előkészületeket is. A film november 24-én látható lesz a fővárosban a Corvinban, a Művészben, a Toldiban, az Odeonban és a West Balkánban, vidéken többek között Miskolcon, Debrecenben, Nyíregyházán, Székesfehérváron, Egerben, Gyöngyösön, Szegeden, Pécsett, Szombathelyen és Győrött.


Mozizni jó – filmet letölteni viszont ingyenes és kényelmes megoldás. A nemzetközi és hazai mozik ma is a régi keretek között próbálnak túlélni, miközben teljesen megváltoztak a célközönség, főleg a mai tizen- és huszonévesek filmfogyasztási szokásai. Míg tíz évvel ezelőtt 20-25 százalékos volt a művészmozik kihasználtsága, ez mára 10-11 százalékra csökkent. Gyakorlatilag üres termekben fut a filmek nagy része Magyarországon. – A filmforgalmazók és a mozik nem tudják, hogyan szólítsák meg a nézőket. A közönség előzetes felmérése nélkül tolják be sorra a filmeket, pedig amíg nem jönnek a nézők, mozis feltámadás sem lesz – mondja a Magyar Nemzetnek Donáth Péter, a magyarhangya mozgalom egyik szervezője.
A napokban bemutatkozott mozgalom (amely az egykori, alulról szerveződő Hangya Szövetkezetből származtatja a nevét) újra megszervezné a kapcsolatot a nézők, a filmforgalmazók és a művészmozik között. Ehhez az internet és a közösségi hálók adta lehetőségeket használnák ki. A művészmozik lehetséges közönsége ma is létezik, de csak töredékük jár el a vetítésekre. – Azt mondják: drágák a jegyek, nem látnak izgalmas filmeket, és egyébként is későn mutatják be őket – idézi az általánosan elterjedt véleményeket Donáth. Szerinte az artmozik közönsége jól használja a netet, a letöltőprogramokat, mindent meg tudnak szerezni, meg tudnak ismerni, ami érdekli őket. A fiatal értelmiségi réteg képben szeretne lenni: nem várhat arra, hogy fél évvel később nézze meg azt, amivel a felgyorsult világ nemzetközi nyilvánosságában aktuálisan foglalkoznak. Az artfilmek jelentős részét ugyanis nagy késéssel vagy egyáltalán nem mutatják be Magyarországon. – A neten úgyis fenn van, mondják mindenhol, minden társaságban. Nem megoldás már, hogy külvárosi óriásplakátokon hirdetnek filmeket az elképzelt nézőknek – véli Donáth Péter. Szerinte a filmforgalmazók egy része csak a különböző előzetes támogatások megszerzésében érdekelt, és kevéssé foglalkoztatja őket, hányan mennek el valójában a bemutatott filmjeikre.
A magyarhangyások el akarják érni a nézőket, a filmkedvelők aktivitására és ízlésére építenek. Decemberben indul majd a honlap, amelyre regisztráció útján minden érdeklődő filmrajongó beléphet, és ott bemutatandó filmeket ajánlhat a közösségnek és a magyarhangya filmforgalmazóinak, vagy éppen csatlakozhat egy-egy filmbérlet közösségéhez. A bemutatandó filmeket tehát a közösség kívánságai szerint válogatnák. A magyarhangya célja, hogy az aktív, érdeklődő közönségre építve, előre leszervezett telt házakat szállítsanak a moziknak. Kevesebb vetítéssel, de sokkal több nézővel tennék gazdaságosabbá a filmforgalmazást. Ráadásul a tervek szerint kétezer forintba kerülne egy hatfilmes bérlet, tehát a modell mind a nézőknek, mind a moziknak, mind a filmforgalmazóknak előnyös lehet. A filmek megtalálnák a közönségüket, és viszont, ötezres közösséggel pedig már önfenntartóvá válhat a projekt.
A gyakorlatban először a Kispál és a Borz búcsúkoncertfilmnél próbálják ki ezt a modellt. Donáth szerint a Kispál-film máris siker, mert első körben 22 mozit sikerült beszervezniük a vetítésre, de az előjegyzések alapján kialakult telt házak miatt máris növelni kellett a vetítések számát. Még Hidasnémetiben is vetítik majd a filmet, tehát nem csak egy fővárosi kulturális akcióról van szó. – Úgy becsültük, 1500 néző várható, de már most 2700-nál tartunk – mondja a szervező. Az először többnyire szkeptikus mozivezetők is nyitottá váltak az együttműködésre.
De ki finanszírozná a magyarhangyát? A próbakőként működő Kispál-filmnél csak a jegyvásárlásból és a szponzorációból működtetni lehet a projektet, de bíznak abban, hogy nagyobb siker esetén akár az állam is támogatást nyújthatna a modellhez. – Ezzel még olcsóbbá tehetnénk a bérleteket – teszi hozzá Donáth, aki szerint a magyarhangya sikere esetén megkérdőjeleződhet az amúgy is ingadozó hazai filmforgalmazási és -finanszírozási status quo.
A magyarhangya modellje már a bemutatkozás pillanatában nemzetközi figyelmet kapott. Az egyik szervező egy portugáliai konferencián tartott előadást a tervekről, ami Donáth szerint felkapott beszédtéma lett helyben, a mindenütt hasonló gondokkal küzdő filmforgalmazók között.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.