A Badacsonyrúl

Ambrus Lajos
2010. 12. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Időtlen szubjektivitás. Mindenki másként látja, más és más viszonyban áll vele. A poéta végül is azt mondja róla: „Nem úgy mentem, a’ mint jöttem” – mert ott, ahajt és aközben: valami történik. Hogy mi? Talán azt is mondhatjuk, hogy egészen pontosan minden – mert ott egy egész élet változik meg. „Nagy külömbség volt köztem, A’ ki valék az előtt ’s a’ ki lettem, látván őt.” Ezt a különbséget természetesen a múzsa megjelenése és a szerelemnek az ő életalakító ereje okozza. Kisfaludy Sándor, a Badacsony költője így is kezdi a leghíresebb Himfy-dalt: „Édes kínos emlékezet, oh Badacson’ szürete! Mulatságos gyülekezet, Oh rabságom kezdete!”
Ezt az elragadtatott szubjektivitást, a hegyét és a szerelemét is értelmezi, olvassa (bizonyára biedermeieres nyersfordításban), majd használja a lélek nagy és univerzális hárfása, a német zseni, Ludwig van Beethoven is, amikor megzenésíti Kisfaludy versét. Az más kérdés, hogy éppen ez a zene nála kivételesen rosszul alkalmazkodik a szavakhoz, mert a zenei karakter ellentmond a vers hangulatának. A zenetudósok azt jegyzik meg, hogy Himfy és a zseni találkozásából a végeredmény csupán egy vidám, naiv, vadrózsás-schubertes dal lett. De lehetséges, bár profán, ámde erős feltételezés, hogy Beethoven azért választotta épp e Himfy-dalt (az egyetlen magyar nyelvű verset), mert a számára végtelenül idegen szövegben rálelt egy ismerősen csilingelő névre is. A csábítóra, a híres Badacsonyéra, amelyet bizonyosan tisztelt, mert közismerten borissza ember volt.
Az időtlenségben viszont föl szokott ragyogni egy teljes kozmosz is – akár a jobb poézisben, zenében és magában a helyben. Badacsony: idő-tér elem, római út, história, geológia, bazalt és szikla, opálos fény, üde zöld tenger, rügy és mosolygó szőlőbogyó, és örök víz, a Balaton.
Én meg ezt az időtlen szubjektivitást süvegelem meg újra, s olvasom és látom egyszerre, együtt egy egészen friss albumban is, Ludwig Emil és Tóth Tibor Badacsony című munkájában, amely 150 nagyszerű fotót, valamint magyar, angol és német nyelvű szöveget tartalmaz. S amelyet üdítő módon nem egy mamutkiadó jelentetett meg valamely exkluzív és drága sorozatában a kommersz elvárásainak megfelelően, hanem egy kis helyi közösség. Szabadon. A Badacsonytördemic Községért Alapítvány. Ludwig Emil és Tóth Tibor fotós úgy látja és értelmezheti a Badacsonyt, a toposzt is, az ismeretlen mélységet is, ahogyan lelkiismeretük akarja. Ezt a tényt legalább annyira fontosnak tartom, mint az önmagára talált helyi öntudat megnyilvánulását, akár a számomra izgalmas absztrakt és archaikus tudásokat és megértéseket a kötetben. Mert olyan albumot tartunk a kezünkben, amely minden lényeges szempontnak megfelel: nem provinciális, de nem is hivalkodó. Nem egyénieskedő, de nem is személytelenül amorf. Nem extrém, ám öntudatos, és nem silányan propagandisztikus, de nagyon is nyitott a kozmikus erőkkel és az élettel szemben. Amelyet nem kell majd javítgatni és cenzúrázni, sminkelni, esetleg újraértelmezni – sokkal inkább leltár a mai időtlenségünkről és gondjainkról.
A főszereplő természetesen a Badacsony – látvány, szellem és élet. Anyag és gondolat. Ember. Állat. Természet, évszakok. Tradíció és munka. És természetesen kultúra: intimitások és hitvallások. Kis templomok, keresztek, kapubejárók, kőfal kövirózsával, pinceajtók; a gulya és a szőlőtábla tájképző funkciói. Ízek, zamat, illat, erő, tűz, mint a borban. S az itt élő ember. A vincellér, a festő, az író és a kézműves borász. Mint az innét építkező, de a természetet tiszteletben tartó örök család – a Badacsony efféle képek áramlása.
De nehogy valami ókori pásztoridillt gondoljunk el mostan, bár azt mindig könnyebb. Épp a Badacsony az, amelyet mindig is a literátoroknak kell(ett) megvédeniük saját végzetétől: az embertől. Többször, több tempóban, mert az idill festett utópiája mellé sokszor, bizony, keserves valóság társul. Például: Ludwig Emil is említi, hogy a harmincas évek elején Herczeg Ferenc (aki maga is badacsonyi lakos volt) kénytelen volt szót emelni az oktalan és tájpusztító kőbányászat ellen. „Ez a legszebben felépített hegy mindazok közül, amelyeket életemben láttam” – kerestem elő akkor írt manifesztumát, amelyet kiáltványként adott közre. „Különb a palermói Monte Pellegrinónál, amelyről Goethe azt mondta: a világ legszebb hegyfoka. Goethe nem látta a Badacsonyt! […] Egyszer talán eljön az az ember, akinek még mi, magyarok is el fogjuk hinni, hogy a Badacsony a természet szépségének egyik világcsodája!” És mivel a világszép környezet ellenére bányászni kezdik a bazaltot, egész civil mozgalmat szervez (akkor kezdődik Kaán Károly vezetésével a természetvédelem Magyarországon), és a zúzódások, sebek ellenére meg is mentik a Badacsonyt. Mert ugyebár, hangzik az örökös naiv óhaj, „van valami, ami szentebb a magántulajdonnál: a nemzeti érdek. Ha nemzeti érdekből meg kell védeni a történelmi műemléket saját birtokosának értelmetlensége vagy kapzsisága ellen, akkor hogyan szabad eltűrni, hogy megsemmisítsék az Úristen remekművét, melynek szépsége közös tulajdona minden magyar embernek.”
Tatay Sándor, szintén a Badacsony írója, aki ott is élte le a huszadik század második felében írói életét „a sziklák alatt”, egy hasonlóan eszement utópiának a történetét írja meg a korai ötvenes évekből. Mert az ember tájalakítási furorjában (dühében) akkor is gigantikus tervek születtek: a remekmű Badacsonyra kötélvasutat terveztek, a hegylábaknál narancsligetekkel és citromfaültetvényekkel (ó, magyar narancs!) – mély árkokban, egyelőre üvegtetőkkel ellátva, kinőnek majd belőlük, mondják a szakemberek, és akklimatizálódnak, mint azok a fügefák, amelyek itt szebb gyümölcsöt hoznak, mint Olaszországban (szerintük). A narancsligetekből széles utak kanyarognak a hegyre, fel a bazaltorgonákig. És széles teraszokat és bástyákat vizionálnak óriási víztározókkal. Az egész hegyet kisvasút és drótkötélen vontatott csillék hálózzák be, szárnyvágányokkal jobbra-balra, s az egyetlen hatalmas ültetvény minden zugába ezek hordozzák szét a karókat, a trágyát, a permetezőszereket, a vizet – szüretkor pedig egyszerűen lesiklanak rajtuk a szőlőhalmok. És neki is fognak. Lyuk a tetőn című önéletírási regényében Tatay, e magányos, elfelejtett remekíró hosszasan részletezi a civilizáció tájmegvalósítási rögeszméit. Amely sosem akar lohadni. És valóban semmi sem új a nap alatt – így Ludwigék albumában is felbukkannak a legújabb akciók: Felsőbüki Nagy Pál 1840-es présházát éppen most intézte el a bontócsákány, ahogy lebontották a hajdani bormúzeumot is (szétverve egy nagyméretű üvegfreskót a múlt század húszas éveiből, amelyet a polgármester legalább részleteiben megmentett, s ez került a kötet borítójára). És 2009-ben ugyanaz a vállalkozó nekivágott az 1875-ben épült, amúgy védett Ranolder-nyaraló teljes külső és belső átalakításához is.
De a hegy mindent kihever: időt, létrontást, idiotizmust. Mert a saját hagyományához tér vissza legszívesebben a szellem. Ahogy a dunántúli költők és írók is: Berzsenyitől, Kisfaludytól Weöres Sándoron és Takáts Gyulán át Tatay Sándorig – az ő világuk az egészen tiszta atmoszférák hangja, ahogyan Hamvas Béla is nevezi, „horatiusi és lucretiusi” hang. Amely meditáció és monológ is egyszerre. A kozmikus erőkkel való intenzív együttélés is. S ha ráadásul mindez az időtlen szubjektivitás efféle csodálatos terepén zajlik, mint a Badacsony szent hegye, akkor nincs mitől tartanunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.