A sajtó és a politika kötélhúzása

Pelle János
2010. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Figyelemre méltó látványt nyújtottak a készülő médiatörvény elleni tiltakozó ellenzéki lapok: egy eset kivételével eddig még nem volt rá példa, hogy Magyarországon újságok, saját elhatározásukból, üres címlappal jelentek volna meg. Ha valaki kevesellné a tiltakozásnak ezt a formáját, csatlakozhat a Nyilvánosság Klub ügyvivő testületének felhívásához is, amely az Élet és Irodalomban nyíltan követeli „a tételes cenzúra bevezetését”, mondván, hogy „a Médiahatóság felállítása után a kormány ne álljon meg félúton”. Még az is lehet, hogy az újonnan felállított Médiahatóság működését előre bíráló érvek közül több is igaznak bizonyul majd – mégsem feledkezhetünk meg két, alapvető megfontolásról. Mindkettő hatást gyakorol a közvéleményre, amely éppen ezért nem osztja a ballib értelmiség türelmetlenségét az új médiaszabályozással szemben, és ezen a téren is bizalmat előlegez az Orbán-kormánynak.
Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az 1996. évi I. törvény a rádiózásról és televíziózásról, amelyet az Országgyűlés a kereskedelmi televíziózás áttörésére való tekintettel hozott, egyértelmű fiaskónak bizonyult. Az első médiatörvény nyilvánvalóan nem érte el kitűzött célját, a kereskedelmi média hatékony, a nemzeti kultúra érdekeinek megfelelő szabályozását, nem teremtett elegendő anyagi forrást a közszolgálati média működtetéséhez sem. Kuratóriumai sóhivatalnak bizonyultak, testületei még egy kereskedelmi rádiót sem tudtak rákényszeríteni az elmaradt sugárzási díj kifizetésére. Az 1996-os médiatörvényt úgy fogadta el a magyar Országgyűlés, hogy abban az MSZP és az SZDSZ kétharmadot meghaladó többségben volt, azaz a baloldal viselte a felelősséget a nyilvánvaló kudarcért. Nem meglepő, hogy azon honfitársaink nagyobb része, akik képesek elgondolkodni egy olyan elvont problémán, mint a média szabályozása, most is úgy vélik: miután a baloldal képviselői a rendszerváltást követő első évtized derekán sorozatosan rosszul döntöttek, most adjunk esélyt a jobboldalnak arra, hogy jobb médiatörvényt alkosson.
Az első megfontolásból következik a második. Ez szintén hűti a forradalmi ellenállás hangulatát, amelyet a jeles baloldali értelmiségiek szítanak Szalai Annamária és a Médiahatóság elképzelt önkényeskedésével szemben. Minden törvény esetében alapvető fontosságú, hogyan válik be a gyakorlatban, de ahhoz, hogy egy új médiatörvényről véleményt alkothassunk, hosszú-hosszú évek kellenek. Legalább egy évtizedre volt szükség ahhoz, hogy kialakuljon a szakmai konszenzus: az 1996. évi I. tv. használhatatlan, a lehető leghamarabb újat kell alkotni, amennyiben megvan hozzá a szükséges felhatalmazás. Persze, senki nem láthatja előre, hogy miként él a Médiahatóság azokkal a szankciókkal, amelyeket a törvény biztosít a számára. Védi-e, és ha igen, mennyire hatékonyan például a kiskorú nézők erkölcsi nevelését, megóvja-e őket az erőszak és a brutális szexualitás bemutatásával szemben? Korlátozza-e, adott esetben sarokba szorítja-e és felszámolja-e azokat az uszító internetes portálokat és lapokat, amelyek a gyűlölet hangján szólalnak meg, rémhíreket és hazugságokat terjesztenek a zsidók, a cigányok és a homoszexuálisok ellen? Másrészt, ad abszurdum: felhasználja-e a Fidesz-kormány a Médiahatóságot, ezt a valóban jelentős jogosítványokkal felruházott hivatalt az ellenzéki lapok, internetes portálok, rádiók és televíziók elnémítására? Nyilvánvalóan más lesz az új Médiahatóság megítélése, ha az első két területen hatékonynak bizonyul, viszont a nyilvánosság előtt megjelenő ellenzéki véleményt a legkevésbé sem korlátozza, ahogy ez a fejlett demokráciában, az EU tagországában természetes és magától értődő. Ha viszont az új testület szabad teret enged az uszításnak, ugyanakkor a politikai cenzúra hivatalává válik, magam is az utolsó leheletemig küzdök ellene. De miből gondoljuk, hogy nem az első, hanem a második forgatókönyv valósul meg? És nem korai-e a tiltakozás a Médiahivatal felállítása ellen, hetekkel azelőtt, hogy 2011. január elsején megkezdi működését?
Franciaországban közel száz évbe telt, amíg a politikai elit konszenzusra jutott a sajtó törvényeken alapuló, előzetes, hatékony szabályozásában. 1881. július 29-én, Jules Ferry miniszterelnöksége alatt, a harmadik köztársaság első éveiben fogadta el a francia törvényhozás a sajtószabadságról szóló törvényt, amely jelenleg is hatályban van, igaz, tömérdek módosítás után: utoljára 2007 márciusában változtattak rajta. Annak illusztrálására, mennyire időigényes ez a műfaj, érdemes áttekinteni a megelőző közel száz évet. Különféle rendszerek (az első és a második köztársaság, az első és a második császárság, illetve a két dinasztiát is elfogyasztó királyság) rugaszkodott neki annak, hogy tartalommal töltse meg a sajtószabadság fogalmát. Megjegyzendő, hogy a XIX. században a sajtót a viszonylag korlátozott olvasóközönséghez eljutó nyomtatott újságok jelentették, és ezeknek kizárólag a politikai funkciója volt a fontos, amennyiben hangot adtak az ellenzéki nézeteknek, véleményeknek. Híre-hamva sem volt ekkoriban még a szórakoztató, az emberek életéből akár napi négy-öt órát is kisajátító televíziónak, a háttérben szinte mindig szóló rádiónak vagy az egyre több embert magához láncoló internetnek. Akkoriban, a XIX. században az olvasott újságot, akit érdekelt a politika. Márpedig ezek az emberek viszonylag kevesen voltak, ezt tükrözte a lapok példányszáma, előállításuk technikája is.
1789 nyarán Franciaországban Az emberi és polgári jogok nyilatkozatával megszületett a korlátok nélküli, abszolút sajtószabadság. Ugyanakkor a forradalmárok nem hozták létre a szélsőséges lapok ellen hatékonyan fellépő, az ehhez szükséges jogosítványokkal felruházott médiahatóságot. Két év múlva, 1793. március 29-én a Konvent már törvényt fogadott el arról, amely halállal bünteti a királyság visszaállítását sürgető újságok kiadóit. Vagyis a szabadság máris átcsapott az ellentétébe: a gyanúsakról szóló törvény alapján több tucat újságírót végeztek ki.
A francia sajtószabadság ingája, amely alig négy év alatt az egyik végletből a másikba lendült, továbbra sem nyugodott meg. Thermidor után a direktórium létrehozta az „ellenőrzött sajtószabadság rendszerét”, de a viszonylagos szabadságot állandóan szűkítették. Azután Bonaparte Napóleon 1800. január 17-én, két hónappal az általa végrehajtott államcsíny előtt a rendőrség felügyelete alá helyezte a sajtót, bevezette a cenzúrát és elrendelte, hogy az ellenzéki újságírókat akár deportálni is lehet.
A Waterloo után visszatért XVIII. Lajos az alkotmányos chartával újra szabadságjogokat biztosított a sajtónak, de a lapalapítást jelentős öszszegű kaucióhoz kötötte, és meghagyta az utólagos szabályozást, azaz fenntartotta a cenzúrát; amit az 1830. júliusi forradalom felszámolt, majd utóbb visszaállítottak. A 1848. februári forradalom újra eltörölte, de három év múlva III. Napóleon visszacsempészte, majd utóbb fokozatosan enyhítette. Aztán, miután a porosz–francia háború és a párizsi kommün alatt újra teret nyert a szélsőséges uszítás, már a harmadik köztársaság alatt, viszonylag kiegyensúlyozott politikai erőviszonyok között fogadták el a ma is érvényes, 1881. július 29-i sajtótörvényt.
Magyarországnak nem volt egy évszázada, csak két évtizede arra, hogy megteremtse a sajtó, illetve a média hatékony szabályozását. Igaz, felhasználhattuk a fejlett demokráciák tapasztalatait, de tekintetbe kell azt is venni, hogy a külföldről importált rendszereket sehol sem lehet egy az egyben adaptálni, hiszen a nyilvánosság szerkezete, összefüggései a gazdasággal és a társadalommal minden országban sajátosak, egyediek. Közben valóságos technikai robbanás ment végbe a média világában, amely műszakilag is elavulttá tette másfél évtizeddel ezelőtti, eleve hibás koncepcióra épülő médiatörvényt. Nem meglepő, hogy másodszor is neki kell futnunk a hazai média szabályozásának, hiszen most ennek a politikai feltételei is adottak, minthogy a kormánypártnak megvan hozzá a kétharmados többsége. Az új törvény megalkotása, majd gyakorlati kipróbálása elkerülhetetlenül szükséges, akármennyire is zokon veszik a készülő új szabályozást a 1992–94-es médiaháború egykori győztesei.

A szerző újságíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.