A szeretet változatai

Valamilyen úton-módon mindenki Istent keresi, és mérhetetlenül egyedül van közben – ebben az alapigazságban erősített meg a Kontrasztok kávéház hétfői vitaestje, amelyen ezúttal Jelenits István piarista szerzetes, író-irodalomtörténész és Nádas Péter író beszélgetett a szeretetről. A Háló Közösségi Központ nagytermében már tíz perccel a kezdés előtt sem lehetett ülőhelyet találni – újabb egyértelmű bizonyíték, hogy az embereket érdekli a világnézetek közötti kulturált párbeszéd.

R. Kiss Kornélia
2010. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olyan neves írókat hoz össze a Szent István Társulat Kontrasztok című irodalmi kávéháza, akik között, ha írói munkásságuk és világnézetük egészére tekintünk, gyakran kibékíthetetlen, mélyen gyökerező ellentétek húzódnak. A sorozatot szervező és moderáló Elmer István bevezetőjéből az is kitűnt, hogy nem ezeket a frontvonalakat szeretné még élesebbé tenni a vitaest. A beszélgetés témája és a felvetett kérdések is inkább azt sugallták, hogy a cél megegyezni az alapvető, közös értékekben.
Ha valami, akkor a szeretet témája – advent idején – biztosan egy lehet ezek közül. A kontrasztok is inkább a szeretet megélése, lehetőségei és korlátai körül alakultak ki a beszélgetés alatt. – Kétségtelen, hogy nehéz ezt a fogalmat értelmezni, sokan és sok értelemben emlegetik. Az is lehet, hogy nem kellene – véli Jelenits atya. – Talán olyasféleképpen volna jó bánnunk vele, ahogyan az ószövetségi hagyomány tekint Istenre: nem szabadna kiejteni a nevét. Végtére így ismerjük meg, és a legtöbbször így is gondolkodunk róla: fogalmak nélkül, alapvető tapasztalatként – fejtegette tovább az alapgondolatot.
Abban, hogy miképp határozhatjuk meg, mi is a szeretet, végül egyfajta egyetértés született: adottság, ami mindannyiunkban megvan. A kérdés csak az, mit kezdünk vele, és mit kezdenek mások a feléjük sugárzott szeretetünkkel. Nádas szerint ezt az adottságot az európai kultúrában leginkább feladatként fogjuk fel, „etikai szerepként”, holott ez olyan kötelesség, amit nem lehet teljesíteni. Ennek a kijelentésnek az igazsága persze nagyban függ attól, hogyan is értelmezzük a szeretet feladatát. – Isten mentsen, hogy kötelességből, „sportból” szeressünk, és ha azt vesszük észre, hogy akiket szeretünk, jobban örülnének, ha nem szeretnénk őket, talán bennünk van a hiba – mondja Jelenits. Megvannak a buktatók, de a szeretetben öröm van, még a rosszul sikerült szeretetben is. Előkerültek a beszélgetésen irodalmi alkotások is, amelyekben a szeretet valamilyen formája tetten érhető: a szeretet suta jeleiről, netán az egymásrautaltság kényszerűségéről beszél-e az Iskola a határon, és vajon fel tudjuk-e ismerni, ahogyan Kosztolányi élete végén, köztudottan nem zökkenőmentes házasságára viszszatekintve felismerte: „Én nem szerettem magamat soha, de te szerettél.” – Egy idő után, ha nincs viszonzás, az ember elfásul, csődöt mond a misszióval, és egy kétoldalú viszonyban nincs biztosíték a következő pillanatra sem – sorolta Nádas ellenérvként mindanynyiunk ismerős emberi esendőségének jeleit.
Jelenits István mögött ott áll a hit egy nála tökéletesebb szeretetben, Nádas Péter pedig az emberi viszonyoknak és az ember magányának arról a realitásáról beszél, amit mindannyian megtapasztalunk. Kérdés, hogy a kettő közül ki mit tesz hitvallásává.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.