Eksztázisig fokozott gospel Debrecenben

H A N G - H A T Á S

Turi Gábor
2010. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két billentyűhangszer, gitár, basszusgitár, dob. A kísérőzenekar ennyi, semmi több. Az oldalsó bejáratokon bevonuló huszonhat tagú vegyes kórus tagjai kézfogással köszöntik az útjukba eső hallgatókat. A gesztus nem üres előadói fogás: már az énekkar megszólalása előtt megteremti a kapcsolatot a közönséggel, amit David Bratton kórusvezető ütemes tapsra buzdító mozdulataival a színpadról is igyekszik elősegíteni. Mint a fekete gyülekezetek istentiszteletein Amerikában, a jelenlévők tapsban, közös éneklésben kifejeződő aktív részvétele a szertartás nélkülözhetetlen része.
Gospelkoncerten ünnepi ceremónia részese az ember. Az együttlét az Úr dicséretét hivatott szolgálni, az eksztázisig fokozódó zene hidat ver a valóság földi és a képzelet transzcendens szintje közé, hogy a megtisztulás a hétköznapok terheinek elviselésére képes élménnyel ajándékozza meg a jelenlévőket. A keresztény egyházi énekek dallamait és harmóniavilágát a nyugat-afrikai törzsi kultúrák énektechnikájával és ritmikájával ötvöző fekete rabszolgák vallásgyakorlatából kinövő gospelzene gyökeresen eltér az európai énekes hagyományoktól: a keresztény templomok fegyelmezett, bensőséges énekével szemben testet-lelket megmozgató, nagy, felszabadító ünneplésben hozza el az üdvözülés ígéretét a résztvevőknek.
Az Európában turnézó New York State Mass Choir egyetlen magyarországi koncertjén a gospelirodalom bevett repertoárját a kor populáris zenéjéből vett darabokkal bővítette. Az este a Beatles Let It Be című számával kezdődött, amely ugyanolyan himnikus előadásban szólalt meg, mint a nemrég elhunyt Solomon Burke soulénekes I Need You című tempós slágere, a Heal the World című pophimnusz vagy az az Európában karácsonyi örökzöldnek számító Csendes éj, amelyre aligha ismert volna rá a szerzője. A program napjaink városi fekete kultúrájához is kapcsolódott: volt rap is egy fekete és egy fehér kórustag felelgetős előadásában.
Az istentiszteletekből hozott felhívás-válasz forma, azaz a szólisták és a kórus folyamatos párbeszéde, egymásra hatása ugyanolyan jellegzetessége a gospel- és a spirituálézenének, mint a testmozgással kísért, hajlításokra épülő, ritmizált ének. Ennek az előadásmódnak nem a pontos artikuláció és összhang a mércéje, hanem az Úrhoz szóló üzenetek átélése és az áhítat közösségképző energiáinak felszabadítása. A kórusban több lelkész és legalább öt-hat olyan szólista énekelt, akikből képességeik alapján akár sztár is válhatna. Lenyűgöző teljesítményüknek, a kórus eksztatikus énekének, a zenekar fergeteges ritmusú játékának egyaránt szerepe volt abban, hogy a végén kórus és közönség együtt emelkedett a himnikus magasságokba. És a feloldás: jótékony csend a fájdalomküszöbig fokozott hangerő után.
(New York State Mass Choir, Kölcsey Központ, Debrecen, 2010. december 11.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.