Mennie kell-e Simor Andrásnak?

Nem tartható fenn, hogy a jegybankelnök és a kormány között súrlódások vannak – erről beszélt a Magyar Nemzetnek Bánfi Tamás, a monetáris tanács tagja, aki Simor Andrással, a Magyar Nemzeti Bank elnökével szemben nem szavazta meg a kamatemelést a legutóbbi ülésen. Nem kérdés szerinte, hogy a kormány vagy a központi bank vezetője élvez-e elsőbbséget, a kabinet ugyanis kétharmados felhatalmazással rendelkezik, miközben a központi bank vezetője egyszemélyessel.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 12. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tegnap közzétett jegyzőkönyvből kiderül, hogy ön egyedül nem szavazta meg a múlt héten a kamatemelést. Miért?
– Ennek két fő oka van. A reálgazdaság érdeke az, hogy ameddig a külső környezet megengedi, a lehető legalacsonyabb szinten tartsuk az alapkamatot. A nemzetközi hatásokat előre nem láthatjuk, és nem zárható ki, hogy a körülmények valamikor a közeljövőben kikényszerítik az emelést. Minél alacsonyabb szintről indul e folyamat, annál előnyösebb az országnak.
– Miért káros a gazdaságnak a kamatemelés?
– Ahogy nő a kamatszint, a vállalatok hitelképessége romlik, a termelőnek ugyanis nyereségesebben kell működnie ahhoz, hogy a tőkéhez jutás költségeit fedezze. Amúgy is kevés a hitelképes vállalat, ráadásul a bankok korlátozottan nyújtanak kölcsönöket, inkább a jegybankban helyezik el a pénzt, ami miatt a kéthetes kötvényállomány négyezermilliárd forint körül van.
– Mindebből következően aki az emelésre szavazott, az ország érdekei ellen cselekedett. Milyen érdekeket nézhettek a kulcs növelését megszavazók?
– Mechanikusan követték az inflációs célkövető rendszert. A legfontosabb érv ez ellen, hogy az inflációsnál fontosabb makrogazdasági célok is vannak, például a foglalkoztatás. Ráadásul sohasem sikerült még elérni Magyarországon a kitűzött inflációs célt, nem is határozható meg egyértelműen az árstabilitás fogalma – ezek is a jelenlegi rendszer ellen szólnak.
– A kormány fejére számos oldalról rázúdult a kritika a hiánycélt szolgáló intézkedések miatt, mindenki a középtávú részletes terveket hiányolja. Ön mit gondol erről?
– Nagy baj lenne, ha a kormány a következőkben nem hozná meg az államháztartást és a reálgazdaságot érintő döntéseket. De annyi bizalmat meg kell előlegezni, hogy a politika a tűzoltó jellegű intézkedések után megteremti a feltételeit a gazdaság fenntartható pályára állításának. A monetáris tanácsnak a határozathozatalában a pillanatnyi helyzetet kell figyelembe vennie.
– Hova vezetnek a súrlódások Simor András jegybankelnök és a kormány között?
– Ez a helyzet tartósan nem maradhat fenn, valaminek történnie kell. Hadd ne kelljen megmondanom, hogy milyen lehetőségek vannak. Tekintsünk el attól, hogy az Orbán-kabinetnek vagy a jegybankelnöknek van-e igaza. Pusztán abból a tényből kellene kiindulni, hogy a kormánynak példátlan többsége van, miközben a monetáris tanács tagjait és a jegybank elnökét is egy személy, a korábbi miniszterelnök nevezte ki. Csak nagyon kritikus helyzetben tartanám elfogadhatónak, hogy a monetáris politika szembemenjen a kormány gazdaságpolitikájával.
– Nagyon kritikus helyzet viszont nincs. Ez azt jelenti, hogy a kamatemeléssel a monetáris tanács feleslegesen szembement a kormány gazdaságpolitikájával?
– Kormányzati tisztségviselők ezt már leszögezték. Én azt mondhatom, hogy mechanikusan követték az általam elhibázottnak tartott inflációs célkövető rendszert.
– Jövő év második felétől éveken át törleszteni kell az IMF szervezésében felvett hiteleket. Biztosítottak-e erre a célra a források?
– A kormány három utat választhat: megújíthatja az IMF-fel a hitelmegállapodást vagy a piacról szerezhet forrásokat, amelyek feltehetőleg drágábbak lesznek. A harmadik lehetőség a jegybanki tartalékalap csökkentéséből finanszírozni a visszafizetések egy részét.
–Nem veszélyes ez?
–Jelenleg túlságosan magas a tartalékok mértéke, meghaladják a 33 milliárd forintot. Ez költséges, a tartalék kihelyezése ugyanis kevesebb hozamot eredményez, mint amennyibe kerül a fenntartása. Elfogadhatónak tartok 30 milliárd euró tartalékot, főleg hogy Magyarország az Európai Unió tagja, ami vészhelyzetben biztonsági hálót jelent.
– Február után az új összetételű monetáris tanács dönthet ezekről a kérdésekről. Az ön mandátuma is lejár. Számít-e meghosszabbításra?
– A jegybanktörvény nem teszi lehetővé a hosszabbítást. A jelenlegi személyek csak három év után lehetnek ismét tagok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.