Módosul a Nemzeti alaptanterv

Új elemekkel bővül a Nemzeti alaptanterv, amely ezentúl a szülőknek is kapaszkodóul szolgálhat. Magyarország jobban teljesített a tavalyi PISA-felmérésen, mint tíz évvel ezelőtt.

Péterffy Balázs
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kiegészítik a közműveltség elemeivel a Nemzeti alaptantervet (NAT), amelyek rögzítése elősegítheti a közös identitás kialakítását, és hozzájárulhat az ismeretek, képességek egységének megteremtéséhez – hangzott el tegnap az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) és a Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet által rendezett kétnapos konferencián. A nemzeti közműveltség rögzítése azon alapul, hogy létezik egy közösnek tekinthető műveltség, amely az iskolai tudás tartószerkezete – fogalmazott előadásában Kaposi József, az OFI főigazgató-helyettese. A dokumentumban – a korábbiaktól eltérően – kiemelt szerepet kap a nevelés és az értékek szerepének hangsúlyozása. A kiegészített NAT nemcsak a tanároknak, hanem az iskolarendszer minden tagjának szól, hiszen a szülőknek is joguk van tudni, hogy milyen követelmények alapján történik gyermekük iskolai képzése, fejlesztése – tette hozzá Kaposi József. A konferencia megnyitó előadásán Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár tájékoztatta a jelenlévőket a köz- és a felsőoktatási törvény koncepcióinak legfontosabb várható változásairól. Beszédében kiemelte, hogy az oktatás összes ágazatát érintő jogszabály-alkotási folyamat kezdődött az idén nyáron, amelynek vitaanyagai az elmúlt hetekben nyilvánossá váltak. A rendezvényen az Oktatási Hivatal szakemberei bemutatták a PISA 2009 nemzetközi tanulói képességmérés eredményeit. Ezek alapján a szövegértésben javultunk a 2000-es felméréshez képest, és elértük az OECD-országok átlagát, míg a matematika és a természettudományok terén a korábbi évekhez hasonlóan teljesítettünk. A pedagóguspálya kérdéseiről folytatott pódiumbeszélgetésen részt vett többek között Kerpen Gábor, az Oktatási Hivatal elnöke és Szebedi Tas, a Gimnáziumok Országos Szövetségének elnöke is, akik reményteljesnek ítélték az elmúlt hetekben megjelent pedagógusi életpályamodell tervezetét.
Eközben a Magyar Rektori Konferencia állásfoglalást adott ki, amely szerint az új felsőoktatási törvény koncepciója több aggályos elemet is tartalmaz, ezért a tervezet átdolgozását és szakmai szervezetekkel való újratárgyalását kérik a Hoffmann Rózsa vezette oktatási államtitkárságtól. Azt írják, kockázatos a törvény tartalmának rendeletekkel való megvalósítása, és aggályos az intézményi autonómia korlátozása a működés, a vezetés és a gazdálkodás tekintetében.

László Csaba lemondott. Két nappal a Réthelyi Miklós nemzeti erőforrás miniszter által szabott határidő után, december 2-án lemondott a Magyar Táncművészeti Főiskola gazdasági tanácsában betöltött tisztségéről László Csaba egykori szocialista pénzügyminiszter – tájékoztatta lapunkat a volt politikus titkársága. László Csaba lemondása december 10-én lépett hatályba. A volt pénzügyminiszter állítása szerint soha nem vette fel a tagságért kapott tiszteletdíjat, azt egy alapítvány számlájára utalták. (F. M.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.