Sokan nem is ismerik az igazi népzenét

A Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkeresztet vehette át október 23-i nemzeti ünnepünk alkalmából Pál István „Szalonna” népzenész, a Magyar Állami Népi Együttes prímása, akivel többek között a népzenével kapcsolatos tévhitekről, illetve azok feloldásának lehetőségeiről beszélgettünk.

Vakulya Eszter
2010. 12. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábban csak kivételes esetekben adományoztak autentikus népzenét játszó muzsikusnak hasonló rangos elismerést. Pál István ráadásul pályája elején jár, nemrég töltötte be harmincadik életévét, a kitüntetéseket pedig rendszerint életművekért, komoly életpályák több évtizedes tevékenységéért adják. Talán ezért is érezte annyira a magáénak a díjat az egész táncházmozgalom, olyannyira, hogy az átadást követő napokban egy idősebb férfi oda is ment az ifjú prímáshoz, és azt mondta: „Tudod, miért örülök annyira ennek a díjnak? Mert az az érzésem, hogy ezt mindannyian kaptuk.”
Ez a gesztus is mutatja, menynyire más az új kormány hozzáállása a népzene ügyéhez. Mivel a díj az életét jelentősen nem befolyásolja, a politika és a művészettámogatás kapcsolatáról kérdezem Pál Istvánt, aki azt mondja: a magyar népzene művelői – és általában a periférián található műfajok, amelyek nem kapnak kellő médiafelületet, pedig a nemzeti örökség részei – igenis politikai támogatásra szorulnak. – Szükséges, hogy a politikának fontos legyen mindaz, ami hazai és ami a miénk, bármilyen területről is legyen szó, hiszen ezektől válunk érdekessé más országok számára – fogalmaz a prímás. – Persze, felvirágozhat a népzene szellemi-anyagi támogatás nélkül is, ahogy tette a táncházmozgalom a régi rendszerben, csak éppen nem jut el mindenkihez, így nagyon nehéz ledönteni az előítéletek falát – teszi hozzá.
Hozzá nem értők többször említik, hogy a népzene elavult és nem korszerű, mások azt, hogy hamis. Ezek a téveszmék részben a régi felvételek technikai hiányosságaiból, részben a népzene adott esetben speciális, a temperált zongorához szokott fül számára szokatlannak tűnő hangközei miatt terjedtek el. Pál István viszont állítja: még nem találkozott olyan emberrel, aki hallotta őket zenélni, és azt mondta, hogy amit játszanak, az nem jó. Sőt, egyre nagyobb a törzsközönségük, egyre több a pozitív visszajelzés, és egyre többen hozzák el a népzenét még nem ismerő barátaikat, rokonaikat a koncertjeikre. Vagyis a problémák abból fakadnak, hogy sokan nem is ismerik az igazi népzenét. – Persze, lehet arról is beszélni, hogy itt van például az, amit a Csík zenekar játszik, ami egyfajta kitekintés, az is egy út a sok közül, és én nem is zárkózom el ettől a vonulattól. Csak fontos, hogy mindent a helyén kezeljünk és a nevén nevezzünk. Ha népzenét játszanak, az népzene, ha viszont népzenei elemekkel is, de feldolgozzák más zenekarok zenéjét, azt nevezzük feldolgozásnak – mondja a hegedűs, aki a Zeneakadémia népzene szakirányának első master képzését kezdte el ősszel.
– Azt is pozitívnak érzem a zeneakadémiai tanulmányokban, hogy klasszikus és dzsesszzenészekkel vagyunk együtt. Fontos, hogy egy adott korosztály fiatal művészei találkozzanak, beszélgessenek. Ez ugyanis oda-vissza hat, érzelmileg, technikailag fejlődési lehetőséget kínál mindegyik vonulatnak amellett, hogy egyre inkább elismerik azt is, amit mi képviselünk. Egyre több klasszikus és dzsesszzenész ismeri fel, mennyi mindent profitálhat a népzenéből: természetes energiákat, ritmusok felfogását, zenei folyamatok értelmezését. Egyszóval nyílnak a szemek, nyílik a szív és az ész – fogalmaz Pál István.
A virtuozitásáról, zenei humoráról széles körben ismert muzsikus távlati tervként megemlíti, hogy később szívesen tanítana is, bár nem népi hegedűt, hanem a funkcióban játszott népzene és az előadó-művészet határmezsgyéjén található fogásokat, vagyis hogy például a tánchoz játszott folyamatok között milyen dallam- vagy hangnemváltások lehetségesek és ezek milyen hatást érhetnek el.
– Azt, amit a zeneszerzés tud, és amit sokan a színpadon inkább ösztönösen tesznek – teszi hozzá.
A prímás nemrég vette fel új Szalonna-bandás lemezét, ami a közeljövőben jelenik meg, utána pedig egy olyan korongot szeretne készíteni, amely Kárpátalja zenéjét mutatja be. – A legtöbben egyedül a Técsői bandát ismerik Kárpátaljáról, pedig a régió zenéje ennél sokkal több rétegű, és úgy érzem, ezt nekem mint kárpátaljainak, kötelességem megmutatni a közönségnek. Mostanában éppen ezért ismét az otthoni muzsikákat gyűjtögetem, felkeresem az öregeket – mondja Pál István, akinek első lemeze anyagához, az Örömzenéhez a Jászság néptáncegyüttes készített koreográfiát. Ezt hamarosan a Művészetek Palotájában láthatjuk, jövőre pedig a Magyar Állami Népi Együttes alapításának 60. évfordulójára Pál István most megjelenés előtt álló CD-jét szeretné hasonló módon színpadra vinni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.