Spekulatív pilótajáték Budapest körül

A budapesti agglomerációban épülő lakóparkok nemcsak a helyi, hanem a budapesti közlekedés összeomlásáért is felelősek – véli Lányi András, az Élőlánc Magyarországért egyik alapítója, aki szerint azonnal be kellene tiltani a külterületek átminősítését. Lányi szerint több lakópark létrehozása spekulatív pilótajátékhoz hasonlítható, amelyhez némely önkormányzat akaratlanul is asszisztál. A kis Sukoróként elhíresült törökbálinti óriás-lakótelep ügyét ma tárgyalja a parlament önkormányzati és területfejlesztési bizottsága.

Szabó Anna
2010. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Parlamentben a kis Sukoró ügye. Ma tárgyalja a Törökbálintra tervezett, a sajtóban csak kis Sukoróként elhíresült ezerlakásos lakópark ügyét a parlament önkormányzati és területfejlesztési bizottsága. Mint arról lapunk korábban beszámolt, a már vizsgálat alatt álló Club Aliga privatizációjában érintett izraeli befektető a törökbálinti óriás-lakótelep egyik beruházója. A terveik szerint a családi házas övezet mellé egy 1040 lakásos lakóparkot építenének több ütemben, összesen 15 év alatt. A helyi lakosság több fórumon is tiltakozott már a város infrastruktúráját terhelő beruházás ellen, eddig nem sok sikerrel. A térség országgyűlési képviselője, Csenger-Zalán Zsolt és a város polgármestere, Turai István több alkalommal ígérte, a befektetővel olyan kompromisszumot próbálnak tető alá hozni, amely nem ütközik a helyi lakosság érdekeivel. Budapest környékén több helyen is óriáslakóparkok építését engedélyezték: Törökbálint mellett Érden a családi házas, kertvárosi övezetekbe több mint ezerlakásos lakóparkokat terveztek, miközben egyik város infrastruktúrája sem bírná el a betelepülő több ezer új lakót. A külterületek belterületbe vonása Szentendrén is évek óta probléma, itt elsősorban a környezetvédelmi gondok jelentősek, és itt sem áll rendelkezésre a később betelepülő lakosság számára szükséges infrastruktúra.


Egy második Budapest épül a főváros körül, ahol közel egymillió ember él és ingázik naponta. Többek között ez is felelős a budapesti közlekedés összeomlásáért – véli Lányi András, az Élőlánc Magyarországért egyik alapítója. Lányi a főváros peremén épülő óriáslakóparkok kapcsán hangsúlyozta: a budapesti agglomeráció rendezési terve nem akadályozta meg, hogy a külterületeket belterületbe vonhassák, holott a civilek már tíz éve felhívták a figyelmet a problémára. Az ELTE oktatója szerint az egyik legnagyobb gondot az jelenti, hogy nemcsak az agglomeráció infrastruktúráját terhelik túl az átminősítésekkel, hanem a fővárosét is.
– A forráshiányos önkormányzatok sokszor nem tudnak ellenállni a belterületbe vonásban érdekelt beruházóknak, így sokszor felelőtlen és átgondolatlan döntéseket hoznak, súlyos helyzetbe sodorva a helyi lakosságot és a fővárost. Budapest csak akkor fejlődhet, ha nem növekszik tovább az agglomeráció – szögezte le Lányi András, aki szerint az agglomerációt terhelő új lakóparkok létrehozása egy régóta tartó pilótajátékhoz hasonlítható. Ennek lényege, hogy egyes önkormányzatok éppen a nehéz anyagi helyzetük miatt döntenek a lakó- vagy irodaparkok mellett, a bevételek azonban nem náluk csapódnak le, az infrastrukturális kiadások nagy részét viszont nekik kell állniuk, ez pedig a település újabb eladósodásához vezet. A további kiadások fedezéséhez később ismét forrást kell találni, így újabb területeket minősítenek át, figyelmen kívül hagyva a következményeket. Lányi András arra is felhívta a figyelmet: számolnunk kell azzal, hogy az agglomerációba kiköltözők száma csökken, és egyre többen települnek vissza a városba, ami egyértelműen mutatja az eddigi elhibázott politika eredményét. A kétlaki életet ugyanis egyre kevesebben választják, sok helyen rászedett, csalódott emberek élnek ezeken a településeken: az emberhez méltó életkörülmények már hiányoznak és a természetes környezet is súlyosan károsodott – fűzte hozzá.
Az eladatlan és félig kész lakóparkokkal kapcsolatban leszögezte: a visszaáramlással a befektetők is tisztában vannak, így sok helyen spekulatív célból vásárolják fel a telkeket. Kísértetvárosok épülnek Budapest körül, jó részük spekulatív hitelből és spekulatív érdekből, mert a válság miatt most sokan az alacsony árú ingatlanba fektetik a pénzüket. Lányi András szerint ez a spekulatív tőke egyik utolsó mentsvára. – Ámokfutás, hogy hitelt vesznek fel a telkekre, amelyen még egyetlen kapavágás sem történik, csak a tervrajzok vannak a fiókban. Több befektető csak részben építi meg az ígért ingatlanokat, majd új telkeket vásárol, amely újabb hitelfelvétel alapja lehet – hangsúlyozta a környezetvédő. Lányi úgy tartja, a probléma alapja, hogy túl széles az önkormányzatok jogköre, de szűkös az anyagi forrásuk, amely a spekuláció és a korrupció lehetőségét rejti, így a törvényhozás feladata lenne, hogy a belterületbe vonással járó ingatlanok értéknövekedésének egy részét elvonják az önkormányzattól, ezáltal megszűnne az átsoroláshoz kapcsolódó nyomás a települések vezetőin. A túlépítéssel kapcsolatban kiemelte: a szakmai kamaráknak szigorúbb szabályozást kellene hozni a kiskapuk bezárására. A politikának a közjó érdekét kell képviselnie, ez ebben az esetben azt jelenti, hogy az agglomerációban a belterületbe vonást azonnal meg kellene tiltani, és zéró toleranciát kellene bevezetni. Magyarországon elnéptelenedik a vidék, a főváros és környéke pedig tönkremegy. Amennyiben a politika valóban a közjót szolgálja, akkor olyan törvényeket alkot, amelyek mindezt figyelembe veszik – jelentette ki Lányi András.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.