Végnapjait éli az üdülési csekk

Pazarló gazdálkodás és magas jutalék jellemezte a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítványt, amely még a kormányváltást követően is 1,2 milliárd forint értékben kötött reklámszerződést egy MSZP-hez kötődő tévécsatornával.

Szabó Emese
2010. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány már korábban elfogadta azt a törvényt, amelynek értelmében a pazarlóan gazdálkodó alapítványok megszűnnek – e körbe tartozik az üdülési csekket kibocsátó Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány (MNÜA) is. „Az alapítványt a szakszervezetek és a magyar állam 50-50 százalékban tulajdonolta, 12 tagú kuratóriumából pedig hatot-hatot delegáltak a tulajdonosok. Ez a felállás most megszűnik, és 55 százalékban az állam, 45 százalékban pedig a szakszervezetek tulajdonában lévő társaság jön létre. A változásra azért van szükség, mert eddig a szakszervezetek nélkül az állam gyakorlatilag nem tudott lépni” – mondja Bánki Erik, a parlament sport és turizmus bizottságának elnöke. Mint megtudtuk, az MNÜA rendkívül pazarló módon gazdálkodott, nagymértékű, 6 százalékos jutalékot kért az üdülési jegyek forgalmazásáért. A társaság tevékenységével éves szinten több milliárd forintos árbevételt ért el – 2009-ben több mint 3 milliárd forintot. A gond az volt, hogy az alapítvány ezt a pénzt nem szociális üdültetésre fordította – ami az alapítói szándék szerint a feladata lenne volna –, az összegnek csak a felét költötte erre a célra. Az árbevétel másik fele az alapítvány működtetésére és reklámokra ment el. Az MNÜA ráadásul jól láthatóan a MSZP irányvonalához kötődő médiumokban foglalt irreális mértékű reklámfelületet – a kormányváltást megelőzően például az ATV-vel kötött 1,3 milliárd forintos éves szerződést, a 2010-es évre szánt összeget pedig előre ki is fizette. Az alapítvány felszámolása azt is jelenti, hogy maga az üdülési csekk megszűnik – ennek szerepét 2012-től veszi át a Széchenyi-pihenőkártya. Ennek jutaléka még alku kérdése, de az üdülési csekkénél jóval kisebb lesz: a tervek szerint várhatóan 2-3 százalék körül alakul. A pihenőkártyás juttatást a munkáltatók ugyanabban a konstrukcióban vásárolhatják meg, mint az üdülési csekket, azaz 16 százalékos adóterhelés mellett egyéb járulékfizetési kötelezettség nem lesz.
A Széchenyi-pihenőkártya bevezetését a szakma is támogatja: Horváth Tihamér, a Kehida Termál igazgatója arra számít, hogy a csekket felváltó pihenőkártya – mivel annak segítségével a munkáltatók az üdülési csekknél nagyobb mértékű juttatást adhatnak a dolgozóknak – felpörgetheti a belföldi turizmust. Az évi 300 ezer forintos határ lehetővé teszi, hogy a jelenlegi, 40 milliárd forintos nagyságrend kétszerese, jó marketing esetén pedig a háromszorosa jelenjen meg a hazai turizmus piacán. A szolgáltatókat szintén pozitívan érinti a jutalék mértékének csökkenése, és jó hatása lesz a kártya típusú ügykezelésnek is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.