Zobordarázs Szent Mihály-temploma

R E J T Ő Z K Ö D Ő  M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2010. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindenféle közlésnek – véleménynek, bölcsességnek és butaságnak – tág teret kínál jelenkorunk szinte határtalan, kontroll és kritika nélküli médianyilvánossága. Örökzöld téma a nálunk különösen heves érzelmekkel körített és ezzel arányos tudatlanságot eláruló vitatkozás a magyar régmúltról, sokak kedvenc időtöltése a történelmi eseményeket mai vágyaink, sérelmeink tükrében szemlélni, és ezekből vonni le visszamenő következtetéseket. Se szeri, se száma az interneten forgó – mi lett volna, ha, mi nem lett volna, ha… – oktalan történelmi spekulációknak, s gyakran olvasható egy-egy forrás, lelet (egyéni) felfedezése kapcsán: újra kell írni a történelmünket! Mintha lehetne. A mögöttünk hagyott múltat éppúgy nem lehet forgatókönyv módjára átírni, nem lehet a kronológiát korrigálni, mint kétszer ugyanabba a folyóba lépni. Persze ha egy honlap hozzászólói abban a tévhitben vitáznak e szólásról, hogy azt jelenti: kétszer nem lehet ugyanazt a hibát elkövetni, az baj. A régi bölcsek még tudták, hogy a folyó vize minden pillanatban más, és soha többé nem lesz ugyanaz. Hasonlóan az időhöz, amely a történelem ura.
Egy hét alatt több olyan leírt véleménnyel találkoztam, amelyek szerint a magyar honfoglalás – valóban hatalmas és hősies – teljesítményének mai lekicsinylői utólagos igazolással, munícióval szolgálnak Trianon döntőbíráinak és haszonélvezőinek. Mintha legalábbis ez számítana 2010-ben, nem szólva az ok-okozati összefüggésekről. A konkrét bőszülést most annak a tudományos ténynek a felhánytorgatása váltotta ki, hogy a IX. század végén a Kárpát-medencébe megérkező magyarok még jó ideig nem tudták egészen birtokba venni, még kevésbé benépesíteni az Árpád-kori országot. A dunántúli és a sík földi részeket körülfogó hegyek és erdőségek őslakossága emiatt csak lassan, a tatárjárás utáni évszázadban lett, mondjuk így, integrálva a Magyar Királyságba. Később a törökök és mások elleni honvédő harcokban szintén a középső országrészben véreztek, pusztultak a magyar vitézek, váltak semmivé a magyar falvak, ennek minden demográfiai következményével együtt, hiszen közben a védett peremvidékek vegyes etnikumú népe szaporodott és sokasodott, a természet törvényei és az ige óhajtása szerint.
Ez azonban sajnos így történt az 1920. évi határváltozástól függetlenül. Kézenfekvő példa erre Nyitra és vidékének településtörténete.
A Duna menti tágas legelőket a magyarok már a X. század legelején birtokukba vették, a honfoglaló törzsek, nemzetségek és vezetőik nevét máig őrzik a korabeli helység- és dűlőnevek. Nyitra város déli szomszédságában egy sor Kér, Keszi, Gyarmat és más efféle régi falunevet találunk, a Zobor hegy körüli települések szintén magyar lakói éppen az északi határ – gyepű – fegyveres védelme fejében kapták kiváltságaikat. Maga a Zobor, Zsibrica, a többi hegy, a folyók és patakok neve, illetve a legtöbb falu neve ellenben szláv gyökerű. A síkság a nyitrai várhegytől északra változik hegyvidékké; a Vág, a Nyitra és a Garam folyók közötti, szinte átjárhatatlan erdőségekben kis szláv közösségek, majd az Árpád-házi királyok által behívott német ajkú erdőmunkások, bányászok alapítottak és gyarapítottak településeket a középkorban.
Nyitrától öt-hat kilométerre nyugatra, a Tapolcsányra vezető öreg országút mentén, a tengerszint felett mindössze 150 méter körüli magasságban fekszik Zobordarázs (Drazovce) falu. Ezerfőnyi lakosával a régi megye – ma az egyik szlovákiai régió – székhelyének településrésze. A városból kiköltöző gazdagok utcájának és a régi cigánysor házainak együttes látványa egészen eredeti, XXI. századi hiperrealista kép témájául kínálja magát; a község főterén álló tekintélyes barokk plébániatemplom és az előtte lévő, szintén XVIII. századi Golgota- és Nepomuki Szent János-szobor nehezen illeszthető a kompozícióba.
Darázs község neve első ízben a Zobor hegyi bencés apátság 1113-ban kelt birtokmegerősítő királyi oklevelében szerepel Drasey alakban. (A Zobor előtagot 1910-ben kapta megkülönböztetésül a Hont megyei, szintén Árpád-kori Darázsitól.) 1349-ben Darasyként bukkan fel újra a település a Szent Benedek-rendiek javai közt, majd évszázadokra eltűnik a neve az írott forrásokból. Sorsa a városéval osztozott, amikor a török 1663-ban elfoglalta Nyitra várát, majd amikor hódoltság utáni kegyura, a püspökség gondoskodott újratelepítéséről és Xavéri Szent Ferenc-temploma építéséről.
A község fölötti, 174 métert elérő fennsíkra negyedórás gyaloglással juthatunk föl az erdőn át vezető úton. Hatalmas dolomitrög magasodik a Nyitra folyó lapálya fölé, nyugati pereme meredek szakadékban végződik. Közelében található a Kárpát-medence egyik legszebb, legépebben megmaradt műemlék temploma. Épült a XII. században Szent Mihály arkangyal tiszteletére. Hajójának szélessége öt, hossza hat és fél méter, vasalt ajtólappal védett, egyenes szemöldökű bejárata a déli oldalán nyílik, fölötte három román kori tölcsérablak sorakozik szabályos rendben. A kőből falazott kegyúri karzatra támaszkodó karcsú, kősisakos torony a nyugati oromzat fölé magasodik. Félkörívben végződik a kelet felé tájolt szentély, tengelyében rézsűs, egyszerű román stílusú ablaknyílással, orompárkányán téglából falazott, normann jellegű farkasfogfrízzel. Olyan a díszítés, mint az esztergomi királyi palota kápolnájának XII. század végi fogazatos kapukerete.
Az épület többnyire téglából és tört kőből készült, nagyrészt bevakolt falait jókora sarokkövekkel erősítették meg. A templom körül középkori palánkvár és temető kerítőfalának maradványait tárták fel. A sírleletek a XI. és a XVII. század közötti időre keltezhetők, magyar fennhatóság alatti időkből.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.