Digitális bennszülöttek

A fiatalok kétharmadának volt tavaly saját számítógépe és több mint a felüknek internetkapcsolata. Vajon mennyi időt töltenek a magyar fiatalok a világhálón, és mit csinálnak a virtuális térben? Milyen veszélyeknek vannak kitéve, és mennyire óvatosak, s mit tudnak minderről a szülők?

Pap Melinda
2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyakran észreveszem, hogy a gyerekek fáradtak az órán, nem figyelnek. Osztályfőnökként a saját diákjaimat kérdeztem arról, ki mennyit ül a számítógép előtt otthon. A legtöbbjük órákat tölt az interneten, ez a délutáni és az esti – olykor az éjszakai – programjuk is. Egy alkalommal osztályfőnöki órán arra kértem őket, hogy pakolják ki a zsebüket. A rengeteg mobiltelefon és egyéb műszaki kütyü mellett legnagyobb meglepetésemre két winchester is előkerült. A szülők gyakorlatilag tehetetlenek, és kétségbeesve tőlem kérnek tanácsot. Némelyikük teljes elvonással próbálkozott, egyszerűen kikapcsolta a gépet és elpakolta, ezért cserébe viszont gyermeke napokig nem szólt hozzá, s enni sem volt hajlandó. Olyat is hallottam, hogy egy apuka többszöri figyelmeztetés helyett egyszerűen kikapcsolja az áramot a lakásban lefekvés előtt – meséli Nagy Annamária matematikatanár, a budapesti Katona József Műszaki, Közgazdasági Szakképző Iskola és Gimnázium pedagógusa.
Bár a szülők egyfelől örülnek annak, hogy csemetéik nem csavarognak, így nem keverednek rossz társaságba, nem érheti őket semmi baj, másfelől aggódnak is amiatt, hogy a komputer mindennél nagyobb vonzerőt jelent nekik. Vajon túlzott ez az aggódás vagy van mitől félni? Mennyi időt töltenek a fiatalok a világhálón és mit csinálnak a virtuális térben? Egyebek mellett ezekre a kérdésekre kereste a választ a 2010 májusában az ORTT gondozásában megjelent A média hatása a gyermekekre és a fiatalokra című összefoglaló az 1998–2009 közötti tendenciákról. A médiahatóság a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat Magyar Egyesülettel közösen tizenkét évvel ezelőtt kezdte el az alapkutatást, amelyek alapján a tanulmánykötet elkészült.
A felmérés szerint tavaly már csupán a háztartások három százaléka nélkülözte ezt a műszaki berendezést. Az elmúlt évben a családok 84 százaléka fizetett elő valamilyen internetszolgáltatásra. Tízből hat fiatal szinte mindennap felcsatlakozik a világhálóra és ott körülbelül 2,5 órát tölt el.
Nagy Annamária tapasztalata szerint főként az iskolai és egyéb barátságokat ápolják a diákok a gép előtt ülve. A kutatás adatai alapján a legnépszerűbb az MSN, ezt követi a YouTube, és alig lemaradva az olyan közösségi oldalak, mint az Iwiw vagy a Facebook. Szintén népszerű a zenék vagy filmek letöltése. Információkat meglehetősen kevesen keresnek az iskolai feladatokhoz – a legtöbben a Wikipédiában tájékozódnak –, és a randioldalakat is csak elvétve látogatják. Jó néhányan szívesen játszanak egyedül vagy másokkal. Nagy Annamária osztályában egy fiú bevallotta, annyira eluralkodott rajta a játékszenvedély, hogy minden kapcsolatát elhanyagolta és egy ideig csak ennek élt. Végül a nyári szünetben egy balatoni nyaralás rántotta vissza a valóságba.
– Ha egy gyerek csak az interneten éli az életét, a háttérben valamilyen problémát kell keresnünk: családi, iskolai gondok vagy az énkép zavara állhat a közösségi oldalak, az MSN, a virtuális szerepjátékok mértéktelen használata mögött. Iskolapszichológusként sok problémás fiatallal találkozom, gyakran magatartászavarral és beilleszkedési nehézségekkel küzdenek. Számukra különösen veszélyes a világháló, mert nagyon gyorsan függővé válnak. Ez lesz számukra az egyetlen szabadidős tevékenység, nem is tudják elképzelni, mi más szerezhetne nekik örömet. Emiatt folyamatosan kialvatlanok, ezért az iskolában rosszul teljesítenek – beszél tapasztalatairól a pesterzsébeti Nagy-Szivárvány Alapítvány Gimnázium, Szakképző Iskola és Speciális Szakiskola szakembere, Lovassy Noémi.
A diákok a közösségi portálokon általában azokkal beszélgetnek, akiket egyébként is ismernek. Ez önmagában természetesen nem baj, a pszichológus szerint az viszont már igen, hogy nem akarnak személyesen találkozni, nem szerveznek közös programokat, így nincsenek közös élményeik. A függők nagy része emellett előszeretettel használja a szerepjátékokat, amitől elveszíti realitásérzékét, és egy idő után már nem tud különbséget tenni a valós és a virtuális világ között. A hátrányos helyzetűeknél a helyzetet súlyosbítja, hogy a szülők nagy része – a szó kétféle értelmében – nem tudja ellenőrizni a gyerekét: egyrészről sokat dolgoznak, gyakran éjszaka is, tehát nincs idejük erre, másrészről nem értenek a számítógéphez. Noha a fiatalok, vagy ahogy a szakemberek nevezik őket, a digitális bennszülöttek általában jóval többet tudnak a számítógépről, mint a szüleik.
A médiaszakemberek évek óta vitatkoznak arról – az új médiahatóság is kitüntetett figyelmet szentel ennek a témának –, hogy vajon az interneten is hasonló állami kontrollra lenne-e szükség, mint a televízió esetében, vagy ezt a feladatot a szülőkre kell bízni. Mennyire vannak veszélyben a fiatalok a net használata közben és mennyire elővigyázatosak? A kutatás során a gyerekek harminchat százaléka azt állította, hogy szörfölés során találkozott durva, erőszakos jelenettel, negyvenhárom százalékuk pedig pornográf oldalra keveredett. A megkérdezettek egyharmada úgy nyilatkozott, hogy soha nem adta meg idegennek a személyes adatait, az általános iskolások bizonyultak a legóvatosabbnak, közülük negyven százalék nem tett ilyet. Kis arányban ugyan, de olyan is akadt, aki a jelszavát (három százalék) vagy a szülei, illetve saját bankkártyaszámát (egy-egy százalék) is közzétette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.