Napjainkban csak a megfelelő adatcsomagot kell kiválasztanunk a távközlési szolgáltatónknál, ha valamilyen hordozható készüléken – laptopon, táblagépen vagy okostelefonon – akarunk kisebb-nagyobb terjedelmű online tartalomhoz hozzáférni. A készülékekkel és azok eladási statisztikáival párhuzamosan fejlődő, egyre nagyobb adatforgalmat generáló webes alkalmazások használata ugyanakkor idővel forgalmi dugóhoz vezet: csakúgy, mint a közlekedésben, az információs szupersztrádán is elfogynak a sávok, azaz a sávszélesség.
A szakterület kutatásában jártas amerikai Rysavy Research elemzése szerint várhatóan 2013 közepére éri el a kritikus szintet a sávszélességigény, vagyis az akkorra várható kapacitást meg fogja haladni az erre az időszakra prognosztizálható adatforgalom. A kutatók nemcsak a harmadik generációs, hanem az LTE – azaz a negyedik generációs – beruházások folytán megugró kapacitásokat is számításba vették. Ez azt jelenti, hogy a szolgáltatók bármennyire elszántak is a hálózatfejlesztést illetően, valójában szélmalomharcot vívnak. A véges lehetőségek tehát vélhetőleg arra fogják ösztönözni a fejlesztőket, hogy a sávszélességgel spóroló, lokális hálózati megoldásokat fejlesszenek ki úgy, hogy az ne menjen a felhasználói élmény rovására.
Bár hazánk némi lemaradásban van az okostelefonok elterjedtségét illetően, egy nemrég megjelent felmérés a készülékek megállíthatatlannak tűnő térnyeréséről számol be. Az IDC kutatócég szerint Nyugat-Európában a harmadik negyedév során soha nem látott mértékű visszaesés volt tapasztalható a hagyományos készülékek értékesítése terén, míg az okostelefonok iránti kereslet a tavalyi eladások duplájára, 18,9 millióra ugrott. Egyértelmű tehát, hogy megindult a hagyományos mobilok leváltása a funkciógazdagabb modellekre. A Hwsw.hu informatikai szakportál által idézett kutatás hangsúlyozza: az okostelefonok térnyerését természetesen az Apple iPhone és az Android operációs rendszerrel szerelt modellek népszerűsége magyarázza. A legnagyobb növekedést az Apple érte el, 2,2 millióval több, összesen 4,5 millió telefont értékesített a harmadik negyedév során, piaci részesedése 24 százalékosra tehető. A Sony Ericsson gyakorlatilag a semmiből robbantva kétmillió okostelefont adott el, míg a Nokia hatmilliós eladása másfélszerese a tavalyinak.
Hogy hazánkra mennyire lesz érvényes a Rysavy Research prognózisa, nehéz megítélni, a televíziós műsorszórás digitális átállásának határidő-hosszabbítása azonban arra utal, hogy az eredetileg tervezett 2012-es LTE-bevezetés is későbbre tolódik. A negyedik generációs hálózatfejlesztés egyik előfeltétele ugyanis a most tévéműsorszórásra használt frekvencia felszabadítása.
Újra medvét láttak Nógrádban