Élmunkások és halhatatlanok

Sebeők János
2011. 01. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hírnév teljesítmény nélkül. Ez az egyik csont, amely megakadt az új világ torkán. Amelyet a legnehezebb feldolgozniuk a legújabbnál is újabb kor szülötteinek. Az ok nélküli hírnevet. Ebben tombol a legnagyobb egyetértés közöttünk. Értelmiségi és kocsmatöltelék, az értelmiségi kocsmatöltelék pedig még inkább egyetért itt. Felháborodik a celebeken. Már-már sikk semmibe venni a senkiket, a VV-ket és a BB-ket. Halálintelligensen magunk elé révedve megjegyezni a „bezzeg az én időmben még voltak évszakok” stílusában, hogy bezzeg az én időmben még nem celebekről, hanem színészekről szólt a fáma.
És valóban: ki Alekosz Latinovits Zoltánhoz képest? A bulvárcsömör: közmegegyezés. Belerúgni a celebbe biztos tömegsiker, a stand-up comedy színpadán Kiszel Tünde vagy Fekete Pákó nevének puszta említése is eleve garantált, borítékolt poén. A celebek azért közmegvetés tárgyai, mert úgymond semmit sem tettek le az asztalra, mégis látszanak, csakhogy emberek nem csupán a botrány, hanem a tragédia örvén is címlapra kerülnek, vezető hírként olykor – egyre gyakrabban – politikusok és művészek elé.
Azt is kérdezhetném, teljesítmény-e vajon egy szívátültetés? Indokolt-e vajon egy tragédia által beelőzni a művészeket és a politikusokat?
Az értékpreferenciák nemcsak a szórakoztatóiparban, hanem a tájékoztatás egészében is átrendeződtek. A társasági, egészségügyi, havária- és bűnügyi rovatból a hírek, mint palackból a szellemek, előjöttek és élre kerültek. Ezek a hírek nem is oly rég még engedelmesen a nagypolitika után sorakoztak a várólistán, most viszont ott feszítenek a nagypolitika előtt. Ha már cikizzük az értékteremtés nélkül elhíresülteket, mondjuk ki egyszer végre: megrendítőnek, elesettnek, áldozatnak lenni sem értékteremtés. Nem politikai vagy művészi teljesítmény. Ha igazságtalanság a teljesítmény nélküli hírnév, akkor a szerencsétlenségük okán vezető hírré avanzsált átlagemberek médiafölénye is igazságtalan. A szívátültetett kisfiú ne előzze meg a miniszterelnököt a közszolgálati híradóban, mert akkor – dacára megrendítő sorsának – éppúgy celeb, mint a szórakoztatásban a színészeket beelőző botrányhősök. Lelket cserél, ki hazát cserél? Ahogy hazát cserélni nem politikai teljesítmény, úgy szívet cserélni sem az.
A média egészében véve is menthetetlenül elbulvárosodott. A valóságshow immár egyetemleges: a Villa Negra nem fényes lokál. Való villa lett a chilei bányából – a bányászok részvénytársaságot alapítottak az „informatikai szén” kibányászására –, és való villa lett Priklopil föld alatti cellájából is. Natascha Kampuschnak éppúgy a nagy kiugrási lehetőség a vele történt sorstragédia, mint ahogy BB és VV akárki számára a villalét során nyújtott hisztériateljesítmény.
Egykor arról szólt az amerikai álom, hogy teljesítmény által az átlagember előtt is nyílhat esély. Most viszont a globális álom azt mondja: jókor légy jó helyen, és megtörténhet veled a csoda. Látszhatsz. Naponta látjuk azokat, akikkel megtörtént a csoda. Nyertek a lottón, bekerültek a műsorba. Mintha mi magunk szerepelnénk folyamatosan a televízióban, volnánk folyvást képernyőn. Mintha valóban volna esélye az átlagosnak a rendkívülire. Figaro itt, Figaro ott.
Csakhogy az átlagember állandó médiajelenléte nem valódi igazságszolgáltatás, hanem inkább egyfajta felelősség nélküli képviselet. A kiemelt és beemelt emberek színleg mindannyiunk képviselői, ám felhatalmazásuk semmire sincs. Olyanok, akár a Rákosi-érában az élmunkások voltak.
Vegyük észre, nem ez az első korszak, amely a médiában az átlagembert manipulatív és tendenciózus jelleggel helyezi a vezetők elé. A Rákosi-villa celebjei az élmunkások voltak. A sztahanovisták. Akik mondvacsinált százötven százalékaikkal éppúgy a vezető politikai hírek elé kerültek, mint modern sorstársaik a kereskedelmi híradókban.
Ma már nyilvánvaló, hogy a krampácsolók, füttyös kalauzok, martinászok és bányász elvtársak kiemelt médiajelenléte nem jelentett az átlagember számára valós esélyt a jobb létre, és nem jelentett valódi érdekképviseletet. Értjük, ami történt. Ám értjük-e, ami most történik? Vajon nyilvánvaló-e mindenkinek, hogy kedvenceink nem bennünket képviselnek? Hogy hatalom nélküli mindenhatók? És értjük-e vajon, tudjuk-e vajon, hogy miféle hatalom nevében vagy érdekében látszanak mindenhol a névtelenek?
Ha múló babérokra törnék, akkor itt, ezen a szent helyen léphetnék elő a népszerű összeesküvés-elméletekkel, de legyenek mások sikeresek, én inkább elgondolkodom, és visszamegyek egész a régi görögökig. A hatalom és a magánember közötti viszonyt minden kor médiája megfogalmazza a saját nyelvén. A görög média is megfogalmazta. Közszolgálati szinten ott csillogtak a türannoszok, míg a kereskedelmi médiában az istenek villogtak. A görög antikvitás felkapott celebjei az istenek voltak. És ez a tény érteti meg velünk, hogy miért istenítik mai esendőinket. Mert az átlagos és az isteni egylényegű a történelmihez képest. A divinális éppúgy a történelmi alternatívája, mint ahogy a magán is az. A történelemnek nincs magánélete. A görög isteneknek pedig szinte csak magánéletük volt. Zeusz, Apollón, Fortuna és a többiek celebek módjára fészkelték be magukat az egykori mindennapok világába magánéleti ügyeikkel, szerelmi afférjaikkal és konfliktusaikkal. A görög isten emberfeletti, hisz halhatatlan, de történelem alatti, mert magánéletű.
A magánembert felülreprezentáló média így értelmezve mindig istent játszik a történelem ellen és olykor épp a történelem érdekében.
A teljesítmény nélküli és teljesítmény általi hírnév közötti viszony akaratlanul a történelem és az élet közötti viszonyra kérdez rá. Ez a viszony mindmáig nem tisztázott, ezért felvetése, felmerülése a legkülönbözőbb összefüggésekben mindig provokatív. Ami Jézussal történt, és amit Jézus jelent, az nem véletlenül ennyire provokatív és ennyire mediális. Hisz az emberközeli és emberfölötti jelleg a legszervesebben Jézus Krisztusban lett egy. Jézus az életútjával a modern média nagy kérdését teszi fel nekünk: mi tegyen ismertté egy embert? A teljesítmény vagy a sors? Elmerenghetünk most, karácsonykor a jászolra tekintve és megelőlegezve a húsvéti jövőt, hogy vajon teljesítmény-e vagy sors-e a feltámadás? Az örök élet alkotás-e vagy létállapot?
Minél több idő adatik nekünk, amelyet e megválaszolhatatlan kérdésen töprengve tölthetünk, annál inkább érteni fogjuk, hogy Jézus miképp a történelem ura. Hogy mit is jelentsen ez az egész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.