Ikonná lett képek emlékezete

K É P E R N Y Ő

P. Szabó Ernő
2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két kép fogta keretbe Korniss Péter Kossuth-díjas fotóművész kolozsvári kiállításán a több mint négy évtized munkásságát átfogó összeállítást. Az egyiken egy moldvai csángó fiatalasszony látható, aki szorosan magához öleli bubáját, azaz a háziszőttes textíliákba szorosan bebugyolált kisbabát, a másikon pedig ugyancsak ő látható, egy jól megtermett férfiember – az egykori buba – társaságában. A két fotográfia elkészülte között majdnem negyven év telt el, s a kolozsvári Bánffy-palotában, a Muzeul de Arta, azaz a kincses város szépművészeti múzeumának termeiben rendezett kiállítás éppen azt mesélte el, milyen életművet hozott létre ezekben a furcsa kelet-közép-európai évtizedekben Korniss Péter.
Akkor ez most tárlatvezetés? – kérdezi a fotográfus a képek között állva a palota egyik tágas termében, s a tévések igenlő válaszára képről képre haladva sorra veszi, mit, mikor, miért is fotózott le 1967 egyik talán nem szép, a neki – és vele együtt a magyar kultúrának – azonban mindenképpen igen fontos estéje óta, amikor is Novák Ferenc koreográfus és a Budapestről érkezett táncosok társaságában belépett abba a széki házba, ahol a táncházat rendezték.
Olyan értékeket fedezett föl, mondja – vagy éppen mondják a táncosokat, a ma már nagyapává, nagyanyává vált széki fiatalokat ábrázoló képek –, amelyek létezéséről addig fogalma sem volt, noha a nevezetes széki háztól alig hatvan kilométerre született, s élte le élete első tizenkét évét – egyébként alig száz méterre a Bánffy-palotától, amelyben 2010 márciusában életművét bemutatták.
Sokáig kellet várni erre a kiállításra, derül ki a filmből. Kínálkozott volna alkalom bőven azóta, hogy a határon túl sem tilos beszélni az erdélyi magyar kultúra, néprajz, népművészet értékeiről, vagy éppen azokról a változásokról, amelyek miatt ezek az értékek egyre inkább veszélybe kerülnek. Megrendezhették volna a tárlatot már tizenkét évvel ezelőtt is, amikor a Műcsarnokban rendezett nagy kiállítással és a Leltár című kötettel Korniss összefoglalta addigi életművét – akkor azonban ezt lehetetlenné tette a város fura ura, George Funar.
De talán jobb is így. Így talán még revelatívabb élményt adott a tárlat a képek nézőinek, a megnyitóról készült felvételek legalábbis ezt mutatják. És talán így még meggyőzőbb mindaz, amit a kiállítás kapcsán a művész elmond fotóról, fotózásról, könyveiről, kiállításairól, de főként az emberekről, akikkel valaha együtt is dolgozott.
Amikor Sívó Máriáról, legtöbb könyve szerkesztőjéről vagy a Vendégmunkás főszereplőjéről, Skarbit Andrásról beszél, szavakkal is igazolja azt a tételét, amellyel Robert Capa szállóigévé vált mondását alakította át: Ha nem elég jó a képed, nem voltál elég közel az emberhez. Nos, a portréfilm egyik legfontosabb, fotókban, fotósorozatokban megfogalmazott üzenete éppen az, hogy Korniss Péter mindig megtalálta azt a pontot, a modellhez kellő közelségű pozíciót, ahonnan „jó”, azaz hiteles, igaz képeket készíthetett.
Nem csak erről tanúskodik azonban a több mint négy évtized anyagát átfogó kolozsvári tárlat, illetve az a könyv, amely két évvel ezelőtt magyarul Kötődés címmel foglalta össze az életművet, az idén pedig az Egyesült Államokban is megjelent. Az Attachment nagy siker lett a tengerentúl is (ahogyan a New Yorkban és Santa Fében rendezett Korniss-tárlat is), talán éppen azért, mert az örökség szépségével, gazdagságával együtt hitelesen mutatja be azokat a folyamatokat is, amelyek az utóbbi évtizedekben végbemennek, átalakítva, talán végleg megszüntetve azt az archaikus világot, amelyről az első táncházi képek vagy az 1979-es Múló idő felvételei beszéltek. Korniss makacs következetességét dicsérik a képek. Vagy inkább a hűségét azokhoz, akikhez tartozik.
(Kézjegy, Duna TV, december 25., 15.40, rendező Böjte József.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.