Városok a folyó partján

Négy főváros – Bécs, Pozsony, Budapest, Belgrád – és számos történelmi értékekben gazdag, illetve lüktető életű település fekszik a Duna partján. A Duna-csatorna mellett áll Bécsben a Collegium Hungaricum épülete is, ahol a magyar EU-elnökség nyitó kulturális eseményeként a Cities on the River – Városok a folyó partján című kortárs képzőművészeti tárlatot megrendezték. A kérdés most különösen hangsúlyos: elválaszt vagy összeköt bennünket a folyó?

P. Szabó Ernő
2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha Magyarország és (Cseh-) Szlovákia viszonylatában tesszük föl a kérdést, évtizedeken át inkább elválasztotta egymástól a népeket, kultúrákat. Ha viszont arra gondolunk, hogy az Európai Unió Duna-stratégiája a kulturális, nyelvi sokszínűségből formálódó egységet hangsúlyozza, már a közös értékekre helyeződik a hangsúly. Nem is olyan újak a gondolatok, amelyek ebben a stratégiában megfogalmazódnak: a folyó a római idők óta az európai értékek jelképeként is fölfogható. A Duna fontos művek létrehozására inspirálta a festőket a nemzeti identitáskeresés időszakában, de a modern metropolisok megszületésekor is.
Az 1966-os születésű bécsi Romana Hagyo például Pozsony Dunán túli részéről, Európa alighanem legiszonyatosabb lakótelepéről, a százezer lakosú Petrzalkáról, Dragan Zivancsevics a lebombázott újvidéki híd roncsain focizó fiatalokról készített fotósorozatot a romlás döbbenetes dokumentumaként. A bécsi Kramar a hiány panorámaképével idézi meg a XX. századi történelmet: a bécsi belvárosi pályaudvar helyén, ahol száz éve a Monarchia minden részéről érkező árut rakodták ki, s ahonnan hatvan-egynéhány éve zsidók tízezreit vitték a halálba, ma gazos térség terül el, s holnap talán Bécs legnagyobb új negyede, az Eurogate épül.
Nikola Djordjevic számára a magasból fényképezett épületek struktúrájukban a számítógép „anyalapjával” tartanak rokonságot, talán akár szerves kapcsolat is kialakulhat a részek között, sőt mint Anna Mayer installációja, Milena Putnik két vászna sejteti, akár lakható, emberbarát város is formálható. Leginkább kérdéseket tesznek föl, feltételes módban fogalmaznak a résztvevők. Kudász Gábor Arion városi terek és nagyobb embercsoportok vagy éppen tömegek kapcsolatát mutatja be, a nézőre bízva e kapcsolat minőségének a megítélését. Hasonlóképpen tesz Fehér László is, csak éppen az ő festményei egy-egy jellegzetes motívum megidézésével, a fények és árnyékok kontrasztjával történelmi hátteret teremtenek a „kortárs időmetszet” vizsgálatához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.