Cseh tej mint hazai termék?

A solymári Auchan áruházban tucatszám árulják a cseh tejet hazai termék figyelemfelhívó cédulával ellátott polcokon, megtévesztve ezzel a vásárlókat – hívta fel figyelmünket egyik olvasónk. Az áruházlánc megkeresésünkre azonnal megszüntette a félrevezető gyakorlatot, és ígéretet tett, hogy a jövőben kiemelten figyelnek a hasonló esetek elkerülésére.

Hajdú Péter
2011. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kis boltok és A hipermarketek az élen. A kisbolt-láncokban és a hipermarketekben sokkal többet költött tavaly az átlag magyar, mint a megelőző évben – ennyiben foglalható össze a GfK Hungária legfrissebb kutatási jelentésének lényege. A növekedés egyértelműen annak köszönhető, hogy az emberek bátrabban vásároltak, hiszen a vásárlók száma nem növekedett ezekben az üzletekben. A tavalyi év egyértelmű vesztesei a szupermarketek, ahol kevesebben vásároltak, mint 2009-ben. Különösen azért meglepő ez a csökkenés, mert 2009-ben már a Plus is szupermarketként működött, miután a Spar felvásárolta a láncot. A szektor visszaesését fokozta, hogy nemcsak a vevők száma csökkent, de az egy vásárlás alkalmával elköltött pénz is kevesebb lett. A diszkontpiacon folytatódott az átrendeződés, a Plus kiválása után a német tulajdonú láncok terjeszkedése gyorsult fel. Meglepő, hogy a drogériákban elköltött pénz tavaly is jelentősen nőtt, hiszen 14 százalékkal emelkedett az ilyen célra elköltött pénz mennyisége. Ugyanakkor a vásárlók egyre kevésbé hűségesek a kereskedőkhöz: egy alkalommal kevesebbet költenek, viszont több boltot, áruházat is felkeresnek, hogy a lehető legolcsóbban jussanak hozzá a napi árucikkekhez.


Megtévesztik a vásárlókat az Auchan Pilisben, az üzletlánc solymári áruházában: a hazai termék felirattal ellátott polcokon, éppen a felirat fölött, Csehországból származó tejet árulnak – hívta fel a figyelmünket egyik olvasónk. – Korábban nem is szúrt szemet, hogy a hazai gyártású tejek mellett külföldi eredetű termékek is helyet kapnak a tejhűtő soron. Talán azért, mert a tejespalackokon, -dobozokon magyar szöveg is található, amely akár félre is vezetheti az embert. Most azonban gyanút fogtam, levettem egy palackot a polcról, és kiderült, gyártási helyként Csehországot jelölték meg a csomagoláson. Azonnal lefotóztam mobiltelefonommal, nehogy eltűnjenek a „bűnjelek”. De hogy ne vádoljam meg a céget ártatlanul egy „véletlenül odacsúszott” karton tej miatt, több vásárlás alkalmával is visszatértem a hűtőpulthoz, de mindig ugyanez a kép fogadott – foglalta össze a történteket.
Amikor a jelzetteket ellenőriztük, magunk is azt tapasztaltuk, hogy valóban félrevezető a polcokon elhelyezett hazai termék felirat, miután többszintes polcon is Selské Mléko elnevezésű tej található, amelynek gyártójaként egy csehországi üzemet jelölnek meg a palack hátoldalán.
Gillemot Katalin, az áruházlánc sajtófőnöke az esettel kapcsolatosan kifejtette, azonnal intézkedett, hogy állítsák helyre a rendet, és helyezzék át a nem oda való termékeket a hazai termék feliratú polcokról. A szakember azt is hangsúlyozta, szigorúan ragaszkodnak ahhoz, hogy a magyar termékeknek fenntartott polcokra csak hazai gyártású áruk kerüljenek, és elmondta, hogy minden bizonnyal emberi figyelmetlenség okozta a mostani esetet. Ezért most is nyomatékosan felhívták az árufeltöltésért felelős dolgozók figyelmét erre, s jövőben a rendszeres eligazításokon is külön figyelmet szentelnek ennek.
Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy általánosítani ugyan nem lehet az ilyen ügyekben, de az olvasónk által elmondottak alapján úgy tűnik, az áruház elmarasztalható lenne a fogyasztók megtévesztéséért. Példaként elmondta, egy korábbi esetben Magyar hetek felirat alatt lengyel termékeket árusítottak egy boltban, és a fogyasztók megtévesztése miatt elmarasztalták az áruházat. – Konkrétumot persze csak részletes vizsgálat után tudunk mondani, amennyiben bejelentés érkezik az esetre vonatkozóan – fejtette ki a szóvivő. Mint mondta, a bejelentő adatait bizalmasan kezelik; a legegyszerűbb, ha közérdekű bejelentésként jelzik számunkra a hasonló eseteket. Ezt követően a helyszínen vizsgálódnak, és az összes tényező figyelembevételével hoznak döntést.
A vonatkozó jogszabály szerint 15 ezer és 2 milliárd forint közötti bírság róható ki a vétkesnek talált vállalatra, és természetesen a hatóság kötelezi a jogsértő gyakorlat megszüntetésére. A konkrét bírságok kiszabásánál a vétség nagysága és az egyéb körülmények mérlegelése mellett mindig figyelembe veszik a cég nettó árbevételét is. Az esetek jó részében a bírság százezres nagyságrendű. A szakember arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a szabálytalanság háromnál több megyére terjed ki, úgy már a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozik az ügy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.