Rollerbalesetek: kiderült, mi okozza a legnagyobb bajt

A rollerezés rendkívül népszerű a fiatalok között, de ez nem jár mindig együtt a megfontolt a közlekedéssel. A budapesti biciklissávokban vagy a lejtős utcákon gyakran látni – minimális védőfelszerelésben – rollerrel száguldozó kamaszokat és fiatalokat. Kérdés, mit tudnak tenni egy váratlan közlekedési helyzetben, mekkora kárt okoznak maguknak vagy másoknak. Egy éve kell kötelező felelősségbiztosítást kötni a rollerekre, vannak már adatok is a balesetek számáról és okáról.

2025. 07. 21. 10:40
Forrás: Fotó: NurPhoto via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt év július 16-tól a rollerekre kötelező felelősségbiztosítást kell kötni. A rendőrség adatai szerint 2024-ben 386 balesetet okoztak mikromobilitási eszközökkel, köztük elektromos rollerekkel. Az idei év első öt hónapjában már 181 ilyen esetet regisztráltak, ami az összes baleset 3,5 százalékát teszi ki – írja közleményénem az Allianz Hungária.

roller, kötelező biztosítás
A rollerek egyre több, jelentős kárral járó balesetet okoznak (Fotó: Northfoto)

A kötelező felelősségbiztosítást azokra a rollerekre meg kötni, amelyek tervezett végsebessége meghaladja a 25 km/órát. Valamint azokra a rollerekre is, amelyek tömege eléri a 25 kg-ot, a sebességük pedig a 14 km/órát. A kötelező biztosítás tavalyi bevezetése épp azt a célt szolgálta, hogy akkor is legyen biztosítási védelem, ha egy rolleres balesetet okoz, függetlenül attól, hogy egy gyalogos, egy másik közlekedő jármű vezetője, vagy egy parkoló autó tulajdonosa a károsult. Ugyanis nem kis kárt tud okozni egy autóban egy rolleres ütközés sem, minkét félnek elemi érdeke, hogy a biztosítás megtérítse a károkat. 

Az Allianz egyéves tapasztalatokra épülő adataiból az derül ki: noha az elektromos rollerekkel okozott balesetek aránya a bejelentett gépjármű-felelősség biztosításokhoz kapcsolódó kárügyek darabszámához viszonyítva nem kiugró, az okozott károk azonban súlyosak lehetnek. 

Az elmúlt egy évben az átlagosan kifizetett kárösszeg a mikromobilitási eszközök lezárt kárügyeiben 710 ezer forint volt, de előfordult 1,6 millió forintos kárösszeg is.

 

A fővárosban okozzák a legtöbb balesetet a rollerek

A kárformák megoszlása is beszédes: 

  • 92 százalékuk járműben,
  •  5 százalékuk tárgyakban keletkezik, 
  • a személyi sérülések részaránya alacsony (3 százalék). 

Utóbbiak között könnyű és súlyos eset is előfordult, míg a vagyoni károk főként töréskárok – ezek többségének Budapest a helyszíne. A biztosítások legnagyobb számát vidéken, és nem a fővárosban kötötték, a szerződő magánszemélyek döntően (79 százalék) a 35 év feletti korosztályhoz tartoznak, minden ötödik  pedig már az 55. életévét is betöltötte.

A biztosító tapasztalatai alapján az okozók gyakran a KRESZ alapvető szabályait sem ismerik. Ittas vezetés és piroson áthajtás ugyanúgy előfordul, mint zenehallgatás közbeni figyelmetlenség vagy járdán közlekedés. A sokszor parkoló autók mellett vagy kereszteződésekben megtörténő ütközéseknél az sem ritka, hogy az okozó sebesen elhagyja a helyszínt anélkül, hogy az adatait megadná.

 

A rollerezőket nem lehet mindig beazonosítani

Az adatok hiánya olyankor is problémát jelent, ha a károkozó külföldi, és a helyszínen nem tudja hitelt érdemlően igazolni magát. Az is megnehezíti a biztosítás meglétének ellenőrzését, hogy a rollereknek nincs rendszáma, sem központi nyilvántartása. A rendőrség bevonása egyébként általában meghosszabbítja a kárrendezési folyamatot, ami elkerülhető lenne, ha a rolleresek zsebében is mindig ott rejtőzne a gépjárművek kesztyűtartójában tartott baleseti bejelentő, vagy ismertebb nevén kék-sárga kárbejelentő, de használhatják a Magyar Biztosítók Szövetségének e-kárbejelentő applikációját is. Hazánkban egyébként hamarosan érkezik az új KRESZ, amely várhatóan világosabban szabályozza a mikromobilitási eszközökök, így az elektromos rollerezés kereteit. „Egy év tapasztalatai alapján elmondható: a kötelező biztosítás hasznos eszköz a balesetek utóéletének rendezésében, de nem helyettesíti a körültekintő közlekedést” – véli Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatója. Szerinte a biztosítás csak az egyik eszköz a biztonságos közlekedéshez, legalább ennyire fontos a körültekintő viselkedés, amely elősegíti a balesetek megelőzését és a közlekedés biztonságának fenntartását. Aki rollerezik, annak nem elég ismernie a közlekedési szabályokat, hanem annak tudatában kell közlekednie, hogy – a gyalogosokhoz és a kerékpárosokhoz hasonlóan – a közlekedés kiemelten védtelen kategóriájába tartozik. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.