Egy kovács, két kovács

P. Szabó Ernő
2011. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy kovács nem kovács. Két kovács fél kovács. Három kovács egy kovács – hol tudhatták volna jobban, mennyi bölcsesség van a mondásban, mint Torockón, a „vasműves községben”, ahogyan Kós Károly írja a Torockói népművészet című kötet vasművességről szóló fejezetében. Az erdélyi település északkeleti részén, az alsó (belső) Kővár utca mentén laktak a melegkovácsok, mellettük a kohó- és vasverő munkások meg a vasváltók, a nagy, szabályos piactér alsó része és a patak között pedig a hidegkovácsok.
Mintha csak valamiféle ideális város, tudós humanista által megtervezett közösség képe rajzolódna ki Torockó térképén. Pedig az élet, a falu sok évszázados történelme alakította ki ezt a szerkezetet, azt a fantasztikus képet pedig, amelyet a piac körüli jellegzetes pincés házak látványa ad, annak a jó százéves, a XVIII. század vége és az 1870-es évek közötti virágkornak köszönhetjük, amikor a torockói bányászat, vasművesség híre messze földre eljutott. No meg az itteni vasáru is, amelyet az e célra épített piacsori pincékben tároltak, mielőtt „tót szekereken” és „székely lovakkal” a vásárokra szállítottak. Paradox módon a bányászat, az ipar virágzásának köszönhetjük mindazt a gazdagságot, mely a torockói népviseletet, népi építészetet, tárgykultúrát jellemzi, s amely ma is az egyik legvonzóbb erdélyi turisztikai célponttá teszi a falut. A bányászat, a vasművesség hanyatlásával hanyatlani kezdett a népművészet is – rövid időn belül azonban Torockót is elérte az a hatás, amely Kalotaszegen is megfigyelhető: az érdeklődő értelmiségiek, művészek, no meg az ügyes kereskedők tettek arról, hogy a falusiak „visszatanulják” a népművészetet.
„Nincs egy tája Erdélynek, melyről többet írtak s a festészek több képet alkottak volna, mint ez” – írta Torockóról már 1854-ben Kőváry László. Éppen ezért meglepő, hogy Orbán Balázs kivételével hosszú időn keresztül alig-alig kutatták, publikálták ezt a páratlan kincset. A második világháború után megjelent fiatal néprajzkutató-nemzedéknek volt tehát mit bepótolnia, és el is indult a munka gőzerővel, ahogyan Erdély más vidékein s a Kárpátokon túli magyarok – csángók – lakta falvakban is. Az eredmények egyik leglátványosabb dokumentuma az a könyvsorozat, amely az akkor még Bukarestben működő Kriterion Kiadónál jelent meg Kós Károly, Szentimrei Judit, Nagy Jenő közös munkájaként: például a Kászon, a Kis-Küküllő vidéki, a szilágysági magyar, a moldvai csángó népművészetet földolgozó kötet. Ebbe a sorba illeszkedik a Torockói népművészet című munka is, amelynek a sorsa azonban sokkal kalandosabban alakult, mint a többié. A könyv nyers formája ugyanis már az ötvenes évek végére elkészült, a „Torockó népművészetét a maga széles színskálájában bemutató” végleges formában pedig, ahogyan a bevezetésben olvashatjuk, már a kilencvenes évek elejére. Hogy Torockó 1999-ben Europa Nostra-díjat kapott kulturális öröksége megőrzéséért, az fölgyorsíthatta volna a folyamatot, a mű első kiadása mégis csak 2002-ben jelent meg. A kiadó rövid utószavából sajnos nem derül ki, hogy a vasművességről író Kós Károly, a népviseletet tárgyaló Nagy Jenő és a Szőttesek, varrottasok, hímzések fejezetet író Szentimrei Judit dolgozatai mellett már az első kiadásban is szerepelt-e a két fiatal kutató, a torockói csipkével foglalkozó F. Halay Hajnal és a népi építészetet bemutató Furu Árpád tanulmánya is – mindenesetre a könyv második kiadása valóban a teljességre törekvőnek nevezhető. Ugyanakkor meglepő, hogy a népi építészetről szóló rész a kötet végére került, noha az elejére kívánkozna, s az olvasó számára az is kissé zavaró, hogy egyes szerzők anyaga az ötvenes évekbeli állapotokat tükrözi, mások a hetvenes évekbeli képből indulnak ki, míg az építészettel kapcsolatban 2002-es adatok is szerepelnek a szövegben. Néprajztörténeti szempontból ilyen fontos munka esetében a szerkesztőknek alighanem érdemes lett volna az ellentmondásokat feloldaniuk, illetve alapos utószóval megmagyarázni azokat.
(Dr. Kós Károly–Szentimrei Judit–dr. Nagy Jenő–F. Halay Hajnal–Furu Árpád: Torockói népművészet. Kriterion Kiadó, Kolozsvár, 2010. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.