Hunnia – vége, csapó?

Két egykori filmgyárat már leromboltak Budapesten. A régi Hunnia, a Róna (volt Lumumba) utcai Mafilm-telep még áll: az eredeti épületek, ha nem is jó állapotban, de megvannak. Megmentésükhöz olyan funkciót kell találni, amely hosszú távon is biztosíthatná a muzeális épületek fennmaradását.

Pethő Tibor
2011. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Apuka és anyuka feltételezhetően még sokáig nem lesz otthon. A két gyerek ezt kihasználva a szülők óriás ruhájába bújik, és a tükör előtt szivarozik. A kamera – operatőr szakos hallgató kezeli a színművészetiről – nyugodt mozdulatokkal követi az eseményeket. A háttérben rendező szakos lány osztja szelíd hangon utasításait. A múltkoriban másik stáb járt itt: csókjelenetet világítottak és állítottak be, aztán filmre vették. Filmre és nem videóra. A Mafilm, az egykori filmgyár háztömbnyi telepén, hatalmas, többször átszabott épület pincéjében a Színház- és Filmművészeti Egyetem növendékei gyakorlatoznak. A régi időkre emlékeztető kétemeletnyi műtermet nemrégiben alakították ki a régi módon felülről körbehidalt díszletekkel, innen-onnan összeszedett bútorokkal.
Az egyetemisták remélhetőleg még jó ideig a telepen maradnak, hacsak valamikor egy befolyásos pénzember – felmerült már az ötlet – nem akarja ledózeroltatni a magyar filmtörténetnek a kort talán legépebben átvészelő tanúját, az egykori Hunnia Filmgyárat. Zuglóban amúgy is magasak a telekárak, elképzelhető, hogy néhány üzletember óriási befektetési lehetőséget lát a területben, s már holnap, de legkésőbb holnapután megkezdené egy ma divatos, fantáziátlan és kissé falanszterszerű lakópark felépítését.
Történt már Magyarországon hasonló eset: így végezte az eredetileg Star névre hallgató gyár, a hazai filmipar egyik legidősebb stúdiója. A pasaréti filmstúdió a rendszerváltozás utáni, a mozgóképgyártást is jellemző átmeneti hanyatlásban pillanatok alatt magánkézbe került, a telepet fölszámolták, helyére egyenházakat emelt az új tulajdonos. (Pedig volt időszak, amikor évi 48 filmből negyvenegyet itt készítettek.) A műemléki védettségű főépületet Pasaréten kénytelenek voltak megtartani; ígéretük szerint – nem lett belőle persze semmi – filmtörténeti múzeumot kívántak volna itt berendezni.
A Könyves Kálmán körút és az Üllői út sarkán állt a Híradó- és Dokumentumfilmgyár: itt készült a heti mozihíradó, a dokumentum- és ismeretterjesztő alkotások nagy része, a Budapest Filmstúdió is ezen a helyen működött egy ideig – a viszonylag kicsi telepet lerombolták, ma belföldi autóbusz-pályaudvar áll a helyén.
Pasaréthez és a Könyves Kálmán körúti úgynevezett „kettes telephez” képest még szerencsésnek mondható az első világháború előtt alapított Gyarmat utcai (a főbejárat ma a Róna utcáról nyílik) gyár. Az eredetileg itt működő, 1918 előtti Corvin Filmgyár – létrehozója a neves kolozsvári színigazgató, Janovics Jenő volt – a húszas évek végén tönkrement. Igaz, a Hunyadiak fekete hollója sokáig emlékeztette még a telepre belépőt az egykori alapító cégre, ám a Gyarmat utcában az uralmat nem sokkal később a mára legendássá vált, állami kézbe került Hunnia Filmgyár Rt. vette át.
A hazai hangosfilmgyártás megindulása Bingert János igazgató vezetésével is részben ideköthető. (A másik nagy hangosfilmgyár a pasaréti volt, később a Könyves Kálmán körúti filmiroda is bekapcsolódott a munkába.) A második világháború végéig fejlődő telep az ostrom alatt súlyosan megsérült, az egyik nagy stúdióépület össze is omlott, de már 1948-ra újjáépítették. A gépek egy részét nyugatra hurcolták a nyilasok, a többit részben Pasaréten, illetve az Iparügyi Minisztérium pincéjében rejtették el a munkások, így 1945 szeptemberében már újraindulhatott a filmkészítés: Bródy Sándor A tanítónőjének kissé átszabott történetét forgatták le elsőként Szörényi Évával és Jávor Pállal. Befejezték a harcok miatt félbemaradt magyar filmeket, sőt a krónikus nyersanyaghiány mellett arra is volt lehetőségük, hogy két filmet a kornak megfelelő pótfelvételekkel egészítsenek ki. A negyvenes években itt készült a Valahol Európában és a Talpalatnyi föld, az elmúlt negyven évben pedig olyan rendezők működtek a gyárban, mint Fábri Zoltán, Makk Károly, Ranódy László, Jancsó Miklós vagy Huszárik Zoltán.
A rendszerváltozást követően a telep akkori tényleges birtokosa, a Mafilm gyors sorvadásnak indult: a tévéfilmgyártás gyakorlatilag megszűnt, a magyar játékfilmgyártás is egy idő után „kiszerveződött” a cégtől. A kereskedelmi televíziózás megindulásával aztán az épületek nagy részébe a Tv2 költözött, mára több mint ötven százalékban tulajdonossá is vált. A megmaradó, ám erőiben megfogyatkozott Mafilm (38 százalékban birtokolja a telepet) a gyár régi munkatársa, Ormos Ferenc vezetésével jórészt az épületek kiadásából – a már említett, 1948-ban újjáépített III-, IV-es stúdióban manapság például rendszeresen sportműsort készítenek – és külföldi bérmunkákból tartja fenn magát. Az Asterix és Obelix negyedik részét és A katedrális című angol tévésorozat folytatását forgatják a Mafilm tulajdonában lévő fóti bázison. Sajnálják a gyár vezetői, hogy magyar alkotások megszületésénél nem lehetnek jelen.
A cég régi munkatársai ötven-hatvan éves kamerákat mutatnak, köztük a legendás kis Mitchellt.
– Nagy élet volt ám egykor itt! – nosztalgiáznak, pedig ma sem üres a hatalmas udvar. Az ódon épületek mai, rendezetlen állapotukban is a fénykort idézik. A telep közepén áll a ma Ranódy László nevét viselő, 1917-ben emelt, azóta melléképületekkel kiegészített, akkor hatalmasnak számító stúdió, tőle nem messze a belülről faburkolatú, kisebb udvarházakat idéző volt igazgatóság, a fotólabor és fotóosztály, arrébb a szintén legalább nyolcvanéves asztalosműhely.
Nagyobb filmek, óriás stábok befogadására ma már nem alkalmas a telep, kisebb területet igénylő tévéjátékok forgatására azonban megfelelő lenne. Mint Ormos Ferenc főigazgatótól megtudom, felmerült, hogy az egyik épületben filmtörténeti múzeumot rendezzenek be, külső támogató is akadna talán.
A régi Hunnia mai helyzete persze ideiglenes. A magyar filmgyártás múltját lassan egyedül képviselő telep lebontásával azonban óriásit veszítene nemzeti filmtörténetünk. A terület egy része kifejezetten alkalmas lenne modern interaktív magyar filmtörténeti múzeum létrehozására. Működhetne itt a párizsi La Cinémathéque Francaise–Musée du Cinéma vagy a londoni, a berlini és az amszterdami filmmúzeum mintájára – esetleg speciális könyv-, levél- és filmtárral kiegészülve – a régi időket viszszavarázsoló filmstúdiótárlat, előhívóval és vetítővel, s továbbra is helyet kaphatna a Róna utcában a főiskolásképzés. Nyilván hatalmas, csillagászati összegeket felemésztő befektetés lenne, megvalósíthatósága a jelenlegi körülmények között szinte lehetetlennek tűnik. Ugyanakkor a régi filmgyár megmentésére talán ez, a hosszabb távon megtérülő, nemzetközi érdeklődést is kiváltó lépés a legkézenfekvőbb megoldás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.