Mehta beszédes parafavégű pálcája

Ókovács Szilveszter
2011. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hihetnénk azt is, hogy maestro Mehtának csak megszületnie volt nehéz. Apja a bombayi zenekar tagja, a koldusszegény indiai viszonyok ellenére a tinédzser már Bécsben tanul Hans Swarovskynál. 1961-től vezényel, így olyan hihetetlen időszakot legyez át a parafavégű pálca, amelynek kezdőpontja környékén még Fritz Wunderlich Belmontét énekel, és messze még a vég: kiváló kondícióban láttuk szombat este Budapesten a maholnap hetvenöt esztendős dirigenst.
Tudható, hogy emberemlékezet óta az Izraeli Filharmonikusok zeneigazgatója, mégsem Mahler-ciklusok ugranak be a neve hallatán, inkább a par excellence opera-karmesteri titulus. Repertoárjára tekintve helyrezökken a kép: a Hatodikig mindent felvett már Mahlertől. Így érthető, bár továbbra is csodálandó, hogy fejből interpretálja a művet, ráadásul megtoldva az úgynevezett Bluminével, alaposan megzavarva néhány lelkes, tapsikolásra kiéhezett nézőt, aki a hagyomány szerint négyig számolja a szimfóniatételeket.
Az egykori világpremier-színhely, Budapest tiszteletére választott Titán-szimfónia más minőségű volt, mint az első részben olasz opera-zenekari névjegyként letett Verdi-nyitánysor. Telt és biztos hang, kiváló karmester által felpiszkált, de tévedhetetlen rutin uralta a Végzet hatalma perceit: a fanfárok nem folytak szét, könyörtelen pörölycsapásként maradtak tempóban, nem akartak idomulni a hangversenytermi környezethez, amelyben nem háromórás, hosszas gálaopera követi az ouverture-t, és így akár szimfonikusabbá is terebélyesedhetne a népszerű, baljós zene.
Mahlerrel már nincsenek ilyen felhőtlen viszonyban a firenzeiek – a MűPa-produkció bizonytalanságoktól tarkán született meg. A szólótrombitás végig magasra fúj, a szólóbőgős bemutatja, mennyire elizgulható két nagyszekund egymás utáni intonálása; a fák több belépése tetszőleges sorrendű.
Aki nagyon tudja a darabot, és szolidabb tétben fogadnék is rá, hogy a zenekar potenciálja feletti szintet szuggerált ki a tagokból, az természetesen Zubin Mehta. A visszaékelt virágtétel-problematika ellenére (hisz ez így nem mahleri elgondolás: vagy az ősverzió Bluminével, vagy a végleges nélküle) egyetlen koncentrációív mentén húzza magával muzsikusait. Láthatólag jól ismeri azt a két Mahler-Vándorlegény-dalt, amelyet a szerző képtelen kiverni a fejéből, ezért két tételben is átveszik a hatalmat. Intenzív, nem fáradó jelelése, valamint a kottapult dicséretes hiánya olyan bizalmat épít ki a háta mögé is, hogy néha azt nézzük, amit nem szabadna: a karmesteri testbeszédet. Mert előrevetít, mert értelmez, mert e tabloid, a Mahler-katonazenéktől a klezmergyökökig vivő muzsikához többletet ad.
Idehaza már Bruno Walther félszáz éves lemezét hallgatom. Ő még látta Mahlert, hajaj, s ha fontos valakinek: tudja a tempókat (nekem speciel nem, egy remekmű álljon meg a saját lábán, a kottaszárakon), és Columbia Zenekara a sztereofónia hőskorában avatottan és hibátlanul játssza a Titánt, nem úgy, mint a tavaszi fesztivál firenzei vendégei. Akik aztán megint elemükben vannak, ha a Parasztbecsület intermezzóját intik eléjük ráadásként – hiába, a legjobb mégiscsak otthon.
(Zubin Mehta és a Firenzei Maggio Musicale Zenekara; Művészetek Palotája, 2011. április 2.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.