Székek közé szorult álmok

Élet-mű-részek címmel mutatja be az utóbbi néhány évben született rajzait és kisplasztikáit Drozsnyik István képzőművész a veszprémi Csikász Galériában. Művészetének két fő motívuma, a corpus-kereszt, illetve a szék köré csoportosított kompozíciók visszautalnak az idén hatvanéves alkotó korábbi pályaszakaszaira is.

P. Szabó Ernő
2011. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Acélgyári rovásírás – ezt a címet adta 2004-ben Móder Rezsővel közösen rendezett kiállításának Drozsnyik István, nem kis fogékonysággal az irónia, önirónia vagy épp az abszurd helyzetek iránt. A diósgyőri acélgyár, amelytől nem messze él és dolgozik, s amelynek termékei hulladék, töredék formájában újra és újra megjelennek a művein, akkoriban már hanyatlása sokadik évébe érkezett. Minden egész eltörött, utal az Ady-versben is megfogalmazott keserű igazságra a művész, újra kell tehát fogalmazni igazságainkat. Olyan jeleket kell létrehoznunk, amelyek egyszerre érthetők a közösség tagjai által, és fejezik ki a legszemélyesebb üzenetet. Olyanokat, amelyek – akár az őskereszténység évszázadaiban, akár a rovásírást használó lovas népek közösségében – a lehető legtömörebben mondják el a lehető legtöbbet a világról.
Talán ezért tart ki Drozsnyik István évtizedek óta két alapmotívum, a kereszt-corpus, illetve a szék mellett, ahogyan az Élet-mű-részek című kiállítás alcíme, a Székek közé szorult álmok is utal rá. Drozsnyik István számára a szék varázslat. 2006-ban Szék-kiáltványt is közzétett, két évvel ezelőtt pedig Út egy székek nélküli világba címmel rendezett bemutatót.
Művészetének másik meghatározó motívuma a kereszt, a corpus. Egy 1999-es versében, a Kifehéredett időben a következőképpen fogalmazta meg, mit is jelent neki a megváltás szimbóluma: „Miért adtál Krisztusi szívet Uram, Keresztembe miért ácsoltad a világ összes bánatát?” A székhez hasonlóan a legszemélyesebb mondandó megfogalmazásának lehetőségét jelenti neki a kereszt motívuma is. A kereszt egyszerre utal a világban elfoglalt helyünk, egy biztos pozíció megtalálásának, az ítélkezésnek a lehetőségére-lehetetlenségére, de nyilvánvalóan megidézi a széklábfaragóvá vált alkotógéniusz kiszolgáltatottságát is.
Darabokra töri Drozsnyik István rajzain e székeket, a praktikum és az ergonómia követelményei szerint készült bútor részleteiből dinamikus, absztrakt kompozíciókat hoz létre, amelyeken csak jelekben, részletekben, graffitiszerű szövegekben, számokban, utalásokként jelenik meg a szék körüli világ.
Egy széthulló, darabokra töredezett világ részletei jelennek meg a plasztikákban is, amelyeken újra és újra visszatér a kereszt, a megváltás, az önmegváltás motívuma. Olykor pedig szinte eggyé válik a kettő, rozsdás vasból és lemezekből, drótszálakból és szögekből, és a székek közé szorult szabadságról szóló álmokból egy új, teljes világ születik.
(Drozsnyik István: Élet-mű-részek VI., Veszprém, Csikász Galéria, április 30-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.