Végtelen történetek

Hegyi Zoltán
2011. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

S soha nincs vége a partinak, amennyiben rock and rollról van szó. Kortalan kortünet, többgenerációs sikoly. Expresszív, mint egy norvég festő, és kimerítő, mint egy vudu szertartás. A táncolós rock and roll fénykora az ötvenes-hatvanas évekre tehető, de az a szép benne, hogy bármikor felidézhető. Az American Graffitiben ugyanúgy kiderül, mitől döglik a légy, mint a Ponyvaregényben vagy akár napjaink lemezkiadásában. A megfelelő pillanatban kijönni egy Wanda Jackson- vagy egy Jeff Beck-albummal több, mint koncepció: tiszteletadás és a folytonosság karbantartása. Wanda Jackson a rockabilly királynője – érdemes megnézni az interneten a néhány héttel ezelőtti bécsi koncertjén készült felvételeket, és azonnal kiderül, hogy miért. Egy hetvenhárom éves hölgyről beszélünk. Ami persze nem volt mindig így – karrierje az ötvenes években kezdődött: az Egyesült Államok bizonyos területein oly népszerű countryban utazott. Míg egy szép napon Elvis odaszólt neki: „Hé, kislány, ki kéne inkább próbálni a rock and rollt!” Így ment ez akkoriban, a felháborító nigger zenét játszó déli fehér srác magával rántotta az érctorkú fehér csajt. A Király pedig olyan volt, mint Major Tamás A tizedesben: soha nem tévedett – nemhiába neveznek el róla hamarosan teret Budapesten, mégiscsak nagyobb rock and roll sztár, mint Károlyi Mihály.
Wanda Jackson pedig kiteljesedett, és olyan lett, amilyennek ma is ismerjük: lehengerlő, lenyűgöző, csodálatos és kortalan, naná, hogy Tarantino is alkalmazza dalait a filmjeiben! És persze szinte természetes, hogy az életműnek magyar vonatkozása is van, méghozzá a hazai gyakorlatban példátlan. Történt ugyanis, hogy 1992-ben a Dolly Roll Rock and rollra hívlak című lemezére Jackson hat dalt énekelt fel, köztük egy Dolly Roll-szerzeményt és egy duettet a Kárpát-medence legjobb pöttyös ruhájának tulajdonosával. Ez utóbbi megtörtént az említett bécsi koncerten is: Wanda Jackson felhívta a színpadra a közönség soraiban időző Dollyt, és tizenkilenc év után, mintha mi sem történt volna közben, előadták a Rip It Up hajdani változatát – Dolly a maga részét magyarul. Bécs nincs olyan messze, ezt a turnét át lehetett volna bútorozni hozzánk is, apropóként itt van mindjárt az énekesnő most megjelent The Party Ain’t Over című CD-je tizenegy dallal, köztük a Rip It Up, a Thunder on the Mountain és a You Know I’m No Good.
Wanda Jackson két évvel ezelőtt április 4-én kapott helyet a rock and roll dicsőségcsarnokában (a valóságban persze már évtizedek óta ott tartózkodott, de hát a díjak és elismerések nem mindig tartanak lépést a valósággal), méghozzá többek között Jeff Beck társaságában. Beck 1992-ben a Yardbirdsben kifejtett munkásságáért már részesült ebben a megtiszteltetésben, de legutóbb több évtizedes szólópályafutásával érdemelte ki az újabb halhatatlanságot – már amenynyiben ez egyáltalán lehetséges. Most pedig a Jacksonéval szinte egy időben jelent meg egy koncertlemeze, hasonló címmel. A Rock ’n’ Roll Party alcíme Honoring Les Paul. A tisztelet egy gitárnak jár (Beck egy Les Paulon játszik az albumon) és egy gitárosnak, akit Les Paulnak hívtak. 1915-ben született Lester William Polfuss néven egy Wisconsin állambeli kisvárosban, és már gyerekkorában sem volt könnyű vele. Nyolcévesen kezdett harmonikázni, majd hamarosan átállt a bendzsóra és a gitárra. Zenetanára tehetségtelennek tartotta, ezért különféle countryzenekarokban játszott, és hangszerek építésével kísérletezett. Tízéves korában általános meglepetést keltve harmonikatartót barkácsolt egy fogasból, majd átállt a gitárokra. Tizenhét évesen lelécelt a középiskolából egy zenekar miatt, a harmincas években már ismert dzsesszzenész, és egy chicagói rádiónál dolgozik. Aztán úgy hetven évvel ezelőtt egész egyszerűen „feltalálta” az elektromos gitárt, és ezzel a mozdulattal gyakorlatilag új időszámítást vezetett be a zenében. 1948-ban kis híján halálos kimenetelű autóbalesetet szenvedett, amelynek során kiderült az is, milyen a zene, ha halálosan komolyan veszik. Az orvosok közölték vele, nem tudják úgy meggyógyítani a könyökét, hogy újra mozgatni tudja, bizonyos helyzetben lehet fixálni, és úgy is marad örökre. Az opciók közül Paul azt a szöget választotta, amelyben tarthatta és pengethette a gitárt. Élete során ipari mennyiségű hanglemezt adott ki, közben 1952-ben szerződést kötött a Gibson hangszergyártó céggel, és megtervezte a Gibson Les Paul néven elhíresült gitárt. Kilencvennégy évesen, néhány hónappal az után hunyt el, hogy Jeff Beck nyakában a hangszerrel másodszor is bemasírozott a panteonba. A Rolling Stone magazin minden idők 46. legjobb gitárosának választotta; a listán közvetlenül előtte Frank Zappa áll, Jeff Beck, aki Eric Clapton után, Jimmy Page előtt volt a Yardbirds gitárosa, a tizenegyedik.
Jeff Beck Rock ’n’ Roll Partyja húsz dal eljátszásával tiszteleg Les Paul emléke előtt; a felvétel az Iridium Jazz Clubban készült, New Yorkban. A résztvevők nem sokat totojáztak, a kezdés frenetikus, és hamarosan elhangzik az Antonioni Nagyításából is ismert The Train Kept A Rollin is. A klasszikus értelemben vett rock and rollon kívül akad itt blues és bluegrass, felcsendül többek között a Tiger Rag, a Vaya Con Dios, a Sleep Walk és a Shadows-féle Apache – Beck könnyed, elegáns és nagyon erős, amikor pedig Imelda May énekel, szakadozik a plafon. Jeff Beck hatéves volt 1950-ben, amikor először hallotta a rádióból Les Paul játékát: a merőben új és különleges hangzás azonnal rabul ejtette. Jóval később, a nyolcvanas években Beck Pasadenában lépett fel, és Paul is szerepelt az előadáson. Ekkor találkoztak először. Paul meghívta a szállodai szobájába egy teára és némi aprósüteményre, amely Beck elmondása szerint kifogástalan volt, de őt lényegesen jobban érdekelte a Les Paul fehér gitár titkos prototípusa. Teljesült a vágya, megnézhette. Most visszapasszolta a labdát, technikásan, fel a felhők közé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.