A silány áru is jó a keleti vásárlónak?

Kézzelfogható bizonyossággá vált, amit eddig csak sejtettünk. Egy szlovákiai fogyasztóvédelmi szervezetnek köszönhetjük ezt, amelyik kimutatta: ugyanazon márkanév alatt nem ugyanolyan minőségű terméket vásárolnak a fogyasztók Nyugat-, illetve Kelet-Európában – természetesen mi kapjuk a rosszabbat. Az ezzel kapcsolatos hír a közelmúltban látott napvilágot. Most a szlovák fogyasztóvédők avatnak be minket akciójuk részleteibe.

Neszméri Sándor
2011. 05. 21. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szomorú hír, de igaz, a fogyasztó sosem tudhatja, milyen minőségi osztályba sorolták be őt vagy az országot, ahol él – állítja Milos Lauko, a Szlovák Fogyasztók Szövetségének elnöke, merthogy szerinte és az általuk elvégzett felmérések alapján „termékminőségben is kétsebességű az Európai Unió”. A szövetség, amely független érdekvédelmi civil kezdeményezésként jött létre és működik a mai napig, 2002-től tagja az Európai Unió fogyasztói szaklapjait és szervezeteit tömörítő International Consumer Research and Testing szervezetnek. Ez – ahogy a neve is sugallja – termékteszteléssel és -kutatással foglalkozik fogyasztóvédelmi szándékkal. A Milos Lauko vezette szlovák szövetség idáig leginkább arról volt ismert, hogy a nemzetközi tesztelések eredményeiről tájékoztatta a szlovákiai fogyasztókat, illetve hatásos lobbitevékenységet folytatott a szlovákiai termékek nemzetközi piaci elhelyezéséért azáltal, hogy besoroltatta őket a különböző öszszehasonlító minőségi ellenőrzésekbe.
A szövetség az idén tavasszal mutatta meg magát egy kicsit másképp: az Európai Bizottság pozsonyi képviseletének támogatásával önálló minőség-összehasonlító tesztet végzett el úgy, hogy nyolc országban – Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Bulgáriában, Magyarországon, Romániában és Csehországban – multicégek által forgalmazott, azonos csomagolású hét terméket – például kávé, paprika, szemes bors és Coca-Cola – vásároltak meg aktivistái. A termékeket a szlovákiai állami élelmezési és állat-egészségügyi intézet pozsonyi és alsókubini akkreditált laboratóriumában vizsgáltatták meg. Az eredmény – mint Peter Zsapka, az EB pozsonyi képviseletének szóvivője fogalmaz – „sajnálatosan nagy különbségeket mutatott, annak ellenére, hogy az unión belül eltöröltük a termékforgalmazás határait”. Milos Lauko ennél élesebben fogalmaz: „megdöbbentő különbségek mutatkoztak mind árakban, mind minőségben, és minden esetben az EU új tagállamai rovására, miközben az Ausztriában és Németországban vásárolt termékek között szinte semmilyen különbség nem volt”. A Milka Alpenmilch csokoládé esetében a különbség minimális volt, igazából csak annyi, hogy az osztrák és a német piacon vásárolt termékben „garantáltan alpesi tej volt, a többi országban vásárolt termékre ez a garancia hiányzott”, viszont a Coca-Colában, amit minden országban önállóan állítanak elő, változónak bizonyult a cukortartalom. „Ráadásul az eredeti recepttől eltérően Magyarországon, Bulgáriában, Romániában és Szlovákiában kristálycukor helyett folyékony glükózzal – gyümölcscukorsziruppal – édesítették az üdítőt, s a minősége is más-más volt” – tájékoztatott Milos Lauko. A kávék esetében már ránézésre különbség látszott: az Ausztriában vásárolt Nescafé Gold világos-, a Bulgáriában árusított viszont sötétbarna volt, mindkettő más-más aromával. A legnagyobb hiányosságokat az aktivisták a két említett laboratórium vizsgálata alapján a Kotányi-fűszerekben tapasztalták. A magyarországi és a szlovákiai piacon árusított szemes fekete bors nedvességtartalma meghaladta a megengedett 12 százalékot, a Bulgáriában vásárolt csomag pedig csaknem 10 százalék törmeléket tartalmazott egy kilogrammra átszámítva. A bolgár vásárlókat „csapták be” a leginkább a Kotányi-csomagolású piros fűszerpaprika kapcsán is. Amíg például az Ausztriában vásárolt paprika egy kilogrammja 139,8 gramm természetes színezéket tartalmazott, a bolgár üzletekben forgalmazott paprikában mindössze 108,9 grammot mértek a laboratóriumok.
Milos Lauko elnök nem kívánta kommentálni a szlovákiai fogyasztóvédők megállapításaira érkezett reagálásokat, amelyek alapvetően arról szóltak, hogy ezek a multinacionális cégek „egységes normával dolgoznak, s nem érdekük különbséget tenni a vásárlók között”, mert szerinte a különbség nyilvánvaló. Az üggyel Brüsszelnek kellene foglalkoznia, amire ígéretet is kapott a Szlovák Fogyasztók Szövetsége, minthogy egészen véletlenül akkor járt a szlovák fővárosban John Dalli, a fogyasztóvédelemért felelős európai biztos, amikorra a tesztelés eredményei már ismertek voltak. Konkrét lépésekről azonban még senki nem értesítette a szlovák fogyasztóvédőket, holott Dalli pozsonyi látogatása óta már több mint egy hónap telt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.