Bor, marketing, Etyek

PINCESZER<br /><br />A hét végén rendezik meg a IX. Etyeki pincefesztivált. A település rendezvénye (az őszi Kezes-lábossal együtt) a borvidék meghatározó brandje lett, nem véletlenül gondolja Rókusfalvy Pál fő szervező és ötletgazda, hogy itt találta meg élete értelmét. Igaz, nincsenek illúziói: azt mondja, amit elkezdett, csak abbahagyni tudja, befejezni nem. A zenészből és médiaikonból lett borásszal az etyeki borélet felvirágoztatásáról, a kézműves gasztronómiáról és arról beszélgettünk, miért jelentkezett szőlész szakra a fia.

Muray Gábor
2011. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vidéken érthető okokból nem kedvelik a Pestről érkezett „gyüttmenteket”, akik meg akarják mondani a falunak a frankót. Önt befogadták már Etyeken?
– Aki gyüttment, az tudja – esetemben ráadásul okos svábokról van szó –, hogy kétszer-háromszor is újra bizonyítania kell az embernek. Nem mondom, hogy nálam ez már megtörtént, de most már talán nyugvópontra ért a dolog.
– Ezt úgy értsem, hogy Etyek polgárai rájöttek: Rókusfalvyék jól jönnek nekünk?
– Az első perctől kedve ahhoz tartom magam, hogy addig lesz fesztivál, amíg a szervezők örömüket lelik benne, s amíg a település teljesen magáénak érzi azt. Persze az eltelt kilenc évben Etyeken is voltak olyan hangok, hogy minek ez a zsivaj, ez a nyüzsgés. De amíg a fesztivál prémium színvonalát tartani tudjuk, tehát hogy ez a két nap nem arról szól, hogy iszonyúan lelakják a falut, hanem a helyiek látják, hogy hosszabb-rövidebb távon értéket teremt, akkor biztos, hogy a józanság felül tudja írni azt kritikus szemléletmódot, hogy ez az egyes embernek pillanatnyilag miért is éri meg.
– Pontosan mit jelent a prémium színvonal?
– Az első és legfontosabb, hogy meghívásos fesztivál vagyunk, ami azt jelenti, hogy mi invitáljuk a szakma által legjobbnak tartott borászokat. A bort minden évben külön minősíttetjük. Előfordul, hogy a grémium a borok harmadát kizárja a fesztiválról, így viszont garantálni tudjuk a látogatóknak a minőséget. Csak házi készítésű, kézműves termékekkel lehet Etyekre bekerülni, és figyelünk a családi kis pincészetekre is. Nem engedjük a rendezvényen a zugárusjelenlétet, nem engedünk be körhintát és vattacukrot. A fesztivállal párhuzamosan borászkonferenciát szervezünk, most a határon túli magyar bor lesz a téma. Ezt pedig észreveszik a potenciális támogatóink is. Eddig a mindig aktuális gazdasági miniszter volt a fővédnökünk, most Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes jön el fővédnökként személyesen köszönteni a határon túli borászokat. Hozzáteszem: nem bennfentesnek és jól értesültnek kell lenni, hanem tisztességesen kell tennie az embernek a dolgát, akkor lehet elérni eredményeket. Ha a marketing mögött nincs tartalom és hitelesség, akkor nem lehet hosszú távon tervezni.
– Ismerve a magyar fesztiváltámogatási rendszer nehézkességét és a pénzhiányt, ma csak kevesen mondhatják el magukról, hogy sikeres fesztiválgazdák.
– Nekem sosem tetszett az a hozzáállás, amikor egy szervező amiatt sír, hogy folyton kevés a pénz. Amikor elindítottuk a fesztivált, nem tudtuk, hogy lesz-e bármilyen támogatás, az volt a kiindulási pontunk, hogy ha Etyek befogadja ezt a rendezvényt, s magáénak tartja, akkor meg kell hogy találjuk azt a módot, ahogy a fesztivál biztonsággal megtartható.
– Egyáltalán honnan jött az ötlet?
– Elsősorban nem fesztivált akartunk szervezni, hanem Etyek kultúrtörténeti szerepéhez szerettük volna hozzáadni a mi tapasztalatunkat, tudásunkat. Kis kitérővel: az 1880-as években Törley József megalapította azt a pezsgőkészítési kultúrát, amely az itt élő svábok évszázados tudásán alapult, s amely aztán a XX. században az ismert okok miatt megszakadt. A kilencvenes években Báthori Tibor borász felismerte a vidékben rejlő lehetőségeket, és Etyek környékét visszatette a bortérképre. Mi ehhez az entitáshoz próbáltunk úgy hozzányúlni, hogy a településnek egy kicsit „leporoljuk” az arculatát – az már szinte véletlen, hogy ezt éppen egy borfesztivál formájában tettük. A szándékunk egyszerűen csak az volt, hogy valami olyasmit tegyünk, ami katalizálja az itteni boréletet. A fesztivál indulásakor tizen-egynéhány fővel megalakult az Etyeki Borút Egyesület, ezt tartom az igazi eredménynek s azt, hogy ez az egyesület azóta szépen bővült. Azóta több palackos bor fogy, a minőség iránti igény határozottan érezhető.
– És mi van az év többi napjával, azzal az ötven héttel, amikor nincs fesztivál Etyeken?
– A pincefesztivál és a Kezes-lábos valóban az év egy százalékát teszi csak ki, hiszen négy napról van szó. Természetesen a fesztiválokat igyekszünk professzionálisan lebonyolítani, de ezek inkább kirakatesemények, marketingeszközök, amelyek a helyi borkultúra erősítését célozzák. Szeretnénk, ha a présházak újra megtelhetnének borokkal, ha a kertekben újra őstermelői munka folyna. Az a célunk, hogy Etyek egyszer a jövőben igazi gasztrofaluvá nőhesse ki magát, amely nemcsak a fesztiválok alatt, hanem minden hétvégén várja az idelátogatókat. Etyeken minden adottság megvan a jó meszes talajtól a gyönyörű fekvésű pincesorokig, hogy egyszer majd családi pezsgőpincészetekről beszélhessünk a település kapcsán. Ehhez kapcsolnánk a kézműves gasztronómiát a sonkástól a csokikészítőig. Ezenkívül létrehoztam egy alapítványt, a Borászok borásza díjat, ami ma Magyarországon egyedül biztosítja, hogy a borászok maguk válasszák ki a legjobbat. Ötven borászt beültetünk egy virtuális szobába, és mindegyikük szavazhat egy névre – ennek köszönhetően kialakult egy magas presztízsű díj, amit a szakma maga hitelesített. Azt gondolom, ezek igazi eredmények.
– Közben a médiaszakember maga is borásszá vedlett, akarom mondani: érett.
– Van egy hathektáros birtokom. Ez az életem, minden energiámat, tudásomat, tapasztalatomat, pénzemet ebbe forgatom. Bort szeretnék készíteni.
– Ez már-már Hamvas Béla-i tömörségű, vonzó életcél. Emellett egy éttermet is üzemeltet Etyeken.
– Igen, ahol az elv ugyanaz, mint a fesztiválokon: a konyhában regionalitás jelenjen meg. A helyi sonkameser sonkáját ugyanúgy áruljuk, mint a borainkkal töltött csokibonbonokat. A regionalitás mellett a szezonalitásra is figyelünk, a mostani időszak például a spárgáról és a gombákról szól. S ne azért legyen a heti étlapon gomba, mert a közeli hipermarketben éppen gombaakció van, hanem mert annak van a szezonja.
– A borászkodásnak most itt van a szezonja?
– Ez egy rossz befektetés. Most már világosan látom, miért nem jön össze sosem egy borász és egy befektető kapcsolata. Bizonyos tekintetben tehát rossz helyre tettem a pénzem, másrészt pedig olyasmibe kezdtem, ami a gyerekeimnek is munkát adhat. Legnagyobb örömöm, hogy a most érettségiző fiam a Budapesti Corvinus Egyetem szőlész-borász szakára jelentkezett. Pedig előtte háromszáz évig nem tette ki Rókusfalvy a lábát Budapestről. Tehát úttörők lettünk, és ezt én nagyon szeretem. Korábban a médiában dolgoztam, így hát ez a váltás talán még látványosabb. Abban vagyok a legszerencsésebb, hogy mindig azzal foglalkozhattam, amit szerettem, és meg tudtam oldani, hogy az eredeti szakmámból, az éppen húsz éve alapított kommunikációs cégemből ki tudtam vonni magam úgy, hogy csak a fesztiválokra és a borra koncentrálhassak. Van, aki vitorlást vesz a pénzéből, én meg szőlőre és borra költöm. A feleségem mondta még régen, hogy milyen jó lenne a nyugdíjaséveinket Toscanában tölteni – én erre kivittem Etyekre, azt mondtam neki, itt van a mi Toscanánk.
– Ezek szerint nem csak a fesztiválok találtak otthonra, de az egykori médiaarc is révbe ért.
– Nincs illúzióm. Kilenc-tíz éve kezdtem ezzel foglalkozni, s most már tudom, hogy az út legelején járok. Legfeljebb abbahagyni tudom, befejezni nem.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.