Filmes rendszerváltás húsz év késéssel

Gulyás Balázs
2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Filmvilág című folyóirat 1991. évi VI. számában a Művelődési és Közoktatási Minisztérium Film- és Videó Főosztálya röpítette a kommunizmusból ébredező ország közvéleményének arcába, hogy „hosszabb előkészítő periódus után a mai napon bejelentjük a Magyar Mozgókép Alapítvány létrejöttét”. Az elmúlt hónap április 27-én Gál András Levente államtitkár tudatta, hogy a kormány megszünteti az immár közalapítványt. A bejelentés óta eltelt szűk egy hétben kései siratók egész sorában búcsúztak el baloldali publicisták az MMKA-tól és szapulták az újonnan bejelentett, Andrew G. Vajna nevével fémjelzett rendszert. Érdemes megvizsgálni, van-e egyáltalán bármit siratni.
Szögezzünk le már az elején: a filmes támogatásokra a közelmúltban létrejött Magyar Nemzeti Filmalap szakmai zsűri bevonásával, pályázatok útján, az átláthatóságot a zászlajára tűzve kíván a filmes pénzek odaítéléséről döntéseket hozni, egy nagy különbség azonban biztosan lesz: a szociálliberális oldal által önkormányzatiságnak nevezett nagy humbugnak egészen biztosan vége. Azt a szakma baloldalinak tudott megmondóemberei is elismerték (ha máshol és máskor nem, hát magánbeszélgetéseken, össze-összekacsintva, vagy otthon az asszonynak a hitvesi ágyban), hogy a most szakmai önkormányzatiságnak nevezett rendszert néhány „öreg róka” irányította a háttérből az elmúlt két évtizedben, ebben az időszakban ők voltak a király- és kurátorcsinálók. Lehetett tudni, hogy melyik alapító atyával/anyával kellett jóban lenni ahhoz, hogy valaki egyáltalán sorba állhasson az MMKA kasszájánál. A király tetőtől talpig csupasz volt: a körön kívüli művész, bármekkora tehetség volt is, nem kapott pénzt, a lesajnáltan „kisműfajnak” hívott művészeti ágak (animációs, tudományos, ismeretterjesztő és dokumentumfilmek) pedig nevetséges eszközökből vegetáltak.
Mivel igazán nagy pénzekhez csak a nagyjátékfilmek gyártásából lehetett jutni, a minél előbbi gyártás volt a fontos, a filmek terjesztésének támogatása folyamatosan csökkent. Az volt a lényeges, hogy elkészüljenek a filmek, lehetőleg minél nagyobb költségvetésből, de hogy azok kikhez szólnak, és hogyan találják meg a közönségüket, már egyáltalán nem számított. A forgatókönyvet mint a film alapját elfeledtük. Sok fiatal tehetség nem jutott szóhoz és filmhez: vagy jóban kellett lenni valakivel az alapító atyák közül, vagy fel is út, le is út, elhagyhatták a pályát. Közben a fent említett strukturális okok miatt elhúzott mellettünk a régió filmipara: a csehek és a lengyelek nézhető közönségfilmeket produkáltak, a román szerzői film elmúlt tízéves diadalmenetéről a laikusok is hallottak. A magyar filmeknek nemcsak a nézőszáma volt elképesztően alacsony, hanem az elmúlt húsz évben elköltött pénz nagyságához képest a fesztiváldíjak száma is. Nyilván tisztelet a kivételnek és annak a néhány úttörő szakmabelinek, aki ilyen körülmények között is maradandót alkotott akár a fesztiválsikerek, akár a közönségsikerek terén. Csak hab a tortán a közelmúltban kiderült ügyek sora, a 10,6 milliárdos, hanyagul felhalmozott adósság, az emiatt ellehetetlenült producerek, a Közbeszerzési Döntőbizottság bírsága, a jogszabályellenes működési körülmények, az MMKA-s ingatlanok jelzáloggal terhelése, a feladatok kiszervezése a munkavállalókhoz köthető külsős cégeknek, a szakkollégiumi rendszer szabálytalanságai, amelyek nyilván csak a jéghegy csúcsát jelentik.
A vita egyébként nem a jobboldal és a baloldal hívei között folyik MMKA-ügyben, hanem a rend és rendetlenség, az átláthatóság és a káosz, a fegyelem és a szeleburdiság hívei között: ajánlom a baloldal tárcaíróinak elolvasásra a saját cikkeik online változataihoz fűzött olvasói kommentárokat.
A szakmámbelieknek javaslom, mindenki őrizze meg jó emlékezetében úgy az MMKA-t, ahogy szeretné, de a szakma erkölcse érdekében ne mondjuk, hogy ez a rendszer jó volt.
Legalább magunknak ne hazudjunk.

A szerző filmes szakember, kulturális menedzser

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.