Formálódó nyugdíjrendszer

A jelenlegi nyugdíjkorhatár a jövőben csak azokra a házaspárokra lenne érvényes, akik legalább két gyereket felneveltek és valamilyen szakmához juttattak, illetve iskolázottsághoz segítettek – ezt a javaslatot is felveti az az előterjesztés, amely az új nyugdíjrendszer lehetséges irányaival foglalkozik. A kormány szerint vitaanyagról van szó, amiről egyelőre semmilyen döntés nem született.

Szilágyi Richárd
2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs alternatívája a felosztó-kirovó nyugdíjrendszernek – szögezi le a lapunk birtokába jutott előterjesztés, amely a Széll Kálmán-terv végrehajtására létrejött munkacsoport részére készült. A dokumentum egyik hangsúlyos fejezete a Nemzeti nyugdíj-politikai koncepció címet viseli, és részletesen foglalkozik hazánk jövőbeli nyugdíjrendszerének felépítésével. Az előterjesztés készítői szerint a felosztó-kirovó elv (amely azt jelenti, hogy az adott időszakban befolyt járulékból kell fedezni az adott időszak ellátásait – a szerk.) a generációk közötti elosztást valósítja meg, és a szolidaritásra épül. A korrekt elszámolás technikai alapja pedig az egyéni számla rendszere, amelyre a kormányzat a magán-nyugdíjpénztári átalakítások során – az örökléssel együtt – már ígéretet tett. Az egyéni számlák tartalma a javaslat alapján nem fizikai tőke, hanem jóváírás lenne, és éppúgy felosztó-kirovó elven működne, mint a jelenlegi rendszer.
*
Az öröklés lehetősége kizárólag a hozzátartozók (házastárs vagy gyerekek) számára, kötött módon, azaz nyugdíjcélra lenne csak elérhető – derül ki a javaslatból. Az öröklés azonban nem váltaná ki az árvaellátást és az ideiglenes özvegyi nyugdíjat sem, amelyek elkülönült szolgáltatások lennének.
Az előterjesztés szerint a jövőben kétféle „tiszta” nyugdíjrendszer működik majd egymás mellett: valaki vagy teljes egészében az állami rendszer tagja lesz, vagy csak saját megtakarításaira támaszkodik. – Az állami rendszerben a korrektség és a pontos elszámolás elvét követve mindenki olyan mértékű nyugdíjjogosultságot szerezne, amilyen mértékben a rendszer fenntartásához hozzájárult. Ezt részben a befizetett járulék, részben a felnevelt gyermekek száma mérné – olvasható az anyagban. Az egyéni számla bevezetése mellett a rendszer elemeit is szétválasztanák: elkülönülne a saját jogú öregségi nyugdíj és a hozzátartozói ellátás. Ezeknek az elemeknek a jövőben önálló pénzügyi forrása lenne, egymástól pontosan elhatárolva. Az öregségi nyugdíj fedezetét szolgáló járulékrész is két részből, a hosszú távú és a rövid távú egyensúlyt fenntartó részből tevődne össze. Az egyéni számlára csak az előbbi, az aktív korban, jövedelemmel alátámasztott egyéni járulék kerülne. Ráadásul a munkáltató csak az egyéni jogosultságot nem teremtő (rövid távú) részt fizetné a jövőben, radikálisan csökkentve így a kimutatott közterheket, ami fontos szempont a nemzetközi versenyképességi rangsorban. – A rendszer hosszú távú stabilitását egy önszabályozó (algoritmusokkal történő) mechanizmus biztosítja. Ez alapvetően az (…) automatikusan növekvő nyugdíjkorhatárt jelentené – olvasható a dokumentumban.
Ha a kormány a rendszer átalakítását támogatja, két alapvető, még az első fél évben eldöntendő kérdés vetődik fel a 2011. áprilisi előterjesztés szerint. Az egyik a gyermekvállalás honorálása, míg a másik az, hogy miképpen valósuljon meg az átmenet a jelenlegi rendszerből az újba. A gyermeknevelés társadalmilag hasznos tevékenységként való elismerését a dokumentum készítői kétféleképpen juttatnák kifejezésre. Az A változat szerint a gyermekvállalásból adódó jelenlegi nyugdíjhátrányokat úgy egyenlítenék ki, hogy a gyermekvállalási idő alatt kieső vagy csökkent járulékfizetést az életpálya jövedelmének átlagával vennék figyelembe. Ez a javaslat arra is ösztönözne, hogy minél korábban – például az egyetemi évek alatt – sor kerüljön a gyermekvállalásra. A lehetséges alternatívaként kezelt B változat szerint a mostani nyugdíjkorhatár a jövőben – fokozatos bevezetéssel – csak azokra lenne érvényes, akik – házaspáronként – legalább két gyereket felneveltek és valamilyen szakmához juttattak, iskolázottsághoz segítettek. – Akik az elvárt számúnál kevesebb gyermeket neveltek, illetve nem adták meg nekik a minimálisan elvárt képzettséget, azoknak (…) lehetne magasabb a nyugdíjkorhatár – tartalmazza az előterjesztés. Azt azonban a készítők is elismerik, hogy ez a rendszer komoly politikai konfliktusokat gerjeszthet a gyermektelenek és az egygyermekesek körében, nehezebben végrehajtható, és kétséges, hogy van-e hatása a gyermekszámra a nyugdíjkorhatárnak.
Az átmenet végrehajtására szintén két koncepció készült: az egyik szerint az eddig megszerzett jogokat számítanák át, a másik viszont lezárná a korábbi jogszerzést, és a nyugdíj két részösszegből állna. A nyugdíjhoz nagyon közel (3-5 évvel a korhatár előtt) állókra az új rendszerek nem vonatkoznának, ők még a jelenlegi rendszer keretei között mehetnének nyugdíjba.
Lapunk kérdésére kormányzati oldalról nem cáfolták, hogy létezik egy ilyen tartalmú előterjesztés. Kovács Zoltán, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium kommunikációért felelős államtitkára szerint azonban még semmi nem dőlt el. – Ez egy vitaanyag, amely a Széll Kálmán-tervhez kapcsolódik – mondta lapunknak az államtitkár. Kovács hangsúlyozta azt is, hogy a javaslat egyes elemei inkább csak a spekulációkat erősíthetik. Nagy Anna kormányszóvivő pedig azt közölte, hogy olyan korai stádiumban lévő munkaanyagról van szó, amely nagyon távol van még attól, hogy a kabinet elé kerüljön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.