Gép és ember összjátéka

A Las Vegas-i székhelyű Cirque Mechanics a cirkuszi és a broadwayi színjátszás hagyományait ötvözi. Vezetője, Chris Lashua, aki a Cirque du Soleil tagja volt évekig, munkatársaival, akik a Pickle Familyben és moszkvai cirkuszban szívták magukba a műfaj esszenciáját, új alapokra helyezte a klasszikus amerikai cirkuszművészetet, létrehozva egy sajátos élményszínházi egyveleget. A társulat a Birdhouse Factory című darabjuk közép-európai premierjét a napokban tartotta az újonnan átadott budapesti RaM Colosseumban.

Makrai Sonja
2011. 05. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Birdhouse Factory, vagyis madárházgyár. A Cirque Mechanics előadása a Cirque du Soleillel ellentétben nem álomszerű, misztikus világokban játszódik, hanem a valós életben. Az előadás látványvilága, hangulatelemei a kilencszázharmincas éveket idézik: Charlie Chaplin Modern idők című filmje, Rude Goldberg grafikái és a mexikói Diego Rivera festményei köszönnek vissza.
A Birdhouse Factory kerettörténete kedvessége ellenére igencsak sematikus és erőltetett, amely olykor zavaró, fárasztó is tud lenni. A harmincas évek valamely metropolisában egy gyárba beröpül egy madár, szárnya megsérül, a munkások maguk mögött hagyva a gépsorokat ápolni kezdik. A kis intermezzo megváltoztatja mindennapjaikat: elérik, hogy az érdektelen alkatrészek helyett színes madárházakat szereljenek össze. Persze van egy keménykalapos igazgató, akivel állandó harcot vívnak, de végül az ő szíve is megenyhül, és nagy családdá válik az egész gyár. A komor, monoton pillanatokat huncut összekacsintások váltják fel.
Ebbe a történetbe ágyazzák be a különböző, alapvetően hagyományos cirkuszi mutatványokra épülő számokat: kötéltánc, a kínai cirkuszművészet alapeleme, a gumiember attrakciója, zsonglőrködés, akrobatikus hintaszámok, pantomimes és bohócblokkok. Chris Lashua és alkotótársa, Aloysia Gavre alapötlete az volt, hogy olyan produkciót hozzanak létre, amelyben a gépek és az akrobaták finom összjátékából jönnek létre a mutatványok. Kerekek, csörlők, biciklik, huzalok és az izommunka egymásra hangolásából születik meg a csoda. Khongorzul Tsevenoidov, a guminő elképesztő, nagyfokú koncentrációt igénylő mutatványát szokatlan módon, egy mozgó színpadon adja elő, a hajókötélre erősített lámpán lógó akrobaták kibiztosítás nélkül tekergőznek, Patrick Maguire labdával, aktatáskával, esernyővel perceken keresztül zsonglőrködik egyszerre, a német kerékben forgó férfi félelmet nem ismerve egyensúlyozik, pörög-forog, manőverezik. Igazi újítás a falmászást és trambulinugrást ötvöző falonfutó-szám: mintha az ugrásokat, vetődéseket visszatekerve látnánk. Az akrobaták fegyelmezetten, végtelen pontossággal teszik a dolgukat, ellenállva minden gravitációs és fizikai korlátnak. Éppen ez az oka, hogy a Birdhouse Factory a lagymatag történet ellenére is képes magával ragadni a nézőt. Még azokat is, akik nem éppen törzsrajongói a műfajnak.
(Cirque Mechanics: Birdhouse Factory – RaM Colosseum, Budapest, április 30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.