Kártérítést követel a vasút a Maltól

Több mint 380 millió forint kártérítést követel a Mal Zrt.-től a MÁV a vörösiszap-katasztrófa miatt. Az ipari szerencsétlenség idején kiömlő veszélyes anyag másfél kilométeren tette használhatatlanná a fontos vasúti vonal vágányait, berendezéseit és vezetékrendszerét.

Jakubász Tamás
2011. 05. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kötelező biztosítás. A jövő év elejétől várhatóan biztosítási díjat kell fizetniük a veszélyes anyagokat kezelő cégeknek. Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár bejelentette: törvényben rögzítenék az érintett cégek körét, melyek a biztosítás megkötése után kaphatnának környezethasználati engedélyt. A tervezet ősszel kerülhet az Országgyűlés elé, és 2012. január elsején léphet életbe. A biztosításokból befolyó pénzt külön alapban gyűjtenék, s az öszszegből a kolontárihoz hasonló katasztrófák kármentesítését fedeznék. Eközben a térség fideszes országgyűlési képviselője közölte: a kormány átmeneti időszakra kiemelt beruházási övezetté nyilvánítja a vörösiszap-katasztrófa által érintett Devecser, Kolontár és Somlóvásárhely települést. Ékes József szerint 950 hektárnyi terület alkalmas az energianövények termesztésére, s a térség kitörési pontját az alternatív energiahasznosítás jelentheti.


A hét közepén kezdi meg a bíróság a Magyar Alumínium Termelő és Kereskedelmi (Mal) Zrt. ellen indított legújabb per tárgyalását. A timföldgyárat ezúttal nem az egyik kárt szenvedett helyi lakos, hanem a Magyar Államvasutak (MÁV) Zrt. fogta perbe: a vállalat 384 millió forintot követel. A keresetlevél szerint a 2010. október 4-én bekövetkezett vörösiszap-katasztrófa ekkora veszteséget okozott a vasúttársaságnak.
Kérdésünkre a MÁV sajtóosztálya ismertette az ügy részleteit. Tájékoztatásuk szerint a timföldgyár tározójának tavalyi gátszakadásakor a másfél méter magasan hömpölygő iszap 1500 méter hosszúságban tette használhatatlanná az Ajka és Devecser közötti vasúti pályaszakaszt. A biztosítóberendezéseket és a felsővezetéket tartó oszlopokat megrongálta. A környéken leállt a vasúti közlekedés.
A hátrányt növelte, hogy az érintett Budapest–Székesfehérvár–Szombathely közötti pályatest a fővárost Szombathellyel és Zalaegerszeggel köti össze, emellett ez a vasútvonal visz Szlovéniába is. A károk elhárításáig Ajka és Tüskevár között vonatpótló autóbuszok jártak, s az utasok 60-100 perc késéssel számolhattak. A Szombathelyre, Pápára és Celldömölkre készülőknek a Budapest– Győr–Csorna–Szombathely vasúti kerülőutat kellett választaniuk, ha meg akarták kímélni magukat a késések és a többszöri átszállás kényelmetlenségétől.
A MÁV-ot a Veszprém megyei Védelmi Bizottság két nappal a katasztrófa után, október 6-án a súlyosan megrongálódott pályaszakasz mielőbbi helyreállítására kötelezte – a vasúttörvény hasonlóképpen rendelkezik. Az iszap eltávolítása után hozzáláttak a vágányok, a felsővezetékek és a biztosítóberendezések pótlásához, kijavításához. A munkálatokat a MÁVGÉP Kft. – a vasúttársaság leányvállalata – végezte el, a kárelhárításban a katasztrófavédelmi igazgatóság segített. A leánycég 2010. október 20-ra fejezte be a kivitelezést, a vasúti forgalom november 5-én azt követően indulhatott meg, hogy a területet biztonságosnak minősítette a hatóság. A helyreállításért 272 millió forint plusz áfa vállalkozási díj illette meg a MÁV leánycégét, a költségek nagy részét ez az összeg tette ki.
A Fővárosi Bíróság tájékoztatása szerint a MÁV összességében 384 millió forint kártérítést követel az alumíniumgyártó cégtől. A timföldgyár vitatja a követelést. A bíróság a héten tartja meg az első tárgyalást az ügyben. Magánszemélyek több mint húsz perben ötmilliárd forintot meghaladó öszszeget követelnek a katasztrófa miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.