Láthatatlan vihartól dobálva

Flaubert nem fejezte be a butaság enciklopédiájának szánt regényét. Megtette azonban – színpadra alkalmazva a művet – Forgách András és Ascher Tamás rendező a Katonában.

Pethő Tibor
2011. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bouvard és Pécuchet, a két Párizsból vidékre települő nyugdíjas írnok ostobasággal elegy őrültséggel folyamatosan a tudományból adódó fel nem tárt összefüggések megfejtésén, új titkok feltárásán dolgozik. Ehhez képest kis túlzással ötpercenként feltalálják a meleg vizet, annak is valamiféle minőségileg rossz változatát, amivel aztán utálkozó meghívott vendégeiket traktálják. Meg akarják írni a francia forradalom nagy Enciklopédiája nyomán az új enciklopédiát, ám sem a kor – a Lajos Fülöp-féle francia „polgárkirályság” hanyatlása –, sem képességeik nem predesztinálják őket a feladatra. Szó se róla, intelligens férfiak, több-kevesebb műveltséggel megáldva, ám épp a tehetséghez kellő szikrából a kellőnél kevesebb szorult beléjük.
Flaubert több évtizeden át tervezte a bemutató alapjául szolgáló könyvet, hozzá is fogott – ismert alapos, katalogizáló módszerével – az írásához, azonban soha nem fejezte be. Az, hogy a mű miért is kiáltana színpad után, nem derül ki világosan a Katona József Színházban látható előadásból. A második felvonás végére minimum túlírtnak, ebből adódóan érdektelennek hat a Forgách András által átdolgozott fragmentum.
Úgy tűnik, sem Forgách, sem a rendező, Ascher Tamás nem tudta eldönteni, mit is kezdjen az eredeti szöveggel. Lehet persze, hogy eldöntötték, de ezt következetesen nem vitték végig. Így az előadás, nagyjából színtelenül-szagtalanul a komédia és a tragédia lehetősége között téblábol egyszer ide, mászszor oda tántorogva, esetlegesen, mintha valami láthatatlan vihar dobálná. Pedig Ascher nyugodtan elvihette volna rendezését például abba az erősen karikírozott figurákkal operáló abszurd-morbid irányba vagy legalábbis hasonlóba, amelyet a Jógyerekek képeskönyvében sikerrel megvalósított már. Vannak is erre jelek az előadásban, elég a székestül felakasztott, agyhártyagyulladással kezelt merev részeg parasztasszonyra gondolni, akit sokkterápiájukkal „meggyógyítanak” a tudósok, de talán jobb példa özvegy Bordinné szépségfoltjának eltüntetését felidézni, amely mintha a rokokóból a romantikába való áttáncolás ironikus metaforája is lenne egyúttal.
Khell Zsolt díszlete a tudományost a sarlatánsággal keveri krétával teleírt nagyméretű háttér tábláin, majd több változatban is feltűnik a kor, s talán a történelem egyik legnagyobb zsarnok-balfékének, III. Napóleonnak arcmása. A groteszk színpadképbe simul a szerencsétlen, tisztességes két antihős (Máté Gábor és Elek Ferenc), Ónodi Eszter ridegen haszonleső, felületes vidéki özvegye, a Weöres Vitéz Lászlójával némileg hasonlatos Kapitány (Kocsis Gergely), a mindenkori konjunktúrához zökkenők nélkül alkalmazkodó túlfinomult Gróf (Fekete Ernő), Szirtes Ági morcos házvezetőnő Germaine-je, Nagy Ervin helyezkedő, hivatalnok agyú polgármestere, s kivétel nélkül a többi színészi alakítás is.
Sajnálatos, hogy ettől függetlenül szinte végig az az érzése az embernek, hogy nemcsak a két főhős, de maga a rendezés sem csinál mást, mint akaratlanul ötpercenként feltalálja a meleg vizet: a tömeglélektannal, a köpönyegforgatással, a tudomány határaival kapcsolatos felvetések, kérdésekkel traktálja a nézőt elcsépelten, sematikusan.
(Gustave Flaubert–Forgách András: Dilettánsok. Katona József Színház. Rendező: Ascher Tamás. Május 14.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.